Virtuaalitiimin toiminta ja oppiminen sosiaalisen median työkaluja hyödyntäen
Nevala, Samu (2017)
Nevala, Samu
2017
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711282275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711282275
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on ollut päivän sana jo pitkään, ja se kasvattaa edelleen vuosi vuodelta suosiotaan. Ihmiset viettävät eri sosiaalisissa medioissa erittäin paljon aikaa ja suurin osa tästä ajasta on niin sanottua viihdekäyttöä. Sosiaalisen median palveluiden käyttö voidaan yleisessä keskustelussa leimata herkästi vain vapaa-ajan toimintaan soveltuvaksi, ja useat yritykset ovat ummistaneet silmänsä sen tarjoamilta mahdollisuuksilta työkäytössä.
Tässä työssä isossa roolissa olevat virtuaalitiimit mahdollistavat asiantuntijoiden yhdistämisen samaan tiimiin, olivat he sitten missä päin maapalloa tahansa. Ajankäytön tehokkuuden maksimointi, talouden taantuman aiheuttamat yleiset säästöpaineet ja matkustuskustannusten kasvaminen ovat osaltaan aiheuttaneet sen, että ihmisten fyysisestä paikasta riippumattomat virtuaalitiimit ovat nousseet entistäkin houkuttelevammiksi vaihtoehdoiksi. Virtuaalitiimien toimintaan, yhteystyöhön ja oppimiseen liittyy kuitenkin monia edellytyksiä. Näihin edellytyksiin pystytään vastaamaan sosiaalisen median työkaluin.
Tämä diplomityön tarkoituksena on tarkastella virtuaalitiimien yhteistyötä ja tiimioppimista sosiaalista mediaa hyväksikäyttäen. Työssä käydään läpi tiimeihin, tiimioppimiseen, virtuaalitiimeihin ja sosiaalisen mediaan liittyvää teoriaa, jonka pohjalta tehdään yleisiä johtopäätöksiä siitä, miten sosiaalinen media voi tukea tiimitoimintaa ja mitkä sosiaalisen median työkalut tukevat tiimioppimista. Empiirisessä osuudessa tehdään teemahaastattelut virtuaalitiimin jäsenille, jotka ovat käyttäneet erilaisia sosiaalisen median välineitä yhteistyössään useita vuosia. Tarkoituksena on selvittää, onko työkaluista ollut apua tiimin toiminnalle ja oppimiselle ja mitkä ovat niiden mahdolliset haasteet.
Tutkimus osoittaa, että virtuaalitiimit voivat oppia ja tehdä töitä tehokkaasti, vaikka niiden jäsenet eivät työskentele fyysisesti samassa paikassa tai samalla aikavyöhykkeellä. Työssä tehty selvitys osoittaa, että tällä hetkellä olemassa olevilla sosiaalisen median työkaluilla annetaan virtuaalitiimille mahdollisuus runsaaseen ja monipuoliseen vuorovaikutukseen ja tiimiläisten väliseen avoimen ja luottamuksellisen suhteen rakentamiseen. Tätä kautta sosiaalisen median välinein voidaan saavuttaa virtuaalitiimin oppimisen vaatimat edellytykset.
Tässä työssä isossa roolissa olevat virtuaalitiimit mahdollistavat asiantuntijoiden yhdistämisen samaan tiimiin, olivat he sitten missä päin maapalloa tahansa. Ajankäytön tehokkuuden maksimointi, talouden taantuman aiheuttamat yleiset säästöpaineet ja matkustuskustannusten kasvaminen ovat osaltaan aiheuttaneet sen, että ihmisten fyysisestä paikasta riippumattomat virtuaalitiimit ovat nousseet entistäkin houkuttelevammiksi vaihtoehdoiksi. Virtuaalitiimien toimintaan, yhteystyöhön ja oppimiseen liittyy kuitenkin monia edellytyksiä. Näihin edellytyksiin pystytään vastaamaan sosiaalisen median työkaluin.
Tämä diplomityön tarkoituksena on tarkastella virtuaalitiimien yhteistyötä ja tiimioppimista sosiaalista mediaa hyväksikäyttäen. Työssä käydään läpi tiimeihin, tiimioppimiseen, virtuaalitiimeihin ja sosiaalisen mediaan liittyvää teoriaa, jonka pohjalta tehdään yleisiä johtopäätöksiä siitä, miten sosiaalinen media voi tukea tiimitoimintaa ja mitkä sosiaalisen median työkalut tukevat tiimioppimista. Empiirisessä osuudessa tehdään teemahaastattelut virtuaalitiimin jäsenille, jotka ovat käyttäneet erilaisia sosiaalisen median välineitä yhteistyössään useita vuosia. Tarkoituksena on selvittää, onko työkaluista ollut apua tiimin toiminnalle ja oppimiselle ja mitkä ovat niiden mahdolliset haasteet.
Tutkimus osoittaa, että virtuaalitiimit voivat oppia ja tehdä töitä tehokkaasti, vaikka niiden jäsenet eivät työskentele fyysisesti samassa paikassa tai samalla aikavyöhykkeellä. Työssä tehty selvitys osoittaa, että tällä hetkellä olemassa olevilla sosiaalisen median työkaluilla annetaan virtuaalitiimille mahdollisuus runsaaseen ja monipuoliseen vuorovaikutukseen ja tiimiläisten väliseen avoimen ja luottamuksellisen suhteen rakentamiseen. Tätä kautta sosiaalisen median välinein voidaan saavuttaa virtuaalitiimin oppimisen vaatimat edellytykset.