Painevaletun alumiiniseoskomponentin painetiiveyden ja koneistettavuuden parantaminen
Turhanen, Toni (2017)
Turhanen, Toni
2017
Materiaalitekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704261345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704261345
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkittiin painevalettujen ovensuljinrunkojen paine- ja vuototiiveyttä. Alumiiniseoksesta kylmäkammiomenetelmällä valettujen runkojen valueräkohtaisen tiiveyden oli todettu vaihtelevan runkojen huokoisuudesta johtuen. Huokoisuus ja tästä aiheutuva öljyn vuotaminen rungon läpi aiheuttivat merkittäviä sisäisiä laatukustannuksia ja tuotannollisia ongelmia. Työn tavoitteena oli tunnistaa valurunkojen vuotomekanismit ja löytää potentiaalisia keinoja laatukustannusten alentamiseksi ja laadunvalvonnan kehittämiseksi. Tavoitteena oli selvittää lisäksi valurungon ja materiaalin koneistettavuutta yleisesti.
Työssä tutustuttiin valutoimittajan valmistusprosessiin, ovensulkimen rakenteeseen sekä ovensulkimen tuotantoprosessiin ja laadunvalvontaan. Vuotavissa ovensuljinrungoissa esiintyviä valuvirheitä tutkittiin ja vuotomekanismeja pyrittiin selvittämään murtopinta- ja metallografisen tarkastelun avulla. Korjaavia toimenpiteitä kartoitettiin rungon geometrian, valuprosessin, tuotantoprosessin ja laadunvalvonnan osalta. Valurungon geometriaa kehitettiin ja näiden runkojen vuototiiveyttä testattiin.
Tehtyjen tutkimusten perusteella todennäköisimpänä ja yleisimpänä vuotomekanismina pidettiin kaasuhuokoisuuden erityistyyppiä, kuplakanavaa. Valurungon geometriaa kehitettiin vuototiiveyden parantamiseksi ja kehitettyä runkoa testattiin muutosten toimivuuden varmentamiseksi.
Työssä tutustuttiin valutoimittajan valmistusprosessiin, ovensulkimen rakenteeseen sekä ovensulkimen tuotantoprosessiin ja laadunvalvontaan. Vuotavissa ovensuljinrungoissa esiintyviä valuvirheitä tutkittiin ja vuotomekanismeja pyrittiin selvittämään murtopinta- ja metallografisen tarkastelun avulla. Korjaavia toimenpiteitä kartoitettiin rungon geometrian, valuprosessin, tuotantoprosessin ja laadunvalvonnan osalta. Valurungon geometriaa kehitettiin ja näiden runkojen vuototiiveyttä testattiin.
Tehtyjen tutkimusten perusteella todennäköisimpänä ja yleisimpänä vuotomekanismina pidettiin kaasuhuokoisuuden erityistyyppiä, kuplakanavaa. Valurungon geometriaa kehitettiin vuototiiveyden parantamiseksi ja kehitettyä runkoa testattiin muutosten toimivuuden varmentamiseksi.