Rakennusalan yritysten kansainvälistymisstrategiat
Tervala, Erkki Mikko (2017)
Tervala, Erkki Mikko
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241457
Tiivistelmä
Rakennusalan kansainvälinen liiketoiminta on Suomessa ollut aikoinaan varsin laajamittaista. Kuitenkin tällä hetkellä kansainvälinen kaupankäynti rakennusalalla on sangen vaatimatonta.
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan rakennusalan kansainvälistymiseen liittyviä strategiamalleja ja -vaihtoehtoja. Kehitämme kirjallisuuden perusteella soveltuvan strategiamallin, jota tarkastelemme suhteessa kansainvälistyneiden rakennusalan yritysten valitsemiin strategiavaihtoehtoihin. Tämän tarkastelun perusteella pyrimme esittämään strategiasuosituksia kansainvälisesti toimivalle rakennusalan yritykselle. Tutkimus vastaa kysymykseen: Mitkä ovat rakennusalan yritysten mahdolliset ja valitut kansainvälistymisstrategiat?
Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen kansainvälisen rakennustoimen taustoja ja ongelmanasettelua; kehitetään kansainvälistyvän rakennusalan yrityksen yleisiä strategiamalleja; tutkitaan kansainvälistyneiden rakennusalan yritysten strategiamalleja esimerkkitapausten pohjalta; ja esitellään tulokset ja strategiasuositukset.
Keskeisiä ympäristötekijöitä kansainvälisessä rakennusliiketoiminnassa ovat alan paikallinen luonne ja ankara kilpailutilanne. Toimialan paikalliseen luoteeseen liittyy oleellisesti paikallisten kumppaneitten huomioiminen strategiassa. Myös ankara kilpailutilanne on huomioitava aseteltaessa markkina- ja kehitystavoitteita.
Kansainvälistymisen tulee olla proaktiivista ja hyvin etukäteen valmisteltua. Kansainvälistyminen on syytä aloittaa kapealla vahvalla sektorilla - sektorilla joka on osoittanut kilpailukykynsä jo kotimaan liiketoiminnassa. Kasvutavoitteet tulee asettaa etapeittain siten, että seuraava kasvuvaihe voi tukeutua edelliseen.
Parhaiten etabloituminen voidaan järjestää ostamalla paikallinen hyvin toimiva yritys. Emoyrityksen tulee myös osoittaa kykynsä tuoda lisäarvoa tyttärilleen. Markkina-alueena on syytä tavoitella mahdollisimman kehittynyttä ja kilpailtua markkinaan, joka takaa pysyvän kilpailuedun.
Tutkimusaineisto osoittaa varsin kiistattomasti, että strategiset valinnat ovat vaikuttaneet Skanskan kansainvälisen liiketoiminnan kehittymiseen. Tutkimuksen mukaan ei ole mitään syytä mikseivät myös suomalaiset rakennusalan yritykset voisivat saavuttaa merkittävää ulkomaista liiketoimintaa oikeilla strategisilla valinnoilla. Finnish international construction business has been fairly extensive. However, currently the international construction business is quite modest. In this study, we studied the strategy models and options related to the international construction business. We developed an appropriate strategy model based on the literary, which we then examined in relation to internationalized construction companies chosen strategy options.
Based on this review we strive to present recommendations for an internationally operating construction company. The study answers the question: What are the possible and selected internationalization strategies of selected construction companies?
The study; examines the backgrounds of the Finnish international construction business and the layout of the problem; develops a general strategy model for international construction company; explores internationalized construction business strategy models on the basis of case studies; and presents the results and recommendations of the strategy.
Key environmental factors in the international construction business are the local nature of the industry and a fierce competitive environment. Industry’s local nature relates to the importance of the local partners role in the strategy. There is also tough competition in the market, which is to be taken into account while setting market share and development goals.
Internationalization must be proactive and prepared well in advance. Internationalization should be initiated from a niche sector - the sector that has demonstrated its competitiveness in the domestic business. Growth Stages objectives should be set so that the next phase of growth can rely on the previous one.
