Tampereen teknillisen yliopiston pysäköintitutkimus
Palonen, Tuomas (2017)
Palonen, Tuomas
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201709201936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201709201936
Tiivistelmä
Pysäköinti on oleellinen osa liikennejärjestelmää ja sen toimintaa. Pysäköintiin kohdistuvat toimenpiteet vaikuttavat laajamittaisesti koko liikennejärjestelmän toimintaan: pysäköintimahdollisuudet säätelevät henkilöautojen käyttömahdollisuutta ja vaikuttavat kulkutavan valintaan. Jotta toimenpiteet osataan mitoittaa oikein ja varautua toimenpiteiden aiheuttamiin muutoksiin liikennejärjestelmässä pitää ensin analysoida nykytila.
Työn tavoitteena oli inventoida TTY:n pysäköinti ja selvittää miten pysäköintialueita käytetään arkisin ja miten henkilökunta ja opiskelijat suhtautuvat pysäköintiin ja muuhun liikkumiseen kampusalueella. Työ on jaettu pysäköintipaikkojen määrän selvitykseen, pysäköintilaskentaan ja käyttäjäkyselyyn sekä tulosten analysointiin. Lopuksi esitellään toimenpide-ehdotuksia ja huomioita pysäköinti- ja liikennejärjestelmän kehittämiseen TTY:n alueella.
Tutkimuksen aikaan TTY:llä oli 1430 autopysäköintipaikkaa, josta 33 % on opiskelijoille ja 62 % henkilökunnalle. Loput 5 % muodostuu vieras-, huoltoajo- ja invalidipaikoista. Verrattuna Tampereen pysäköintinormiin pysäköintitilaa on riittävästi. Pysäköintilaskenta toteutettiin kahtena arkipäivänä syyskuun lopussa 2013. Tutkimuksen mukaan pysäköintialueiden käyttöaste on ruuhkaisimpana aikana yhteensä noin 67 %, mikä on selvästi alle optimin. Käyttöasteissa on kuitenkin suuria eroja eri pysäköintialueiden välillä. Käyttäjäkysely toteutettiin internet-kyselynä, joka oli avoinna vajaan kahden viikon ajan lokakuussa 2013. Kyselyyn saatiin hieman yli 800 vastausta, mikä on tutkimuksen laajuus huomioon ottaen hyvä otos. Kyselystä käy ilmi, että osa opiskelijoista ja henkilökunnan jäsenistä käyttää autoa koska muita vaihtoehtoja ei ole, ja toisaalta erityisesti henkilökuntaa on mahdollista saada käyttämään toisia kulkutapoja parantamalla pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen olosuhteita TTY:llä.
Työn tavoitteena oli inventoida TTY:n pysäköinti ja selvittää miten pysäköintialueita käytetään arkisin ja miten henkilökunta ja opiskelijat suhtautuvat pysäköintiin ja muuhun liikkumiseen kampusalueella. Työ on jaettu pysäköintipaikkojen määrän selvitykseen, pysäköintilaskentaan ja käyttäjäkyselyyn sekä tulosten analysointiin. Lopuksi esitellään toimenpide-ehdotuksia ja huomioita pysäköinti- ja liikennejärjestelmän kehittämiseen TTY:n alueella.
Tutkimuksen aikaan TTY:llä oli 1430 autopysäköintipaikkaa, josta 33 % on opiskelijoille ja 62 % henkilökunnalle. Loput 5 % muodostuu vieras-, huoltoajo- ja invalidipaikoista. Verrattuna Tampereen pysäköintinormiin pysäköintitilaa on riittävästi. Pysäköintilaskenta toteutettiin kahtena arkipäivänä syyskuun lopussa 2013. Tutkimuksen mukaan pysäköintialueiden käyttöaste on ruuhkaisimpana aikana yhteensä noin 67 %, mikä on selvästi alle optimin. Käyttöasteissa on kuitenkin suuria eroja eri pysäköintialueiden välillä. Käyttäjäkysely toteutettiin internet-kyselynä, joka oli avoinna vajaan kahden viikon ajan lokakuussa 2013. Kyselyyn saatiin hieman yli 800 vastausta, mikä on tutkimuksen laajuus huomioon ottaen hyvä otos. Kyselystä käy ilmi, että osa opiskelijoista ja henkilökunnan jäsenistä käyttää autoa koska muita vaihtoehtoja ei ole, ja toisaalta erityisesti henkilökuntaa on mahdollista saada käyttämään toisia kulkutapoja parantamalla pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen olosuhteita TTY:llä.