Opas inbound-markkinointiin
Nieminen, Arto (2017)
Nieminen, Arto
2017
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711242261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711242261
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan erilaisia inbound-markkinoinnin keinoja, joilla yhtiöt voivat pyrkiä houkuttelemaan luokseen uusia potentiaalisia asiakkaita. Työssä esitetään käytännössä toteutettuja inbound-markkinointiin vaikuttavia toimenpiteitä niin onnistumisien kuin epäonnistumisien kautta. Pyrkimyksenä on auttaa lukijaa ymmärtämään mitkä keinot ovat oleellisia inbound-markkinoinnin kannalta, mitkä toimenpiteet on todettu tuloksellisiksi ja mitä virheitä toiminnassa kannattaa välttää. Työn tarkoitus ei ole syventää lukijan ymmärrystä inbound-markkinoinnin yksittäisiin keinoihin, kuten hakukoneoptimointiin vaan antaa mahdollisimman kattava käsitys mahdollisista toimenpiteistä ja näiden vaikutuksesta inbound-markkinoinnin tuloksellisuuteen.
Työn teoriaosuuden rakentamiseen hyödynnettiin alaan erikoistuneiden toimijoiden tarjoamia lähteitä. Näihin lukeutuivat kirjat, artikkelit ja blogit, joiden kirjoittajat tunnistettiin inbound-markkinoinnin toimijoiksi. Teoriassa pyrittiin käsittelemään mahdollisimman kattavasti keinoja, joilla inbound-markkinoinnin tehokkuutta pystyttäisiin parantamaan. Tutkimisen jäsentelyssä hyödynnettiin hubspot:in mukaista inbound-markkinoinnin mallia, joka saatiin kohdeyritys Solinorilta. Solinor hyödyntää tätä mallia oman inbound-markkinointinsa prosessissa.
Työssä käytettyjä tutkimuskysymyksiä lähestyttiin empiirisestä näkökulmasta teorian tukemana. Työn suorittamiseen käytettiin konstruktiivisen tutkimusmenetelmän ja lean startup -menetelmän yhdistelmää. Tämän mukaisesti toimenpiteet inbound-markkinoinnin tehokkuuden kasvattamiseksi ideoitiin teorian pohjalta ja tätä sovellettiin suorittamalla kokeiluja sekä muutoksia kohdeyritys Solinorin suorittamaan inbound-markkinointiin. Saatujen tuloksien perusteella analysoitiin, mitkä keinot olivat hyödyllisiä inbound-markkinoinnin tehokkuuden kannalta sekä pohdittiin niiden merkitystä.
Työn teoriaosuuden rakentamiseen hyödynnettiin alaan erikoistuneiden toimijoiden tarjoamia lähteitä. Näihin lukeutuivat kirjat, artikkelit ja blogit, joiden kirjoittajat tunnistettiin inbound-markkinoinnin toimijoiksi. Teoriassa pyrittiin käsittelemään mahdollisimman kattavasti keinoja, joilla inbound-markkinoinnin tehokkuutta pystyttäisiin parantamaan. Tutkimisen jäsentelyssä hyödynnettiin hubspot:in mukaista inbound-markkinoinnin mallia, joka saatiin kohdeyritys Solinorilta. Solinor hyödyntää tätä mallia oman inbound-markkinointinsa prosessissa.
Työssä käytettyjä tutkimuskysymyksiä lähestyttiin empiirisestä näkökulmasta teorian tukemana. Työn suorittamiseen käytettiin konstruktiivisen tutkimusmenetelmän ja lean startup -menetelmän yhdistelmää. Tämän mukaisesti toimenpiteet inbound-markkinoinnin tehokkuuden kasvattamiseksi ideoitiin teorian pohjalta ja tätä sovellettiin suorittamalla kokeiluja sekä muutoksia kohdeyritys Solinorin suorittamaan inbound-markkinointiin. Saatujen tuloksien perusteella analysoitiin, mitkä keinot olivat hyödyllisiä inbound-markkinoinnin tehokkuuden kannalta sekä pohdittiin niiden merkitystä.