Establishing a presence in the market may be best implemented by acquiring a local well operating company. The parent company will also need to demonstrate the ability to add value. There is need to pursue the most advanced market areas, which guarantees a durable competitive advantage.
The research shows quite clearly that the strategic choices have contributed to the development of international business for Skanska. The study shows that there is no reason why not also Finnish construction companies could achieve significant international operations with right strategic choices.
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan rakennusalan kansainvälistymiseen liittyviä strategiamalleja ja -vaihtoehtoja. Kehitämme kirjallisuuden perusteella soveltuvan strategiamallin, jota tarkastelemme suhteessa kansainvälistyneiden rakennusalan yritysten valitsemiin strategiavaihtoehtoihin. Tämän tarkastelun perusteella pyrimme esittämään strategiasuosituksia kansainvälisesti toimivalle rakennusalan yritykselle. Tutkimus vastaa kysymykseen: Mitkä ovat rakennusalan yritysten mahdolliset ja valitut kansainvälistymisstrategiat?
Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen kansainvälisen rakennustoimen taustoja ja ongelmanasettelua; kehitetään kansainvälistyvän rakennusalan yrityksen yleisiä strategiamalleja; tutkitaan kansainvälistyneiden rakennusalan yritysten strategiamalleja esimerkkitapausten pohjalta; ja esitellään tulokset ja strategiasuositukset.
Keskeisiä ympäristötekijöitä kansainvälisessä rakennusliiketoiminnassa ovat alan paikallinen luonne ja ankara kilpailutilanne. Toimialan paikalliseen luoteeseen liittyy oleellisesti paikallisten kumppaneitten huomioiminen strategiassa. Myös ankara kilpailutilanne on huomioitava aseteltaessa markkina- ja kehitystavoitteita.
Kansainvälistymisen tulee olla proaktiivista ja hyvin etukäteen valmisteltua. Kansainvälistyminen on syytä aloittaa kapealla vahvalla sektorilla - sektorilla joka on osoittanut kilpailukykynsä jo kotimaan liiketoiminnassa. Kasvutavoitteet tulee asettaa etapeittain siten, että seuraava kasvuvaihe voi tukeutua edelliseen.
Parhaiten etabloituminen voidaan järjestää ostamalla paikallinen hyvin toimiva yritys. Emoyrityksen tulee myös osoittaa kykynsä tuoda lisäarvoa tyttärilleen. Markkina-alueena on syytä tavoitella mahdollisimman kehittynyttä ja kilpailtua markkinaan, joka takaa pysyvän kilpailuedun.
Tutkimusaineisto osoittaa varsin kiistattomasti, että strategiset valinnat ovat vaikuttaneet Skanskan kansainvälisen liiketoiminnan kehittymiseen. Tutkimuksen mukaan ei ole mitään syytä mikseivät myös suomalaiset rakennusalan yritykset voisivat saavuttaa merkittävää ulkomaista liiketoimintaa oikeilla strategisilla valinnoilla.
Based on this review we strive to present recommendations for an internationally operating construction company. The study answers the question: What are the possible and selected internationalization strategies of selected construction companies?
The study; examines the backgrounds of the Finnish international construction business and the layout of the problem; develops a general strategy model for international construction company; explores internationalized construction business strategy models on the basis of case studies; and presents the results and recommendations of the strategy.
Key environmental factors in the international construction business are the local nature of the industry and a fierce competitive environment. Industry’s local nature relates to the importance of the local partners role in the strategy. There is also tough competition in the market, which is to be taken into account while setting market share and development goals.
Internationalization must be proactive and prepared well in advance. Internationalization should be initiated from a niche sector - the sector that has demonstrated its competitiveness in the domestic business. Growth Stages objectives should be set so that the next phase of growth can rely on the previous one.
Establishing a presence in the market may be best implemented by acquiring a local well operating company. The parent company will also need to demonstrate the ability to add value. There is need to pursue the most advanced market areas, which guarantees a durable competitive advantage.
The research shows quite clearly that the strategic choices have contributed to the development of international business for Skanska. The study shows that there is no reason why not also Finnish construction companies could achieve significant international operations with right strategic choices.