Toiminnan tehostaminen oppivan organisaation kautta
Wallenius, Maria (2017)
Wallenius, Maria
2017
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711222210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711222210
Tiivistelmä
Tutkimus suoritettiin anonyymisti eteläsuomalaisessa kohdekaupungissa, jossa oli tartuttu tuottavuuden parantamisen tarpeisiin sekä haasteisiin. Muutaman vuoden takaiseen palvelustrategiaan liittyen kohdekaupungissa oli lähdetty selvittämään kaupungin tarjoamia palveluja, niiden tuottamista ja vaihtoehtoisia tuotantotapoja. Myös tutkimusyksikkö Tilapalvelut sai oman selvityshankkeen, palvelujen ulkoistamisen tutkimisen. Kohdekaupungissa päätettiin Tilapalvelujen osalta monien vaiheiden kautta jatkaa palvelujen tuottamista omana työnä, mutta toimintaa tehostaen.
Tutkimuksen tavoitteena oli laatia kokonaiskuva ja saada syvällisempi ymmärrys Tilapalvelujen nykyisestä tilanteesta. Tarkoituksena oli selvittää kohdeyksikön palvelutuotannon tehostamista ja ohjeistusta sekä dokumentoida Tilapalveluille asetettujen tavoitteiden historia. Toiseksi tavoitteeksi asetettiin oppivan organisaation mahdollisuuksien tutkiminen vaihtoehtoisena tehostamiskeinona. Tarkoituksena oli selvittää, mikä oppiva organisaatio on ja millä tavoin se kohdeyksikössä nykyisin esiintyy. Tavoitteena oli myös löytää kunnallisen toimintaympäristön asettamia keskeisiä edellytyksiä tai rajoituksia kohdeyksikön toimintaan. Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Teoreettisen viitekehyksen sisällä tutkittiin ensin kirjallisuutta ja sitä hyödyntämällä suoritettiin toinen, tutkimuksen empiirinen osa. Aineistona toiminnan kehittämisen tarkastelussa käytettiin dokumentteja ja oppivan organisaation nykyistä esiintymistä mitattiin henkilöstökyselyllä.
Tilapalvelut on osa kuntaorganisaatiota, jota ohjaa lainsäädäntö ja muut julkiset toimenpiteet; esimerkiksi kunnan toimintaa markkinoilla on rajoitettu. Lisäksi kunnallisen toiminnan tarkoitus ei ole tuottaa voittoa vaan vaikuttavuutta. Vaikka kohdeyksikkö ei toimi vapailla markkinoilla, on se mukana laajennetussa kilpailussa, joten esimerkiksi laadun varmistaminen on sille tärkeää. Kunnan toimintaa ohjaa valtuusto, jonka tehtävänä on laatia strategia kunnan tavoitteista. Tilapalveluiden on organisaation osana noudatettava kaupungissa laadittuja strategioita ja myös muita ohjeita.
Tilapalveluissa jo tehdyt ja tulevaisuudessa tehtävät tehostamistoimenpiteet vaativat, mutta myös mahdollistavat osaamisen kehittämistä sekä uuden oppimista. Oppivan organisaation tila Tilapalveluissa osoittautui keskinkertaiseksi. Vaikka oppivan organisaation mallia ei voida kokonaisuudessaan ottaa käyttöön, eri osatekijöiden parantamisen kautta voidaan osaamisen ja jatkuvan oppimisen myönteistä ilmapiiriä ja keinoja edistää. Kehittämistä tukee kohdekaupungin myönteinen suhtautuminen oppimiseen ja koulutukseen, sekä osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan arvostus sekä ymmärrys sen tärkeydestä hyvälle palvelutuotannolle.
Tutkimuksen tavoitteena oli laatia kokonaiskuva ja saada syvällisempi ymmärrys Tilapalvelujen nykyisestä tilanteesta. Tarkoituksena oli selvittää kohdeyksikön palvelutuotannon tehostamista ja ohjeistusta sekä dokumentoida Tilapalveluille asetettujen tavoitteiden historia. Toiseksi tavoitteeksi asetettiin oppivan organisaation mahdollisuuksien tutkiminen vaihtoehtoisena tehostamiskeinona. Tarkoituksena oli selvittää, mikä oppiva organisaatio on ja millä tavoin se kohdeyksikössä nykyisin esiintyy. Tavoitteena oli myös löytää kunnallisen toimintaympäristön asettamia keskeisiä edellytyksiä tai rajoituksia kohdeyksikön toimintaan. Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Teoreettisen viitekehyksen sisällä tutkittiin ensin kirjallisuutta ja sitä hyödyntämällä suoritettiin toinen, tutkimuksen empiirinen osa. Aineistona toiminnan kehittämisen tarkastelussa käytettiin dokumentteja ja oppivan organisaation nykyistä esiintymistä mitattiin henkilöstökyselyllä.
Tilapalvelut on osa kuntaorganisaatiota, jota ohjaa lainsäädäntö ja muut julkiset toimenpiteet; esimerkiksi kunnan toimintaa markkinoilla on rajoitettu. Lisäksi kunnallisen toiminnan tarkoitus ei ole tuottaa voittoa vaan vaikuttavuutta. Vaikka kohdeyksikkö ei toimi vapailla markkinoilla, on se mukana laajennetussa kilpailussa, joten esimerkiksi laadun varmistaminen on sille tärkeää. Kunnan toimintaa ohjaa valtuusto, jonka tehtävänä on laatia strategia kunnan tavoitteista. Tilapalveluiden on organisaation osana noudatettava kaupungissa laadittuja strategioita ja myös muita ohjeita.
Tilapalveluissa jo tehdyt ja tulevaisuudessa tehtävät tehostamistoimenpiteet vaativat, mutta myös mahdollistavat osaamisen kehittämistä sekä uuden oppimista. Oppivan organisaation tila Tilapalveluissa osoittautui keskinkertaiseksi. Vaikka oppivan organisaation mallia ei voida kokonaisuudessaan ottaa käyttöön, eri osatekijöiden parantamisen kautta voidaan osaamisen ja jatkuvan oppimisen myönteistä ilmapiiriä ja keinoja edistää. Kehittämistä tukee kohdekaupungin myönteinen suhtautuminen oppimiseen ja koulutukseen, sekä osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan arvostus sekä ymmärrys sen tärkeydestä hyvälle palvelutuotannolle.