Pysäköintilaitosten betonirakenteisten välipohjien yläpintojen rakenteelliset korjaukset
Vilenius, Lassi (2017)
Vilenius, Lassi
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241461
Tiivistelmä
Suomalaisissa pysäköintilaitoksissa voidaan välipohjien korjauksien yhteydessä joutua korjaamaan myös ohutta alun perin kantavuuden suhteen optimaaliseksi suunniteltua kantavaa rakennetta. Pysäköintilaitosten vaativat ympäristöolosuhteet ja mekaaninen kuluminen voivat vaurioittaa kantavaa betonirakennetta, minkä johdosta kantava poikkileikkaus on pienentynyt alkuperäiseen verrattuna. Lisäksi kantavaa rakennetta voidaan korjauksen yhteydessä joutua myös purkamaan hyvän korjausalustan aikaansaamiseksi. Kantavaan rakenteeseen kohdistuvia korjauksia edesauttaa Suomessa yleisesti käytetyt välipohjien rakennetyypit, jotka eivät sisällä kantavaa rakennetta suojaavia kulutuskerroksia.
Diplomityössä tutkittiin pysäköintilaitosten välipohjien yläpintoihin tehtäviä korjaustoimenpiteitä, erityisesti tilanteessa, jossa kantavaa rakennetta joudutaan purkamaan tai kantava poikkileikkaus on vaurioitumismekanismien johdosta pienentynyt. Kirjallisuus-tutkimuksen avulla tutkittiin kantavan rakenteen yläpinnan purkamisen vaikutuksia erilaisten pysäköintilaitoksissa käytettyjen rakennetyyppien toimintaan, painottuen paikallavalettuihin välipohjiin. Purkamisen vaikutusten lisäksi tutkittiin mahdollisuuksia palauttaa välipohjien kantavuutta korjausbetonilla tehtävällä korjausvalulla. Korjausbetonin hyödyntäminen osittain rakenteelliseen poikkileikkaukseen on teoriassa mahdollista, kunhan huomioidaan eri ikäisten betonivalujen muodonmuutoskäyttäytymisen vaikutukset kuormien jakautumiseen poikkileikkauksessa, riittävä tartuntalujuus sekä poikkileikkauksen taivutusleikkauskestävyys eri aikaan valettujen betonien rajapinnassa. Ohuissa laatoissa hauraan murtotavan takia leikkauskestävyys tulisi todeta kokeellisesti koekorjausten yhteydessä, jotta saadaan varmuus siitä, että korjausalustan ja korjausmassan ominaisuuksilla voidaan saavuttaa vähintään laskennallinen leikkauskestävyys.
Työssä selvitettiin pienellä laadullisella otannalla pysäköintilaitosten välipohjien korjauksien yhteydessä esiintyviä vaurioitumismekanismeja ja käytettäviä korjausratkaisuja sekä niiden perusteella esitettiin eritasoisia korjausmenetelmiä ja periaatteita välipohjan yläpinnan eriasteisiin vauriotilanteisiin. Korjauskohteita tutkimalla saatiin käsitys yleisimmistä pysäköintilaitosten vaurioitumismekanismeista ja ongelmista, jotka on hyvä tiedostaa ja joista on opittavaa myös uudisrakennusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Tällaisia asioita ovat muun muassa kloridi- ja nastarengasrasituksen huomioiminen nykyistä paremmin sekä onnistuneen säilyvyyssuunnittelun ja toteutuksen laadunvalvonnan tärkeys vaativissa ympäristöolosuhteissa.
Diplomityössä tutkittiin pysäköintilaitosten välipohjien yläpintoihin tehtäviä korjaustoimenpiteitä, erityisesti tilanteessa, jossa kantavaa rakennetta joudutaan purkamaan tai kantava poikkileikkaus on vaurioitumismekanismien johdosta pienentynyt. Kirjallisuus-tutkimuksen avulla tutkittiin kantavan rakenteen yläpinnan purkamisen vaikutuksia erilaisten pysäköintilaitoksissa käytettyjen rakennetyyppien toimintaan, painottuen paikallavalettuihin välipohjiin. Purkamisen vaikutusten lisäksi tutkittiin mahdollisuuksia palauttaa välipohjien kantavuutta korjausbetonilla tehtävällä korjausvalulla. Korjausbetonin hyödyntäminen osittain rakenteelliseen poikkileikkaukseen on teoriassa mahdollista, kunhan huomioidaan eri ikäisten betonivalujen muodonmuutoskäyttäytymisen vaikutukset kuormien jakautumiseen poikkileikkauksessa, riittävä tartuntalujuus sekä poikkileikkauksen taivutusleikkauskestävyys eri aikaan valettujen betonien rajapinnassa. Ohuissa laatoissa hauraan murtotavan takia leikkauskestävyys tulisi todeta kokeellisesti koekorjausten yhteydessä, jotta saadaan varmuus siitä, että korjausalustan ja korjausmassan ominaisuuksilla voidaan saavuttaa vähintään laskennallinen leikkauskestävyys.
Työssä selvitettiin pienellä laadullisella otannalla pysäköintilaitosten välipohjien korjauksien yhteydessä esiintyviä vaurioitumismekanismeja ja käytettäviä korjausratkaisuja sekä niiden perusteella esitettiin eritasoisia korjausmenetelmiä ja periaatteita välipohjan yläpinnan eriasteisiin vauriotilanteisiin. Korjauskohteita tutkimalla saatiin käsitys yleisimmistä pysäköintilaitosten vaurioitumismekanismeista ja ongelmista, jotka on hyvä tiedostaa ja joista on opittavaa myös uudisrakennusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Tällaisia asioita ovat muun muassa kloridi- ja nastarengasrasituksen huomioiminen nykyistä paremmin sekä onnistuneen säilyvyyssuunnittelun ja toteutuksen laadunvalvonnan tärkeys vaativissa ympäristöolosuhteissa.