Projektinjohtopalvelun toteutuksen kehittäminen projektin menestystekijöiden avulla.
Puurtinen, Tuuli (2017)
Puurtinen, Tuuli
2017
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-08-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241739
Tiivistelmä
Rakennusalalla yhteistoimintaa korostavien toteutusmuotojen suosio on kasvanut merkittävästi johtuen pyrkimyksestä saavuttaa kustannussäästöjä tilaajalle, lyhentää projektin toteutusaikaa sekä mahdollistaa sellaisten kohteiden rakentaminen, missä tiloilta vaadittavia ominaisuuksia ei voida määrittää tarkasti ennen rakentamisen aloitusta. Projektinjohtopalvelu on rakennusprojektin organisointimuoto, jossa asiantunteva projektinjohtototeuttaja johtaa projektia tiiviissä yhteistyössä tilaajan kanssa. Hankinta, toteutussuunnittelu ja rakentaminen limittyvät vahvasti toisiinsa, minkä vuoksi projektinjohtopalvelun toteutusvaiheen keskeiset haasteet liittyvät muun muassa tehokkaan suunnitteluohjauksen ja osapuolten yhteistyön toteutukseen sekä prosessien integraatioon. Aikaisempaa tutkimusta projektinjohtopalveluista on saatavilla vähän, minkä vuoksi niiden toteutusvaiheen kehitysmahdollisuuksia ja menestystekijöitä on mielenkiintoista tutkia.
Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa projektinjohtopalvelun toteutusvaiheen kriittiset projektinhallinnan menestystekijät sekä tarjota kohdeyritykselle niihin pohjautuvia kehitysehdotuksia projektinjohtopalveluiden toteutuksen tehostamiseksi. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena suomalaisessa rakennusalan pk-yrityksessä. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin havainnointia työmaaympäristössä sekä sidosryhmien haastatteluja kahdesta kohdeyrityksen projektinjohtopalvelusta. Aineistoa analysoitiin hyödyntämällä temaattista analyysia, jossa tulokset jakautuivat neljään pääteemaan: projektiviestinnän ja -tiedonhallintaan, toteutusvaiheen prosesseihin, rooli- ja vastuujakoon projektiorganisaatiossa sekä päätöksentekoon.
Tutkimuksen pohjalta projektinjohtopalveluiden menestystekijöihin voidaan lukea tehokas projektitiedon- ja viestinnän hallinta, toimiva projektiorganisaatiorakenne, selkeä rooli- ja vastuujako, organisaation osaamisen ja yhteistyön tehokas hyödyntäminen sekä tietomallin taitava käyttö projektin eri operaatioissa. Keskeisiksi kehityskohdiksi tunnistettiin projektinjohtopalvelun toteutusvaiheen kehittämisessä viestintää, päätöksentekoa ja osapuolten välistä yhteistyötä tukevan rooli- ja vastuujaon täsmentäminen, toteutussuunnitelmia ohjaavan suunnitelmatarveaikataulun luominen, olemassa olevien kokouskäytäntöjen jalostaminen sekä yhteistyön ja osaamisen vahvempi hyödyntäminen esimerkiksi hankintaprosessissa. Lisäksi pilvipohjaisen kustannusohjausjärjestelmän käyttöönotto sekä tietomallin hyödyntäminen osana hankintaa ja käyttäjätarpeiden määritystä todettiin relevanteiksi kehityskohdiksi kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimus luo ensimmäistä kertaa viitekehyksen projektinjohtopalvelun menestystekijöistä sekä siitä, kuinka niiden avulla voidaan parantaa toteutusvaiheen onnistumismahdollisuuksia.
Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa projektinjohtopalvelun toteutusvaiheen kriittiset projektinhallinnan menestystekijät sekä tarjota kohdeyritykselle niihin pohjautuvia kehitysehdotuksia projektinjohtopalveluiden toteutuksen tehostamiseksi. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena suomalaisessa rakennusalan pk-yrityksessä. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin havainnointia työmaaympäristössä sekä sidosryhmien haastatteluja kahdesta kohdeyrityksen projektinjohtopalvelusta. Aineistoa analysoitiin hyödyntämällä temaattista analyysia, jossa tulokset jakautuivat neljään pääteemaan: projektiviestinnän ja -tiedonhallintaan, toteutusvaiheen prosesseihin, rooli- ja vastuujakoon projektiorganisaatiossa sekä päätöksentekoon.
Tutkimuksen pohjalta projektinjohtopalveluiden menestystekijöihin voidaan lukea tehokas projektitiedon- ja viestinnän hallinta, toimiva projektiorganisaatiorakenne, selkeä rooli- ja vastuujako, organisaation osaamisen ja yhteistyön tehokas hyödyntäminen sekä tietomallin taitava käyttö projektin eri operaatioissa. Keskeisiksi kehityskohdiksi tunnistettiin projektinjohtopalvelun toteutusvaiheen kehittämisessä viestintää, päätöksentekoa ja osapuolten välistä yhteistyötä tukevan rooli- ja vastuujaon täsmentäminen, toteutussuunnitelmia ohjaavan suunnitelmatarveaikataulun luominen, olemassa olevien kokouskäytäntöjen jalostaminen sekä yhteistyön ja osaamisen vahvempi hyödyntäminen esimerkiksi hankintaprosessissa. Lisäksi pilvipohjaisen kustannusohjausjärjestelmän käyttöönotto sekä tietomallin hyödyntäminen osana hankintaa ja käyttäjätarpeiden määritystä todettiin relevanteiksi kehityskohdiksi kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimus luo ensimmäistä kertaa viitekehyksen projektinjohtopalvelun menestystekijöistä sekä siitä, kuinka niiden avulla voidaan parantaa toteutusvaiheen onnistumismahdollisuuksia.