Lisätyn todellisuuden arvontuotto- ja liiketoimintamahdollisuudet laivojen huoltotoiminnassa
Aaltonen, Ilmari (2017)
Aaltonen, Ilmari
2017
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705191436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705191436
Tiivistelmä
Useilla toimialoilla on kokeiltu lisättyä todellisuutta hyödyntäviä laitteita eri toiminnoissa, minkä pohjalta haluttiin tutkia, että millä tapaa lisätyllä todellisuudella voidaan tuottaa yritykselle ja asiakkaille hyötyjä. Tämän lisäksi haluttiin kartoittaa millaisia liiketoimintamahdollisuuksia lisätyllä todellisuudella olisi erityisesti laivojen huoltotoiminnassa.
Tutkimuksessa selvitettiin, että miten tuotetaan arvoa, kartoitettiin soveltuvia digitaalisia ansaintamalleja, sekä käytettiin Business Model Canvas liiketoimintamallin kartoittamisen työkaluksi. Aineistoa tutkimukseen saatiin tutkimalla muiden toimialojen toimintaa tällä hetkellä, käymällä läpi meriteollisuuden laitetoimittajan sisäistä aineistoa, sekä haastattelemalla laitetoimittajan työntekijöitä ja kahden erilaisen laivan miehistöä.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin lisättyä todellisuutta hyödyntävien laitteiden mahdollisuudet tehostaa sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden työtä. Sisäisiä asiakkaita ovat laitetoimittajan omat huoltomiehet ja ulkoisia asiakkaita ovat laivojen tekninen henkilökunta. Tehostamisen avulla voidaan pienentää sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden välillisiä ja välittömiä kustannuksia. Laitetoimittajalle lisätty todellisuus tarjoaa täysin uudenlaisia palvelumahdollisuuksia ja näin ollen uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Laivojen huoltotoiminnassa lisätyn todellisuuden avulla pystytään esittämään tietoa laivojen laitteistosta, tarjoamaan 3D-mallien avulla huolto-ohjeistuksia käyttäjälle, sekä tutkimuksen pohjalta tehdyssä laitteessa on mahdollisuus tarjota etätukea käyttäjälle videokuvan ja äänen välityksellä.
Lisättyä todellisuutta hyödyntäviä laitteita on kannattavaa myydä lisensointi periaatteella tai myydä uudislaitetoimitusten mukana. Laitteistosta itsestään ei kannata veloittaa, vaan tulovirta saadaan enimmäkseen laitteistoon liittyvän palvelun myynnistä, kuten etätuen antamisesta ja erilaisten sovellusten myynnistä.
Tutkimuksessa selvitettiin, että miten tuotetaan arvoa, kartoitettiin soveltuvia digitaalisia ansaintamalleja, sekä käytettiin Business Model Canvas liiketoimintamallin kartoittamisen työkaluksi. Aineistoa tutkimukseen saatiin tutkimalla muiden toimialojen toimintaa tällä hetkellä, käymällä läpi meriteollisuuden laitetoimittajan sisäistä aineistoa, sekä haastattelemalla laitetoimittajan työntekijöitä ja kahden erilaisen laivan miehistöä.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin lisättyä todellisuutta hyödyntävien laitteiden mahdollisuudet tehostaa sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden työtä. Sisäisiä asiakkaita ovat laitetoimittajan omat huoltomiehet ja ulkoisia asiakkaita ovat laivojen tekninen henkilökunta. Tehostamisen avulla voidaan pienentää sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden välillisiä ja välittömiä kustannuksia. Laitetoimittajalle lisätty todellisuus tarjoaa täysin uudenlaisia palvelumahdollisuuksia ja näin ollen uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Laivojen huoltotoiminnassa lisätyn todellisuuden avulla pystytään esittämään tietoa laivojen laitteistosta, tarjoamaan 3D-mallien avulla huolto-ohjeistuksia käyttäjälle, sekä tutkimuksen pohjalta tehdyssä laitteessa on mahdollisuus tarjota etätukea käyttäjälle videokuvan ja äänen välityksellä.
Lisättyä todellisuutta hyödyntäviä laitteita on kannattavaa myydä lisensointi periaatteella tai myydä uudislaitetoimitusten mukana. Laitteistosta itsestään ei kannata veloittaa, vaan tulovirta saadaan enimmäkseen laitteistoon liittyvän palvelun myynnistä, kuten etätuen antamisesta ja erilaisten sovellusten myynnistä.