Tietomallit rakennustuotannon opetustoimessa
Mäkinen, Riku-Jussi (2018)
Mäkinen, Riku-Jussi
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801031008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801031008
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena on ymmärtää tietomalliperustaista rakennusprojektin kokonaisuuden hallintaa. Oleellista on lisäksi sisäistää päivittäisen työmaajohtamisen ja siihen liittyvien tietomallipohjaisten mobiiliratkaisujen roolia osana tätä kokonaisuutta. Mobiililaitteet on rajattu älypuhelimiin ja tabletteihin.
Edellä mainittu päätavoite pyrittiin saavuttamaan kahden alatavoitteen kautta. Ensimmäisenä selvitettiin rakennushankkeen kokonaisuuden hallintaa koskevan tietomallipohjaisen korkeakouluopetuksen tilaa kansainvälisellä tasolla. Toiseksi pyrittiin selvittämään nykytilaa koskien päivittäisen työmaajohtamisen tietomalleihin pohjautuvia mobiilisovelluksia. Osatavoitteena tutkimuksella oli myös kehittää edellä käsiteltyjen tavoitteiden pohjalta harjoitustehtävä Tampereen teknillisen yliopiston rakennustuotannon ohjausta koskevalle kurssille. Tässä aiheena ovat päivittäistä työmaajohtamista tukevat tietomallipohjaiset mobiiliratkaisut.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Se koostuu teoreettisen pohjan luovasta kirjallisuusosiosta sekä haastatteluihin painottuvasta tutkimusosasta. Tietomalliperustaista korkeakouluopetusta koskien haastateltiin opetushenkilöstöä. Lisäksi työmaajohtamisen tietomallipohjaisten mobiiliratkaisujen nykytilaa selvitettiin yritysyhteistyön avulla. Tämä tapahtui haastattelujen kautta. Kaikki haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluita. Harjoitustehtävä ideoitiin haastatteluaineiston analysoinnin pohjalta yhdessä diplomityön ohjaajan kanssa.
Tutkimusten perusteella ihmiset, prosessit ja teknologia ovat keskeisessä roolissa rakennushankkeen kokonaisuuden hallinnassa. Teknologia ja tässä tapauksessa tietomallintaminen toimii apuvälineenä yhteistyön, yhteisten toimintatapojen, vuorovaikutuksen ja läpinäkyvyyden parantamisessa, joita tarvitaan projektin onnistuneessa suorituksessa. Tietomallipohjaisella korkeakouluopetuksella pyritään kehittämään opiskelijoiden taitoja vastaamaan näitä tarpeita. Samat asiat ovat keskeisiä myös päivittäisessä työmaajohtamisessa. Tietomalleja hyödyntävät mobiilisovellukset tukevat vuorovaikutusta visuaalisuutensa avulla työnjohdon tehtävissä. Kurssille rakennustuotannon ohjaus luotu harjoitustehtävä kehittää ryhmätyöskentelytaitoja sekä tiedon jakamista opiskelijoiden välillä.
Edellä mainittu päätavoite pyrittiin saavuttamaan kahden alatavoitteen kautta. Ensimmäisenä selvitettiin rakennushankkeen kokonaisuuden hallintaa koskevan tietomallipohjaisen korkeakouluopetuksen tilaa kansainvälisellä tasolla. Toiseksi pyrittiin selvittämään nykytilaa koskien päivittäisen työmaajohtamisen tietomalleihin pohjautuvia mobiilisovelluksia. Osatavoitteena tutkimuksella oli myös kehittää edellä käsiteltyjen tavoitteiden pohjalta harjoitustehtävä Tampereen teknillisen yliopiston rakennustuotannon ohjausta koskevalle kurssille. Tässä aiheena ovat päivittäistä työmaajohtamista tukevat tietomallipohjaiset mobiiliratkaisut.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Se koostuu teoreettisen pohjan luovasta kirjallisuusosiosta sekä haastatteluihin painottuvasta tutkimusosasta. Tietomalliperustaista korkeakouluopetusta koskien haastateltiin opetushenkilöstöä. Lisäksi työmaajohtamisen tietomallipohjaisten mobiiliratkaisujen nykytilaa selvitettiin yritysyhteistyön avulla. Tämä tapahtui haastattelujen kautta. Kaikki haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluita. Harjoitustehtävä ideoitiin haastatteluaineiston analysoinnin pohjalta yhdessä diplomityön ohjaajan kanssa.
Tutkimusten perusteella ihmiset, prosessit ja teknologia ovat keskeisessä roolissa rakennushankkeen kokonaisuuden hallinnassa. Teknologia ja tässä tapauksessa tietomallintaminen toimii apuvälineenä yhteistyön, yhteisten toimintatapojen, vuorovaikutuksen ja läpinäkyvyyden parantamisessa, joita tarvitaan projektin onnistuneessa suorituksessa. Tietomallipohjaisella korkeakouluopetuksella pyritään kehittämään opiskelijoiden taitoja vastaamaan näitä tarpeita. Samat asiat ovat keskeisiä myös päivittäisessä työmaajohtamisessa. Tietomalleja hyödyntävät mobiilisovellukset tukevat vuorovaikutusta visuaalisuutensa avulla työnjohdon tehtävissä. Kurssille rakennustuotannon ohjaus luotu harjoitustehtävä kehittää ryhmätyöskentelytaitoja sekä tiedon jakamista opiskelijoiden välillä.