Kehittämistutkimus yritysyhteistyöprojekteista yläkoulun matematiikan opetuksessa
Rasimus, Essi (2017)
Rasimus, Essi
2017
Teknis-luonnontieteellinen
Teknis-luonnontieteellinen tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-08-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241748
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 otetaan käytäntöön peruskoulun vuosiluokilla 7.-9. vuosina 2017-2019. Opetussuunnitelman perusteissa nousee esiin laaja-alainen osaaminen, yhteistyötaidot, toiminnalliset työtavat sekä työelämän taidot. Opetussuunnitelman käyttöönotto vaatii opettajilta monipuolisten opetusmenetelmien käyttöä. Projektioppiminen opetusmenetelmänä tukee opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoitteita.
Diplomityössä on suunniteltu kolme projektia matematiikan opetukseen vuosiluokille 7.-9. Projektit on suunniteltu yhteistyössä Scanclimber Oy:n, Trestima Oy:n ja Reaktorin kanssa. Reaktorin kanssa yhteistyössä suunnitellusta projektista tehtiin kehittämistutkimus. Kehittämistutkimuksen tavoitteena oli jatkokehittää projektia mahdollisimman hyväksi, sekä tutkia oppilaiden motivaation muutosta projektityöskentelyn aikana. Tutkimuksessa tehtiin yksi kehittämissykli, jossa kartoitettiin taustatietoja, suunniteltiin projekti, toteutettiin projekti, analysoitiin projektin testausta ja päivitettiin projektiohjetta tutkimuksessa kerätyn aineiston mukaisesti. Aineistoa kerättiin kyselylomakkeilla, havainnoimalla ja haastatteluilla.
Tutkimuksen mukaan projektin aikana ei tapahtunut muutosta oppilaiden motivaatiossa. Kuitenkin tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden loogisen ajattelun todettiin parantuneen. Kehittämistutkimuksen avulla löydettiin kehittämiskohteita projektin rakenteeseen, toteutukseen ja ohjeisiin. Projektia kannattaisi tulevaisuudessa kehittää lisää kehittämistutkimuksen keinoin. Kehittämistutkimus voisi sopia myös muiden projektien kehittämiseen
Diplomityössä on suunniteltu kolme projektia matematiikan opetukseen vuosiluokille 7.-9. Projektit on suunniteltu yhteistyössä Scanclimber Oy:n, Trestima Oy:n ja Reaktorin kanssa. Reaktorin kanssa yhteistyössä suunnitellusta projektista tehtiin kehittämistutkimus. Kehittämistutkimuksen tavoitteena oli jatkokehittää projektia mahdollisimman hyväksi, sekä tutkia oppilaiden motivaation muutosta projektityöskentelyn aikana. Tutkimuksessa tehtiin yksi kehittämissykli, jossa kartoitettiin taustatietoja, suunniteltiin projekti, toteutettiin projekti, analysoitiin projektin testausta ja päivitettiin projektiohjetta tutkimuksessa kerätyn aineiston mukaisesti. Aineistoa kerättiin kyselylomakkeilla, havainnoimalla ja haastatteluilla.
Tutkimuksen mukaan projektin aikana ei tapahtunut muutosta oppilaiden motivaatiossa. Kuitenkin tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden loogisen ajattelun todettiin parantuneen. Kehittämistutkimuksen avulla löydettiin kehittämiskohteita projektin rakenteeseen, toteutukseen ja ohjeisiin. Projektia kannattaisi tulevaisuudessa kehittää lisää kehittämistutkimuksen keinoin. Kehittämistutkimus voisi sopia myös muiden projektien kehittämiseen