Joukkorahoituksen onnistumisen olosuhteet suomalaisissa asioiden internetin innovaatioissa
Kalli, Erkki (2017)
Kalli, Erkki
2017
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705161403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705161403
Tiivistelmä
Yritykset kokevat uusien innovaatioiden rahoituksen hankkimisen usein haasteelliseksi. Asioiden internet on yksi teknologisen kehityksen osa-alue, missä innovaatioita on tapahtunut viime aikoina paljon. Asioiden internetin innovaatiot ovat usein kompleksisia, koska ne yhdistävät virtuaalisen ja fyysisen osan. Kompleksisuus edelleen vaikeuttaa rahoituksen saamista. Samaan aikaan yritysrahoituksen uudeksi vaihtoehdoksi on kasvanut joukkorahoitus. Joukkorahoitus voi demokratisoida yritysten rahoituksen hankkimisen muun muassa kompleksisten innovaatioiden kohdalla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten onnistumisen olosuhteita asioiden internetin innovaation joukkorahoituskampanjassa voidaan hallinnoida. Aiemman tutkimuksen pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys asioiden internetin innovaation joukkorahoituskampanjan olosuhteiden hallinnalle. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin monitapaustutkimuksena, jossa luotu viitekehys validoitiin laadullisen dokumenttianalyysin metodeilla tutkimalla kolmea suomalaistaustaista asioiden internetin innovaation joukkorahoituskampanjaa. Dokumenttianalyysin aineisto kerättiin sosiaalisesta mediasta, uutislähteistä sekä joukkorahoituskampanjoiden sivustoilta. Yhteensä analysoitiin 1998 dokumenttia eri lähteistä. Dokumentit luokiteltiin ja tutkimuksen kannalta oleelliset dokumentit analysoitiin tarkemmin.
Tutkimuksessa määritettiin joukkorahoituskampanjan hallittaviksi olosuhteiksi innovaation kompleksisuus, joukkorahoitusta hakevan tahon motiivit, sosiaalisen pääoman kerryttäminen, maantieteellinen sijainti, kommunikaation keinot ja tavoite. Laadullisen analyysin myötä tutkimus perehtyi kuhunkin osa-alueeseen tarkemmin. Tutkimuksessa havaittiin että innovaation kompleksisuuden kasvaessa kommunikaation laadullisten virheiden määrä lisääntyi. Lisäksi kommunikaation laadulla havaittiin olevan suurempi merkitys kuin kommunikaation määrällä joukkorahoituskampanjan tavoitteen ylittämisen tasoon. Myös kommunikaation ajankohdalla havaittiin olevan vaikutus joukkorahoituskampanjan rahoitustavoitteen saavuttamiseen.
Tutkimus osoitti suomalaistaustaisten asioiden internetin innovaatioiden joukkorahoituskampanjan olosuhteiden hallinnan mahdolliseksi luodun viitekehyksen avulla. Viitekehys nostaa esiin olosuhteita, joita hallitsemalla on mahdollista parantaa joukkorahoituskampanjan tavoitteen saavuttamisen onnistumistodennäköisyyttä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten onnistumisen olosuhteita asioiden internetin innovaation joukkorahoituskampanjassa voidaan hallinnoida. Aiemman tutkimuksen pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys asioiden internetin innovaation joukkorahoituskampanjan olosuhteiden hallinnalle. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin monitapaustutkimuksena, jossa luotu viitekehys validoitiin laadullisen dokumenttianalyysin metodeilla tutkimalla kolmea suomalaistaustaista asioiden internetin innovaation joukkorahoituskampanjaa. Dokumenttianalyysin aineisto kerättiin sosiaalisesta mediasta, uutislähteistä sekä joukkorahoituskampanjoiden sivustoilta. Yhteensä analysoitiin 1998 dokumenttia eri lähteistä. Dokumentit luokiteltiin ja tutkimuksen kannalta oleelliset dokumentit analysoitiin tarkemmin.
Tutkimuksessa määritettiin joukkorahoituskampanjan hallittaviksi olosuhteiksi innovaation kompleksisuus, joukkorahoitusta hakevan tahon motiivit, sosiaalisen pääoman kerryttäminen, maantieteellinen sijainti, kommunikaation keinot ja tavoite. Laadullisen analyysin myötä tutkimus perehtyi kuhunkin osa-alueeseen tarkemmin. Tutkimuksessa havaittiin että innovaation kompleksisuuden kasvaessa kommunikaation laadullisten virheiden määrä lisääntyi. Lisäksi kommunikaation laadulla havaittiin olevan suurempi merkitys kuin kommunikaation määrällä joukkorahoituskampanjan tavoitteen ylittämisen tasoon. Myös kommunikaation ajankohdalla havaittiin olevan vaikutus joukkorahoituskampanjan rahoitustavoitteen saavuttamiseen.
Tutkimus osoitti suomalaistaustaisten asioiden internetin innovaatioiden joukkorahoituskampanjan olosuhteiden hallinnan mahdolliseksi luodun viitekehyksen avulla. Viitekehys nostaa esiin olosuhteita, joita hallitsemalla on mahdollista parantaa joukkorahoituskampanjan tavoitteen saavuttamisen onnistumistodennäköisyyttä.