Jalostussataman toimintojen kehittäminen
Sinervä, Samuli (2017)
Sinervä, Samuli
2017
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-08-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241759
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää sataman kehityspotentiaali laivakäyntien kokonaisajan optimointiin. Tarkastelukohteina olivat Neste Oyj:n Naantalissa sekä Porvoossa sijaitsevien toimipisteiden satamatoiminnot. Työ toteutettiin osaksi projektia, missä Naantalin ja Porvoon toiminnot yhdistyvät yhdeksi toiminnoksi. Satamatoimintoja on kehitetty vuosien saatossa ja työssä tarkastellaan nykyistä tilaa systemaattisesti. Sisäinen laivaliikenne tulee lisääntymään Naantalin ja Porvoon välillä ja tästä syystä laivakäynnit on saatava sujumaan mahdollisimman tehokkaasti.
Työssä tarkasteltiin teorian osalta Lean-filosofiaa ja siihen sovellettavia Lean-menetelmiä. Varsinaisia satamatoiminnan kehitykseen keskittyviä lähteitä oli hyvin rajallisesti saatavilla, joten jouduttiin soveltamaan muilla aloilla hyväksi todettuja menetelmiä sekä aineistoja. Empiirisen tutkimuksen toteutuksessa käytiin haastatteluja satamatoimintojen toteuttamiseen liittyvien henkilöiden kanssa. Satamassa tapahtuvia toimintoja sekä vaiheita tutkittiin niin toteuttamisen kuin ajallisen keston kautta. Lean-menetelmien avulla vaiheiden kestoajat saatiin hyvin selville. Prosessin kuvaus tehtävien toimien ja tietovirtojen kannalta tutkittiin, jotta kokonaiskuvan rakentaminen oli mahdollista. Prosessin kuvauksen avulla eri toimien ja vaiheiden vaikutukset toisiinsa pystyttiin näkemään.
Työn tuloksena saatiin selvitys toiminnan nykytilasta sekä kehitysehdotuksia toiminnan kehittämiselle ja nykytason ylläpitämiselle. Vaiheiden mittauksesta saatujen tulosten sekä käytettyjen tekniikoiden avulla voidaan haluttaessa mitata prosessin tehokkuutta ja toimivuutta uudelleen. Kehitysehdotusten avulla pystytään jatkamaan jatkuvan parantamisen filosofiaa. Toiminnan tason todettiin olevan hyvällä tasolla ja kehitystä voidaan saada kehittämällä yhteistyötä eri vaiheiden sekä toimijoiden välisessä yhteistyössä. Jokaisen vaiheen tehokas suorittaminen sekä seuraavan vaiheen aloitus ilman viiveitä ovat keino vähentää laivan satamassa viettämää aikaa.
Työssä tarkasteltiin teorian osalta Lean-filosofiaa ja siihen sovellettavia Lean-menetelmiä. Varsinaisia satamatoiminnan kehitykseen keskittyviä lähteitä oli hyvin rajallisesti saatavilla, joten jouduttiin soveltamaan muilla aloilla hyväksi todettuja menetelmiä sekä aineistoja. Empiirisen tutkimuksen toteutuksessa käytiin haastatteluja satamatoimintojen toteuttamiseen liittyvien henkilöiden kanssa. Satamassa tapahtuvia toimintoja sekä vaiheita tutkittiin niin toteuttamisen kuin ajallisen keston kautta. Lean-menetelmien avulla vaiheiden kestoajat saatiin hyvin selville. Prosessin kuvaus tehtävien toimien ja tietovirtojen kannalta tutkittiin, jotta kokonaiskuvan rakentaminen oli mahdollista. Prosessin kuvauksen avulla eri toimien ja vaiheiden vaikutukset toisiinsa pystyttiin näkemään.
Työn tuloksena saatiin selvitys toiminnan nykytilasta sekä kehitysehdotuksia toiminnan kehittämiselle ja nykytason ylläpitämiselle. Vaiheiden mittauksesta saatujen tulosten sekä käytettyjen tekniikoiden avulla voidaan haluttaessa mitata prosessin tehokkuutta ja toimivuutta uudelleen. Kehitysehdotusten avulla pystytään jatkamaan jatkuvan parantamisen filosofiaa. Toiminnan tason todettiin olevan hyvällä tasolla ja kehitystä voidaan saada kehittämällä yhteistyötä eri vaiheiden sekä toimijoiden välisessä yhteistyössä. Jokaisen vaiheen tehokas suorittaminen sekä seuraavan vaiheen aloitus ilman viiveitä ovat keino vähentää laivan satamassa viettämää aikaa.