Suomen taksiliikenteen koettu palvelutaso sekä taksiliikenteen sidosryhmien odotukset ja aikomukset liittyen lakiin liikenteen palveluista
Uusitalo, Jukka (2017)
Uusitalo, Jukka
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711162158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711162158
Tiivistelmä
Act on Transport Services (320/2017) has a substantial effect on taxi market. Quantity regulation of taxis will be abolished, and operators are free to set their fares. Act on Transport Services provides that Finnish Transport Safety Agency must evaluate the effects of the Act. To fulfill this mission Finnish Transport Safety Agency conducts a survey and interviews for taxi market’s stakeholders about their opinions and experiences before and after the regulatory change. This Master’s thesis covers the before part of the survey and the interviews.
The aim of this Master’s thesis is to analyze the experienced level of service of Finnish taxi industry and to analyze taxi industry’s stakeholders’ expectations and intentions towards Act on Transport Services especially regarding taxis. This thesis consists of a literature review, a survey for citizens, taxi operators, taxi drivers and bus operators and interviews conducted to a wide range of stakeholders.
Based on the literature review, the survey for citizens and the interviews of stakeholders, the experienced level of service of Finnish taxi industry is high. Attributes of taxi drivers and vehicles are considered excellent. Stakeholders are also mostly satisfied with the availability of taxis, although there are differences in availability depending on time and area. Fares are considered high and not really a satisfactory apart from their predictability.
Citizens’ attitude towards deregulation is positive. Citizens expect that fares will decrease, and the availability of taxis will increase. Taxi operators’ and taxi drivers’ attitude towards deregulation is negative. Operators and drivers expect that fares will be higher, and the availability of taxis will decrease especially in rural areas. Citizens, taxi operators and taxi drivers have a unanimous view that safety of taxi transportation will reduce. Other stakeholders see the change as a chance: free market may create savings for the public sector and the change is expected to encourage operators to develop their service concepts and operations. On the other hand, stakeholders fear that taxi drivers’ skills will decline and that, in the rural areas, the availability of taxis will decrease, and the fares will increase. Stakeholders hope that the taxi driver’s test will effectively measure the candidate’s ability to take care of customer’s safety and needs. Furthermore, stakeholders expect agile reaction from the authorities, if there seems to be any major problems. Laki liikenteen palveluista (320/2017) vaikuttaa taksijärjestelmään olennaisesti. Taksien määräsääntelystä luovutaan ja jatkossa toimijat saavat hinnoitella taksipalvelunsa vapaasti. Laissa liikenteen palveluista on säädetty, että Liikenteen turvallisuusviraston tehtävänä on arvioida lain vaikutuksia. Lain vaikutuksia arvioidaan muun muassa kysely- ja haastattelututkimuksen avulla. Tutkimuksessa kartoitetaan taksiliikenteen sidosryhmien näkemyksiä ja kokemuksia ennen muutosta ja sen jälkeen. Tässä diplomityössä on toteutettu kyseisen kysely- ja haastattelututkimuksen muutosta edeltävän vaiheen tarkastelu.
Diplomityön tavoitteina on muodostaa kuva Suomen taksiliikenteen koetusta palvelutasosta sekä selvittää taksiliikenteen sidosryhmien liikennepalvelulakiin kohdistamia odotuksia ja aikomuksia etenkin taksiliikenteen osalta. Tutkimus on toteutettu kirjallisuusselvityksenä, kansalaisille, taksiyrittäjille, taksinkuljettajille ja linja-autoyrittäjille osoitetuilla kyselytutkimuksilla sekä haastatteluilla, jotka on tehty laajalle joukolle eri sidosryhmiä.
Kirjallisuusselvityksen, kansalaisille osoitetun kyselytutkimuksen ja sidosryhmien haastattelujen perusteella Suomen taksiliikenteen koettu palvelutaso on tällä hetkellä korkea. Erityisesti taksinkuljettajaan ja käytettävään kalustoon ollaan tyytyväisiä. Myös taksin saatavuutta pidetään pääosin hyvänä, joskin saatavuudessa on eroja alueellisesti ja ajankohdan mukaan. Taksimatkan hintaan ei olla erityisen tyytyväisiä lukuun ottamatta sen ennakoitavuutta. Taksin hintaa pidetäänkin usein melko kalliina.
Kansalaiset pitävät markkinoiden vapautumista hyvänä asiana ja odottavat hintojen laskevan ja taksin saatavuuden paranevan. Taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat pitävät markkinoiden vapautumista huonona asiana ja arvioivat hintojen nousevan ja saatavuuden heikkenevän varsinkin haja-asutusalueella. Kansalaiset, taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat ovat yhtä mieltä siitä, että taksiliikenteen turvallisuus tulee heikkenemään. Taksiliikenteen sidosryhmät pitävät muutosta mahdollisuutena: markkinoiden vapautuminen voi tuoda yhteiskunnalle säästöjä ja muutoksen odotetaan kannustavan yrittäjiä palvelukonseptien ja toimintamallien kehittämiseen. Sidosryhmät pelkäävät kuitenkin taksinkuljettajien ammattitaidon sekä haja-asutusalueen taksin saatavuuden heikkenemistä ja hintojen nousua. Sidosryhmät toivovat taksinkuljettajan kokeen mittaavan aidosti kuljettajan kykyä huolehtia asiakkaan tarpeista ja turvallisuudesta. Lisäksi sidosryhmät odottavat viranomaisilta nopeaa reagointia, jos markkinoiden vapautumisesta syntyy merkittäviä ongelmia.
The aim of this Master’s thesis is to analyze the experienced level of service of Finnish taxi industry and to analyze taxi industry’s stakeholders’ expectations and intentions towards Act on Transport Services especially regarding taxis. This thesis consists of a literature review, a survey for citizens, taxi operators, taxi drivers and bus operators and interviews conducted to a wide range of stakeholders.
Based on the literature review, the survey for citizens and the interviews of stakeholders, the experienced level of service of Finnish taxi industry is high. Attributes of taxi drivers and vehicles are considered excellent. Stakeholders are also mostly satisfied with the availability of taxis, although there are differences in availability depending on time and area. Fares are considered high and not really a satisfactory apart from their predictability.
Citizens’ attitude towards deregulation is positive. Citizens expect that fares will decrease, and the availability of taxis will increase. Taxi operators’ and taxi drivers’ attitude towards deregulation is negative. Operators and drivers expect that fares will be higher, and the availability of taxis will decrease especially in rural areas. Citizens, taxi operators and taxi drivers have a unanimous view that safety of taxi transportation will reduce. Other stakeholders see the change as a chance: free market may create savings for the public sector and the change is expected to encourage operators to develop their service concepts and operations. On the other hand, stakeholders fear that taxi drivers’ skills will decline and that, in the rural areas, the availability of taxis will decrease, and the fares will increase. Stakeholders hope that the taxi driver’s test will effectively measure the candidate’s ability to take care of customer’s safety and needs. Furthermore, stakeholders expect agile reaction from the authorities, if there seems to be any major problems.
Diplomityön tavoitteina on muodostaa kuva Suomen taksiliikenteen koetusta palvelutasosta sekä selvittää taksiliikenteen sidosryhmien liikennepalvelulakiin kohdistamia odotuksia ja aikomuksia etenkin taksiliikenteen osalta. Tutkimus on toteutettu kirjallisuusselvityksenä, kansalaisille, taksiyrittäjille, taksinkuljettajille ja linja-autoyrittäjille osoitetuilla kyselytutkimuksilla sekä haastatteluilla, jotka on tehty laajalle joukolle eri sidosryhmiä.
Kirjallisuusselvityksen, kansalaisille osoitetun kyselytutkimuksen ja sidosryhmien haastattelujen perusteella Suomen taksiliikenteen koettu palvelutaso on tällä hetkellä korkea. Erityisesti taksinkuljettajaan ja käytettävään kalustoon ollaan tyytyväisiä. Myös taksin saatavuutta pidetään pääosin hyvänä, joskin saatavuudessa on eroja alueellisesti ja ajankohdan mukaan. Taksimatkan hintaan ei olla erityisen tyytyväisiä lukuun ottamatta sen ennakoitavuutta. Taksin hintaa pidetäänkin usein melko kalliina.
Kansalaiset pitävät markkinoiden vapautumista hyvänä asiana ja odottavat hintojen laskevan ja taksin saatavuuden paranevan. Taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat pitävät markkinoiden vapautumista huonona asiana ja arvioivat hintojen nousevan ja saatavuuden heikkenevän varsinkin haja-asutusalueella. Kansalaiset, taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat ovat yhtä mieltä siitä, että taksiliikenteen turvallisuus tulee heikkenemään. Taksiliikenteen sidosryhmät pitävät muutosta mahdollisuutena: markkinoiden vapautuminen voi tuoda yhteiskunnalle säästöjä ja muutoksen odotetaan kannustavan yrittäjiä palvelukonseptien ja toimintamallien kehittämiseen. Sidosryhmät pelkäävät kuitenkin taksinkuljettajien ammattitaidon sekä haja-asutusalueen taksin saatavuuden heikkenemistä ja hintojen nousua. Sidosryhmät toivovat taksinkuljettajan kokeen mittaavan aidosti kuljettajan kykyä huolehtia asiakkaan tarpeista ja turvallisuudesta. Lisäksi sidosryhmät odottavat viranomaisilta nopeaa reagointia, jos markkinoiden vapautumisesta syntyy merkittäviä ongelmia.