Liiketoiminnan ja IT:n yhteensovittamisen haasteet palveluna hankitun ohjelmiston käyttöönotossa
Hannula, Jasmiina (2017)
Hannula, Jasmiina
2017
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705261545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705261545
Tiivistelmä
Liiketoiminnan ja informaatioteknologian (IT) onnistunut yhteensovittaminen tuo yritykselle suuria hyötyjä, mutta samalla yhteensovittaminen on monimutkaista ja haastavaa. Tämä yhtälö aiheuttaa yrityksille ja niiden johtajille jatkuvan huolenaiheen, miten parantaa liiketoiminnan ja IT:n yhteensovittamisen tilaa. Jotta toimia yhteensovittamisen parantamiseksi voidaan ehdottaa, tulee ensin tunnistaa siihen liittyvät haasteet. Jotta yhteensovittamisen haasteet voidaan tunnistaa, tulee ymmärtää mitä yhteensovittaminen on, ja mistä se koostuu.
Yhteensovittaminen ilmiö voidaan selittää sen termien, elementtien ja ulottuvuuksien avulla. Kolme tässä tutkimuksessa käytettyä ulottuvuutta ovat toiminnallinen ulottuvuus, joka tarkastelee IT:n ja liiketoiminnan strategista yhteensopivuutta; rakenteellinen ulottuvuus, joka keskittyy miten organisaation rakenteet ja käytännöt sopivat yhteen strategian kanssa; sekä dynaaminen ulottuvuus, joka tarkastelee yhteensovittamista ajan suhteen. Yhteensovittamisen menetelmiä esitellään siihen luotujen prosessien avulla. Tapaustutkimuksessa yhteensovittamisen haasteet tunnistetaan teemahaastattelemalla kuutta palveluna hankitun ohjelmiston käyttöönottoprojektiin osallistunutta henkilöä. Teemahaastatteluiden teemat ovat toiminnallinen, rakenteellinen ja dynaaminen ulottuvuus. Monen ulottuvuuden käyttö varmistaa kokonaisvaltaisten tuloksien saamisen.
Kolmea ulottuvuutta hyödyntämällä haastatteluista tunnistettiin 85 liiketoiminnan ja IT:n yhteensovittamiseen liittyvää haastetta palveluna hankitun ohjelmiston käyttöönotossa. Haasteet liittyvät strategiaan ja tavoitteisiin, vastuihin, päätöksentekoon ja projektin johtamiseen, resursseihin ja ajankäyttöön, liiketoiminnan ja IT:n väliseen ymmärrykseen, kommunikointiin ja yrityskulttuurin sekä muutokseen ja sen ymmärtämiseen. Haasteiden avulla muodostettiin tarkistuslista, jota voidaan käyttää apuna kohdeyrityksen tulevissa projekteissa. Koska yhteensovittaminen on jatkuva prosessi, yksittäisten toimien tekemisten sijasta yhteensovittaminen tulisi kuitenkin muistaa kaikissa yrityksen toimissa jatkuvasti.
Yhteensovittaminen ilmiö voidaan selittää sen termien, elementtien ja ulottuvuuksien avulla. Kolme tässä tutkimuksessa käytettyä ulottuvuutta ovat toiminnallinen ulottuvuus, joka tarkastelee IT:n ja liiketoiminnan strategista yhteensopivuutta; rakenteellinen ulottuvuus, joka keskittyy miten organisaation rakenteet ja käytännöt sopivat yhteen strategian kanssa; sekä dynaaminen ulottuvuus, joka tarkastelee yhteensovittamista ajan suhteen. Yhteensovittamisen menetelmiä esitellään siihen luotujen prosessien avulla. Tapaustutkimuksessa yhteensovittamisen haasteet tunnistetaan teemahaastattelemalla kuutta palveluna hankitun ohjelmiston käyttöönottoprojektiin osallistunutta henkilöä. Teemahaastatteluiden teemat ovat toiminnallinen, rakenteellinen ja dynaaminen ulottuvuus. Monen ulottuvuuden käyttö varmistaa kokonaisvaltaisten tuloksien saamisen.
Kolmea ulottuvuutta hyödyntämällä haastatteluista tunnistettiin 85 liiketoiminnan ja IT:n yhteensovittamiseen liittyvää haastetta palveluna hankitun ohjelmiston käyttöönotossa. Haasteet liittyvät strategiaan ja tavoitteisiin, vastuihin, päätöksentekoon ja projektin johtamiseen, resursseihin ja ajankäyttöön, liiketoiminnan ja IT:n väliseen ymmärrykseen, kommunikointiin ja yrityskulttuurin sekä muutokseen ja sen ymmärtämiseen. Haasteiden avulla muodostettiin tarkistuslista, jota voidaan käyttää apuna kohdeyrityksen tulevissa projekteissa. Koska yhteensovittaminen on jatkuva prosessi, yksittäisten toimien tekemisten sijasta yhteensovittaminen tulisi kuitenkin muistaa kaikissa yrityksen toimissa jatkuvasti.