Energiatehokas kyläkoulu puusta - Lähes nollaenergiakoulu Laukaalle
Nissilä, Kaisa (2017)
Nissilä, Kaisa
2017
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705101369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705101369
Tiivistelmä
Diplomityö on suunnitelma energiatehokkaasta puurakenteisesta koulusta, joka antaa puitteet uuden opetussuunnitelman mukaiselle opetukselle ja oppimiselle. Tapaustutkimusluontoinen diplomityö on ehdotus vireillä olevalle Laukaan kunnan ekokoulu -hankkeelle, joskin painotus on vahvasti energiatehokkuudessa, ja sen ohella tavoitetuista ekotehokkuuden piiriin lukeutuvista hyödyistä. Suunnitelmapainotteisen työn tukena on kirjallinen osio, joka on laaja suunnitelmaselostus työn kehityksestä, ratkaisuista, perusteluista ja niihin liittyvästä pohdinnasta. Tämä diplomityö on konkreettinen esimerkki monikäyttöisestä ja viihtyisästä kyläkoulusta, jonka energiatehokkuus on laskelmin todistettu.
Diplomityö on osa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) vetämää Tekes-rahoitteista COMBI-hanketta, joka tutkii lähes nollaenergiarakentamista palvelurakennusten näkökulmasta. Työ sisältyy työpakettiin Arkkitehtonisten ratkaisujen vaikutus energiatehokkuuteen, josta vastaa TTY:n Arkkitehtuurin laboratorio. Työpaketin tavoitteina on kartoittaa nykyisiä ja tulevaisuuden energiatehokkaita suunnitteluratkaisuja sekä kehittää ohjausmalli energiatehokkuuteen vaikuttavien arkkitehtuurin ominaisuuksien ohjeistukseen ja vertailuun. This master's thesis is a design proposal for an energy efficient wooden school, which considers the new approach of teaching and learning methods of the new curriculum of Finnish National Board of Education. This is a case study -like thesis and a proposal for the ongoing ecological school -project of the municipality of Laukaa, even though the emphasis is on the energy efficiency. The written part of the thesis is a comprehensive design narrative about the development, solutions, the argumentation behind it, and deliberating of these matters. This master's thesis is a concrete example of a transformable and cosy school which energy efficiency is certified by calculations.
This master’s thesis is part of the research project COMBI, which is led by Tampere University of Technology (TUT) and explores the concept of nearly zero-energy in the context of municipal service buildings. The thesis is included in the work package titled The Impact of Architecture on Energy Efficiency, carried out by TUT’s School of Architecture. The work package’s aim is to study current and future energy efficient building solutions as well as develop a tool for guiding the design and illustrating the connections between various aspects of energy efficient architectural design.
Diplomityö on osa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) vetämää Tekes-rahoitteista COMBI-hanketta, joka tutkii lähes nollaenergiarakentamista palvelurakennusten näkökulmasta. Työ sisältyy työpakettiin Arkkitehtonisten ratkaisujen vaikutus energiatehokkuuteen, josta vastaa TTY:n Arkkitehtuurin laboratorio. Työpaketin tavoitteina on kartoittaa nykyisiä ja tulevaisuuden energiatehokkaita suunnitteluratkaisuja sekä kehittää ohjausmalli energiatehokkuuteen vaikuttavien arkkitehtuurin ominaisuuksien ohjeistukseen ja vertailuun.
This master’s thesis is part of the research project COMBI, which is led by Tampere University of Technology (TUT) and explores the concept of nearly zero-energy in the context of municipal service buildings. The thesis is included in the work package titled The Impact of Architecture on Energy Efficiency, carried out by TUT’s School of Architecture. The work package’s aim is to study current and future energy efficient building solutions as well as develop a tool for guiding the design and illustrating the connections between various aspects of energy efficient architectural design.