Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Turbulenssimallit aerodynaamisten sovellusten numeerisessa laskennassa

Mäntynen, Leo (2017)

 
Avaa tiedosto
Mantynen.pdf (1.824Mt)
Lataukset: 



Mäntynen, Leo
2017

Ympäristö- ja energiatekniikka
Teknis-luonnontieteellinen tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711222194
Tiivistelmä
Aerodynamiikassa ollaan kiinnostuneita ilmavirtauksessa olevaan kappaleeseen kohdistuvista voimista, sillä useiden teknisten laitteiden toiminta perustuu näiden voimien hallintaan. Esimerkiksi tuuliturbiinien energiantuotanto, ajoneuvojen ilmanvastus ja lentokoneiden kantovoima määräytyvät aerodynaamisten voimien perusteella. Aerodynaamiset voimat voidaan selvittää mittausten tai numeerisen laskennan avulla. Laskennassa voimat voidaan ratkaista, kun ensin mallinnetaan virtauksen paine- ja nopeusjakauma kappaleen pinnalla. Turbulentissa virtauksessa paine- ja nopeuskentän selvittämiseen voidaan käyttää RANS-yhtälöitä ja turbulenssimalleja. Aerodynaamisten sovellusten laskentaan käytettävien turbulenssimallien täytyy ottaa huomioon kiinteän pinnan lähellä tapahtuvat ilmiöt kuten virtauksen irtoaminen ja kitkan vaikutus rajakerroksen eri osissa.
Tässä kandidaatintyössä selvitettiin, mitkä turbulenssimallit soveltuvat aerodynaamisten virtausten mallintamiseen ja laskettiin näitä malleja käyttäen kanto- ja vastusvoimakerroin NACA 0012 -siipiprofiilille viidellä eri kohtauskulmalla. Vertailuarvoina käytettiin Ladsonin [7, s. 21] tuulitunnelikokeiden tuloksia.
Laskennan tulosten perusteella Spalart–Allmaras ja SST k–ω -malleja voidaan käyttää NACA 0012 -profiilin kantovoimakertoimen laskemiseen ilman yli 5 % virhettä, kun kohtauskulma on pienempi tai yhtä suuri kuin 10,11°. Vastusvoimakertoimelle vastaava kohtauskulma oli 4,11°. Myös isommilla kohtauskulmilla tulokset olivat oikean suuntaisia, mutta ero kokeellisiin tuloksiin kasvoi kulman funktiona ollen välillä 30–150 %. Testattujen turbulenssimallien vertailussa SST k–ω -mallilla saatiin hieman tarkempia tuloksia kohtauskulmilla 0° ja 4,11° ja Spalart–Allmaras-mallilla puolestaan tätä suuremmilla kohtauskulmilla. Erot tarkkuudessa olivat kuitenkin vain noin 5 %, paitsi kohtauskulmalla 19,25°, jolla Spalart–Allmaras-mallilla saatu tulos oli yli 10 % tarkempi kuin SST k–ω -mallin tulos.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9896]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste