Rovaniemen jalankulku- ja pyöräliikenteen tiedonkeruujärjestelmä
Keränen, Marianne (2017)
Keränen, Marianne
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201710302084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201710302084
Tiivistelmä
Diplomityön tarkoituksena on luoda toimintasuunnitelma jalankulku- ja pyöräliikenteen tiedonkeruujärjestelmän kehittämiseksi Rovaniemen kaupungissa. Työ on osa Rovaniemen kaupungin tilaamaa projektikokonaisuutta, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen laskennan automatisoinnin mahdollisuutta. Työ koostuu kirjallisuusselvityksestä, haastattelututkimuksesta ja tapaustutkimuksesta, joiden avulla tutkimusongelmaan pyritään vastaamaan.
Jalankulku- ja pyöräliikenteeseen liittyy monipuolisia tietotarpeita, jotka nousevat muun muassa rahoituksen, kaavoituksen, teknisen suunnittelun, kunnossapidon, päätöksenteon ja liikkujien monimuotoisista tarpeista. Liikennetiedon käyttökohteiden ollessa monipuolisia ja laajoja on selvää, että tarvittava liikennetieto täytyy olla monimuotoista käyttökohteestaan riippuen. Ei ole mahdollista määrittää esimerkiksi tarkkoja tunnuslukuja, joita kävely- ja pyöräliikenteestä tulisi aina mitata vaan tunnuslukujoukko on valittava tarvekohtaisesti sekä myös kaupungin kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Liikennetiedon keruu on perinteisesti luokiteltu liikennelaskentoihin, liikkumiskyselyihin ja havainnointitutkimuksiin. Tekniikan kehittyessä tämä jaottelu on kuitenkin katoamassa kun yhdellä menetelmällä voidaan kerätä tietoa, joka sopii kaikkiin edellä mainittuihin kategorioihin. Diplomityön rajallisuuden vuoksi työssä kuitenkin keskitytään vain niihin menetelmiin, joilla voidaan tuottaa eritoten tietoa liikennemääristä. Nämä menetelmät jaotellaan työssä käsinlaskentaan, konelaskentaan ja paikannukseen perustuviin menetelmiin.
Lopuksi Rovaniemen kaupungille luodaan toiminta suunnitelma jalankulku- ja pyöräliikenteen tiedonkeruujärjestelmän kehittämiseksi. Toimintasuunnitelma koostuu tunnuslukujoukon koostamisesta, laskentapisteiden määrittelemisestä, laskentamenetelmien valinnasta sekä toteutusaikataulun luomisesta. The object of this Master’s Thesis is to create an action plan in order to develop the pedestrian and bicycle data collection system in the city of Rovaniemi. The work consists of literature review, interview surveys, and a case study.
Developing pedestrian and bicycle traffic system generates diverse information needs which generally evolve around the needs of land use planning, technical planning, street maintenance, financing, decision making, and the users of traffic – people. Since the application of traffic information is versatile it is self-evident that the information itself must be diverse according to the needs of the user. Therefore, it is not possible to define specific pedestrian or bicycle traffic key indicators which should always be measured. Instead, the key indicators should be chosen independently for every project keeping in mind the need and interests of the information user.
Traditionally traffic data collection has been classified into three classes: traffic counts, traffic surveys, and observation surveys. Recently, the development of technology has made this classification more and more obsolete. Nowadays we can use technological solutions which could collect data typical to all of the classes mentioned above. Nevertheless, only methods that would traditionally be considered as traffic counting methods are considered here, due to the limit of Master’s Thesis extent. These methods are classified as manual counts, automatic counts and counts based on tracking of people.
Finally, an action plan to develop the pedestrian and bicycle data collection system is created for Rovaniemi. The action plan consists of compiling a set of key indicators, defining data collection points, selecting appropriate data collection method, and designing an implementation schedule.
Jalankulku- ja pyöräliikenteeseen liittyy monipuolisia tietotarpeita, jotka nousevat muun muassa rahoituksen, kaavoituksen, teknisen suunnittelun, kunnossapidon, päätöksenteon ja liikkujien monimuotoisista tarpeista. Liikennetiedon käyttökohteiden ollessa monipuolisia ja laajoja on selvää, että tarvittava liikennetieto täytyy olla monimuotoista käyttökohteestaan riippuen. Ei ole mahdollista määrittää esimerkiksi tarkkoja tunnuslukuja, joita kävely- ja pyöräliikenteestä tulisi aina mitata vaan tunnuslukujoukko on valittava tarvekohtaisesti sekä myös kaupungin kiinnostuksen kohteiden mukaan.
Liikennetiedon keruu on perinteisesti luokiteltu liikennelaskentoihin, liikkumiskyselyihin ja havainnointitutkimuksiin. Tekniikan kehittyessä tämä jaottelu on kuitenkin katoamassa kun yhdellä menetelmällä voidaan kerätä tietoa, joka sopii kaikkiin edellä mainittuihin kategorioihin. Diplomityön rajallisuuden vuoksi työssä kuitenkin keskitytään vain niihin menetelmiin, joilla voidaan tuottaa eritoten tietoa liikennemääristä. Nämä menetelmät jaotellaan työssä käsinlaskentaan, konelaskentaan ja paikannukseen perustuviin menetelmiin.
Lopuksi Rovaniemen kaupungille luodaan toiminta suunnitelma jalankulku- ja pyöräliikenteen tiedonkeruujärjestelmän kehittämiseksi. Toimintasuunnitelma koostuu tunnuslukujoukon koostamisesta, laskentapisteiden määrittelemisestä, laskentamenetelmien valinnasta sekä toteutusaikataulun luomisesta.
Developing pedestrian and bicycle traffic system generates diverse information needs which generally evolve around the needs of land use planning, technical planning, street maintenance, financing, decision making, and the users of traffic – people. Since the application of traffic information is versatile it is self-evident that the information itself must be diverse according to the needs of the user. Therefore, it is not possible to define specific pedestrian or bicycle traffic key indicators which should always be measured. Instead, the key indicators should be chosen independently for every project keeping in mind the need and interests of the information user.
Traditionally traffic data collection has been classified into three classes: traffic counts, traffic surveys, and observation surveys. Recently, the development of technology has made this classification more and more obsolete. Nowadays we can use technological solutions which could collect data typical to all of the classes mentioned above. Nevertheless, only methods that would traditionally be considered as traffic counting methods are considered here, due to the limit of Master’s Thesis extent. These methods are classified as manual counts, automatic counts and counts based on tracking of people.
Finally, an action plan to develop the pedestrian and bicycle data collection system is created for Rovaniemi. The action plan consists of compiling a set of key indicators, defining data collection points, selecting appropriate data collection method, and designing an implementation schedule.