Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arvon muodostuminen hankintatoimessa ostavan yrityksen näkökulmasta

Kymäläinen, Sanni Marianna (2018)

 
Avaa tiedosto
Kymäläinen.pdf (940.9Kt)
Lataukset: 



Kymäläinen, Sanni Marianna
2018

Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-01-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201712122326
Tiivistelmä
Yrityksen hankintatoimi koetaan monessa yrityksessä ainoastaan kustannuksia aiheuttavaksi toiminnoksi. Useat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että hankintatoimi voi parhaimmillaan tuottaa yritykselle merkittävää arvoa ja luoda arvokasta kilpailuetua. Tässä työssä tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, jotka vaikuttavat arvon muodostumiseen hankintatoimessa ostavan yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja lähteiksi pyrittiin löytämään laadukkaita ja paljon viitattuja lähteitä. Artikkelit, joista oltiin erityisen kiinnostuneita, käsittelivät arvon muodostumista ja yrityksen suorituskyvyn paranemista oston tai hankinnan avulla. Hankintatoimeen liittyvän termistön ymmärtämiseksi käytettiin alalla arvostettuja oppikirjoja.
Tutkimuksen avulla osoitettiin, että hankintatoimi voi luoda arvoa yritykselle, kun sitä johdetaan strategisella otteella. Työssä tunnistettiin useita eri tekijöitä, joilla voidaan vai-kuttaa arvon muodostumiseen hankintatoimessa ja siten myös yrityksen kilpailukykyyn. Löydetyt tekijät oltiin työssä jaettu kahteen isompaan kategoriaan riippuen siitä mihin hankintatoimen tehtäviin ne liittyvät. Kategoriat olivat resurssien hankkiminen eli toimittajavalinta sekä toimittajasuhteiden johtaminen. Toimittajasuhteiden johtaminen oli puolestaan pilkottu vielä kolmeen alakategoriaan riippuen siitä, mihin osa-alueisiin arvoa tuottavat tekijät ostavan yrityksen toiminnassa vaikuttavat. Nämä alakategoriat olivat arvon muodostuminen tuotteen, hankintaprosessin ja yrityksen omien toimintojen kautta. Arvoa tuottavien tekijöiden tunnistamisen lisäksi huomattiin, että pitkäaikaiset yhteistyösuhteet toimittajan kanssa eli niin kutsutut kumppanuussuhteet luovat parhaat lähtökohdat arvon muodostumiselle.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste