Sähköinen arviointi matematiikan opetuksessa
Koskinen, Salla (2017)
Koskinen, Salla
2017
Teknis-luonnontieteellinen
Teknis-luonnontieteellinen tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-08-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201706221614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201706221614
Tiivistelmä
Opetus ja arviointi digitalisoituvat vauhdilla kaikilla koulutusasteilla, ja myös Tampereen teknillisessä yliopistossa on panostettu sähköisiin järjestelmiin. Sähköisten järjestelmien avulla voidaan opiskelijoille tarjota yksilöllisempiä ja joustavampia opintopolkuja niin yliopistossa kuin alemmillakin koulutusasteilla. Tässä työssä tutustutaan matematiikan interaktiivisiin tehtäviin ja sähköiseen tenttiin. Työssä tutkitaan lukio- ja yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia interaktiivisista matematiikan tehtävistä sekä selvitetään yliopisto-opiskelijoiden mielipiteitä matematiikan sähköisestä tentistä.
Aluksi tarkastellaan matemaattisen osaamisen arviointia ja tietotekniikan hyödyntämistä matematiikan opetuksessa. Myöhemmin esitellään matematiikan interaktiivisia STACK-tehtäviä sekä opiskelijoiden kokemuksia niistä. Tämän jälkeen selvitetään, miten Tampereen teknillisessä yliopistossa on kokeiltu ja kehitetty matematiikan sähköistä tenttiä lukuvuonna 2016–2017, ja millaisia kokemuksia opiskelijoilla on tentistä.
Kyselyjen perusteella yliopisto-opiskelijat suhtautuvat positiivisesti sekä interaktiivisiin tehtäviin että sähköiseen tenttiin. Erityisesti välitön palaute ja vihjeet koettiin positiivisiksi asioiksi tehtävissä, sähköisessä tentissä arvostettiin sen joustavuutta. Lukio-opiskelijoiden kokemukset interaktiivisista tehtävistä eivät olleet yhtä positiivisia. Sekä sähköisissä tehtävissä että sähköisessä tentissä nähtiin kuitenkin potentiaalia tulevaisuudessa.
Aluksi tarkastellaan matemaattisen osaamisen arviointia ja tietotekniikan hyödyntämistä matematiikan opetuksessa. Myöhemmin esitellään matematiikan interaktiivisia STACK-tehtäviä sekä opiskelijoiden kokemuksia niistä. Tämän jälkeen selvitetään, miten Tampereen teknillisessä yliopistossa on kokeiltu ja kehitetty matematiikan sähköistä tenttiä lukuvuonna 2016–2017, ja millaisia kokemuksia opiskelijoilla on tentistä.
Kyselyjen perusteella yliopisto-opiskelijat suhtautuvat positiivisesti sekä interaktiivisiin tehtäviin että sähköiseen tenttiin. Erityisesti välitön palaute ja vihjeet koettiin positiivisiksi asioiksi tehtävissä, sähköisessä tentissä arvostettiin sen joustavuutta. Lukio-opiskelijoiden kokemukset interaktiivisista tehtävistä eivät olleet yhtä positiivisia. Sekä sähköisissä tehtävissä että sähköisessä tentissä nähtiin kuitenkin potentiaalia tulevaisuudessa.