Sähkö- ja automaatiolaitteiden luotettavuuden parantaminen ennakoivan kunnossapidon keinoin
Puranen, Matias (2017)
Puranen, Matias
2017
Sähkötekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711232240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711232240
Tiivistelmä
Koska selluteollisuuden nykytilanteessa kaikki tuotettu sellu menee kaupaksi, on tehtaiden käytettävyydelle asetettu korkeat tavoitteet. Näihin tavoitteisiin pääsy edellyttää laitteiden luotettavaa toimintaa.
Tämän diplomityön tarkoituksena on parantaa UPM:n Kaukaan sellutehtaan käytettävyyttä kehittämällä sähkö- ja automaatiolaitteiden ennakkohuollon suunnittelua. Lähtötilanteessa ennakkohuolto on yksittäisten ihmisten henkilökohtaisiin mielipiteisiin perustuvaa. Tämä tarkoittaa sitä, että suoritetut huoltotoimenpiteet vaihtelevat suuresti tehtaan sisällä. Käytettävyysvaatimuksiin päästäkseen tehtaalla nähtiin tarve kehittää systemaattinen tapa suunnitella sähkö- ja automaatiolaitteiden ennakkohuolto-ohjelma. Ennakkohuollon suunnittelussa päädyttiin käyttämään RCM – reliability-centered maintenance nimistä metodia, jossa huoltotoimenpiteet pyritään kohdistamaan tuotannon kannalta kaikkein tärkeimmille laitteille. Vähemmän tärkeiden laitteiden huoltoa pyritään vähentämään kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Huollettavien kohteiden priorisoimiseksi suoritettiin kohdeosaston 5000 automaatiopiirille kriittisyysluokittelu.
Työssä luodut huoltosuunnitelmat perustuvat laitteiden tunnistettuihin vikaantumistapoihin. Jotkin huoltotoimenpiteet luotiin kuitenkin täyttämään viranomaisen vaatimukset laitteiden ennakkohuoltoa kohtaan. Mitattavia tuloksia tämän projektin osalta on vaikea saada, sillä laitteiden vikaantumisvälit ovat pitkiä ja ei voida sanoa suoraan, kuinka paljon vikaantumisväliä on saatu ennakkohuollon avulla pidennettyä ja tehtaan käytettävyyttä parannettua. Huolto-ohjelmasta tuli kuitenkin varsin kattava ja ennakkohuoltotöiden läpikäymisen jälkeen ennakkohuollon toteutuksesta on tullut helpompaa.
Huoltotoimenpiteitä suunniteltaessa huomattiin myös, että kaikille vikaantumisille ei ole mahdollista määrittää ennakkohuoltotoimenpidettä. Näissä tapauksissa vikaantumisesta johtuvaa epäkäytettävyysaikaa pyrittiin minimoimaan kartoittamalla kriittisimpien kohteiden varaosat ja niiden varastotilanne.
Tämän diplomityön tarkoituksena on parantaa UPM:n Kaukaan sellutehtaan käytettävyyttä kehittämällä sähkö- ja automaatiolaitteiden ennakkohuollon suunnittelua. Lähtötilanteessa ennakkohuolto on yksittäisten ihmisten henkilökohtaisiin mielipiteisiin perustuvaa. Tämä tarkoittaa sitä, että suoritetut huoltotoimenpiteet vaihtelevat suuresti tehtaan sisällä. Käytettävyysvaatimuksiin päästäkseen tehtaalla nähtiin tarve kehittää systemaattinen tapa suunnitella sähkö- ja automaatiolaitteiden ennakkohuolto-ohjelma. Ennakkohuollon suunnittelussa päädyttiin käyttämään RCM – reliability-centered maintenance nimistä metodia, jossa huoltotoimenpiteet pyritään kohdistamaan tuotannon kannalta kaikkein tärkeimmille laitteille. Vähemmän tärkeiden laitteiden huoltoa pyritään vähentämään kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Huollettavien kohteiden priorisoimiseksi suoritettiin kohdeosaston 5000 automaatiopiirille kriittisyysluokittelu.
Työssä luodut huoltosuunnitelmat perustuvat laitteiden tunnistettuihin vikaantumistapoihin. Jotkin huoltotoimenpiteet luotiin kuitenkin täyttämään viranomaisen vaatimukset laitteiden ennakkohuoltoa kohtaan. Mitattavia tuloksia tämän projektin osalta on vaikea saada, sillä laitteiden vikaantumisvälit ovat pitkiä ja ei voida sanoa suoraan, kuinka paljon vikaantumisväliä on saatu ennakkohuollon avulla pidennettyä ja tehtaan käytettävyyttä parannettua. Huolto-ohjelmasta tuli kuitenkin varsin kattava ja ennakkohuoltotöiden läpikäymisen jälkeen ennakkohuollon toteutuksesta on tullut helpompaa.
Huoltotoimenpiteitä suunniteltaessa huomattiin myös, että kaikille vikaantumisille ei ole mahdollista määrittää ennakkohuoltotoimenpidettä. Näissä tapauksissa vikaantumisesta johtuvaa epäkäytettävyysaikaa pyrittiin minimoimaan kartoittamalla kriittisimpien kohteiden varaosat ja niiden varastotilanne.