Isokuusen alakoulu – uusi moduulikoulukonsepti
Väisänen, Virpi (2017)
Väisänen, Virpi
2017
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708291853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708291853
Tiivistelmä
Nykyisellään fyysinen oppimisympäristö identtisistä luokkahuoneista koostuvine oppimistiloineen ei vastaa tämän päivän oppimiskäsitykseen. Oppimisympäristö vaikuttaa oppilaan oppimiseen. Viihtyisä oppimisympäristö edesauttaa hyviä oppimistuloksia ja oppilaan hyvinvointia. Tämän diplomityön tutkimuksellisessa osuudessa käydään läpi, millainen on nykykäsityksen mukainen hyvä oppimisympäristö.
Syksyllä 2016 astui alakouluissa voimaan uusi opetussuunnitelma, jossa korostetaan vuorovaikutusta, luovuutta ja kehollisuutta oppimisprosessissa. Opetus jatkaa kehittymistään oppilaslähtöisempään suuntaan. Oppilasta kannustetaan aktiiviseen oppimiseen yhdessä muiden oppilaiden ja opettajien kanssa. Nämä tavoitteet vaikuttavat oleellisesti koulurakennuksen arkkitehtisuunnitteluun. Muuntojoustavat tilaratkaisut mahdollistavat monipuolisten opetusmenetelmien käytön.
Kehittyvän oppimisympäristön ohella diplomityössä käsitellään tilaelementtiarkkitehtuuria. Työssä tarkastellaan nykyisen tilaelementtikoulun tilaratkaisuja ja arkkitehtuuria pedagogisesta näkökulmasta. Tilaelementtirakenne on itsessään joustavuuden ja muunneltavuuteen erinomaisesti mahdollistava, mutta rakenne haastaa koulusuunnittelussa rajoittavilla tekijöillään.
Diplomityön toisessa osassa esitellään suunnitelma uuden opetussuunnitelman mukaisesta moduulikoulusta. Suunnitelma pohjautuu tutkimusosuudessa esiin nousseisiin uuden oppimiskäsityksen mukaisen tilasuunnittelun tavoitteisiin ottaen samalla huomioon tilaelementtirakenteen lainalaisuudet. Suunnitteluosassa moduulikoulu esitellään ensin konseptitasolla, jota varioimalla koulu soveltuu erilaisiin tarpeisiin ja ympäristöihin. Konseptin lisäksi työssä esitellään esimerkkiratkaisu Tampereen kaupungin osoittamalle tontille Tampereen Vuorekseen.
Diplomityö on tehty tilaustyönä Parmaco Oy:lle, joka valmistaa vuokrattavia tilaelementtikouluja.
Syksyllä 2016 astui alakouluissa voimaan uusi opetussuunnitelma, jossa korostetaan vuorovaikutusta, luovuutta ja kehollisuutta oppimisprosessissa. Opetus jatkaa kehittymistään oppilaslähtöisempään suuntaan. Oppilasta kannustetaan aktiiviseen oppimiseen yhdessä muiden oppilaiden ja opettajien kanssa. Nämä tavoitteet vaikuttavat oleellisesti koulurakennuksen arkkitehtisuunnitteluun. Muuntojoustavat tilaratkaisut mahdollistavat monipuolisten opetusmenetelmien käytön.
Kehittyvän oppimisympäristön ohella diplomityössä käsitellään tilaelementtiarkkitehtuuria. Työssä tarkastellaan nykyisen tilaelementtikoulun tilaratkaisuja ja arkkitehtuuria pedagogisesta näkökulmasta. Tilaelementtirakenne on itsessään joustavuuden ja muunneltavuuteen erinomaisesti mahdollistava, mutta rakenne haastaa koulusuunnittelussa rajoittavilla tekijöillään.
Diplomityön toisessa osassa esitellään suunnitelma uuden opetussuunnitelman mukaisesta moduulikoulusta. Suunnitelma pohjautuu tutkimusosuudessa esiin nousseisiin uuden oppimiskäsityksen mukaisen tilasuunnittelun tavoitteisiin ottaen samalla huomioon tilaelementtirakenteen lainalaisuudet. Suunnitteluosassa moduulikoulu esitellään ensin konseptitasolla, jota varioimalla koulu soveltuu erilaisiin tarpeisiin ja ympäristöihin. Konseptin lisäksi työssä esitellään esimerkkiratkaisu Tampereen kaupungin osoittamalle tontille Tampereen Vuorekseen.
Diplomityö on tehty tilaustyönä Parmaco Oy:lle, joka valmistaa vuokrattavia tilaelementtikouluja.