Lempäälän Asemakorttelit
Ekman, Janne (2017)
Ekman, Janne
2017
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705111375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705111375
Tiivistelmä
Diplomityö on tehty yhteistyössä Lempäälän kunnan kaavoituksen kanssa vuonna 2016-2017. Diplomityön tarkoituksena on hahmotella vanhan rautatieaseman ympäristön viitesuunnitelma, joka toimii tulevaisuudessa alueen asemakaavoituksen pohjana. Suunnittelualue rajautuu junaradan ja Tampereentien väliin.
Lempäälän keskusta kehittyy tulevaisuudessa voimakkaasti täydennysrakentamalla. Keskusta-aluetta tiivistetään erityisesti juna-aseman ympäriltä ja raideliikenteen merkitystä painotetaan nykyistä enemmän. Hyvä saavutettavuus ja keskustamainen rakenne ovat alueen kehityksen avaintekijät.
Alueen suunnittelussa on huomioitu nykyiset rakennukset ja niiden ennustettu elinkaari. Nykyiset virastotalot ja kirjasto siirtyvät radan toiselle puolelle valmistuvaan Lempäälä-taloon. Keskustan itäisen puolen hyväksytty asemakaava sisältää kevyenliikenteen sillan radan yli. Radan itä- ja länsipuolen kytkeminen eheäksi kokonaisuudeksi on keskusta-alueen kannalta tärkeää. Suunnitelman toteutettavuus, rakentamisen vaiheistus ja talouden realiteettien ymmärtäminen ohjaavat välttämättömin osin suunnittelua. Suunnitelmassa esitetään yleispiirteisesti kortteliratkaisut, pihapiirit, pysäköintiratkaisut, katualueet, torialue ja toimintojen sijoittuminen.
Abstract
This master’s thesis is done in cooperation with Lempäälä municipal zoning department from 2016 to 2017. The objective of the thesis is to outline a framework for the surroundings of the old railroad station to serve as a basis for the future master plan of the area. The planned area is bounded between the railroad track and Tampereentie.
The town centre of Lempäälä will developed intensely in the future by urban infill. The central area will be densified especially around the railroad station and the significance of railroad traffic will be emphasized more than it presently is. Good accessibility and an urban centre structure are key factors for the development of the area.
Existing buildings and their expected lifespan have been taken into consideration in the planning of the area. Existing office buildings and the library will relocate in the Lempäälä house that is about to be finished on the opposite side of the railroad track. The approved zoning plan of the eastern side of the town centre includes a pedestrian bridge over the track. Uniting the east and west sides of the track into a coherent entity is important for the central area. The implementability of the plan, phasing of construction and the understanding of economical facts guide the planning where necessary. The plan presents town block solutions, courtyards, parking solutions, street areas, marketplace and the distribution of functions on a general level.
Lempäälän keskusta kehittyy tulevaisuudessa voimakkaasti täydennysrakentamalla. Keskusta-aluetta tiivistetään erityisesti juna-aseman ympäriltä ja raideliikenteen merkitystä painotetaan nykyistä enemmän. Hyvä saavutettavuus ja keskustamainen rakenne ovat alueen kehityksen avaintekijät.
Alueen suunnittelussa on huomioitu nykyiset rakennukset ja niiden ennustettu elinkaari. Nykyiset virastotalot ja kirjasto siirtyvät radan toiselle puolelle valmistuvaan Lempäälä-taloon. Keskustan itäisen puolen hyväksytty asemakaava sisältää kevyenliikenteen sillan radan yli. Radan itä- ja länsipuolen kytkeminen eheäksi kokonaisuudeksi on keskusta-alueen kannalta tärkeää. Suunnitelman toteutettavuus, rakentamisen vaiheistus ja talouden realiteettien ymmärtäminen ohjaavat välttämättömin osin suunnittelua. Suunnitelmassa esitetään yleispiirteisesti kortteliratkaisut, pihapiirit, pysäköintiratkaisut, katualueet, torialue ja toimintojen sijoittuminen.
Abstract
This master’s thesis is done in cooperation with Lempäälä municipal zoning department from 2016 to 2017. The objective of the thesis is to outline a framework for the surroundings of the old railroad station to serve as a basis for the future master plan of the area. The planned area is bounded between the railroad track and Tampereentie.
The town centre of Lempäälä will developed intensely in the future by urban infill. The central area will be densified especially around the railroad station and the significance of railroad traffic will be emphasized more than it presently is. Good accessibility and an urban centre structure are key factors for the development of the area.
Existing buildings and their expected lifespan have been taken into consideration in the planning of the area. Existing office buildings and the library will relocate in the Lempäälä house that is about to be finished on the opposite side of the railroad track. The approved zoning plan of the eastern side of the town centre includes a pedestrian bridge over the track. Uniting the east and west sides of the track into a coherent entity is important for the central area. The implementability of the plan, phasing of construction and the understanding of economical facts guide the planning where necessary. The plan presents town block solutions, courtyards, parking solutions, street areas, marketplace and the distribution of functions on a general level.