Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työasemapalveluiden ulkoistaminen globaalissa organisaatiossa

Kiviniemi, Marko (2017)

 
Avaa tiedosto
Kiviniemi.pdf (2.847Mt)
Lataukset: 



Kiviniemi, Marko
2017

Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705101356
Tiivistelmä
Ulkoistaminen on ollut jo yli kymmenen vuoden ajan merkittävä osa yritysten liiketoiminnan tehostamista. Varsinkin kaikki yrityksen ydintoimintojen ulkopuolella olevat toiminnot ovat joutuneet monin paikoin suurennuslasin alle. IT-palvelut ovat usein yrityksessä tukitoimintojen roolissa. Tästä syystä IT-palveluihin kohdistuu tarve tarkastella toimintojen ulkoistamista. Tämän diplomityön tavoitteena oli tarkastella Boliden Harjavallan IT-palveluiden ulkoistamisen tarpeellisuutta osana Boliden- konsernin IT-palveluiden ulkoistamissuunnitelmaa.

Kilpailu on kovaa ja se asettaa yrityksille painetta lisätä tehokkuutta, pienentää toimitusaikoja ja tuottaa kustomoituja ratkaisuja yrityksen IT-palveluissa. Tämä tarkoittaa suurta muutosta yrityksen IT-palvelun prosesseihin ja strategista päätöstä yrityksen johdolta. Tyypillisesti päätös on ulkoistaa IT-palveluhallinta ulkopuoliselle toimijalle. Toimittaja on yleensä palveluiden toimittamiseen erikoistunut yritys. Tällainen muutos tuo mukanaan myös ongelmia. Halutaanko tehdä vain pieniä muutoksia vai luovuttaa suuri osa IT-palveluiden tuottamisesta toimittajalle? Millaisia vaikutuksia muutoksilla on pitkällä aikavälillä tarkasteltuna organisaatioon, kustannuksiin ja palvelun tasoon? Millaisia strategisia muutoksia yritykseltä vaaditaan? Miten toimittaja pystyy vastaamaan yrityksen toimialan tuomiin strategisiin ja teknisiin haasteisiin ja vaatimuksiin?

Tavoitteena oli saada selkeä kuvaus IT-palveluiden nykytilasta ja yksityiskohtainen suunnitelma palveluiden mahdollisesta siirrosta. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin Boliden Harjavallan IT-palveluiden tila. Toisessa vaiheessa tehtiin sama selvitystyö koko Boliden konsernin IT-palveluista. Kolmannessa vaiheessa suoritettiin vertailu näistä saaduista tuloksista. Neljäs vaihe piti sisällään tarkemman analyysin mahdollisesta tarjouspyynnöstä toimittajille ja toimittajan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Viidennessä vaiheessa pyrittiin tekemään alustava ehdotus valittujen IT-palveluiden siirrosta.

Alustavat tulokset osoittavat, että IT-palveluiden osana olevan työasemapalveluiden keskittäminen konsernitasolla ja tämän palvelun ulkoistaminen on toimiva ratkaisu. Selvityksen mukaan ulkoistamisen tuloksena saavutetaan keskitetty työasemien hallinta, kustannusten aleneminen, resurssien vapautuminen lähemmäksi yrityksen ydintoimintoja, konsernin IT:n sisäisen tiedonkulun paraneminen eri toimipaikkojen välillä, yhteinen palvelutaso läpi toimipaikkojen ja työasemien standardointi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3606]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste