Liiketoimintakonseptin kehittämisen suunnitteluprosessi
Pyhäjärvi, Joonas Mikael (2017)
Pyhäjärvi, Joonas Mikael
2017
Johtaminen ja tietotekniikka (Pori)
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704241339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704241339
Tiivistelmä
Menestyksellisen liiketoiminnan kannalta on tärkeää, että yrityksellä on selkeä toiminta-ajatus ja –suunnitelma. Toimintaa suunnitellessa ja toteutettaessa tulee huomioida liiketoimintaan sekä välillisesti että suoraan vaikuttavat tekijät, kuten liiketoimintaympäristön muutokset, kilpailun muuttuminen ja markkinoita muokkaavat teknologiset muutokset. Tämän päivän nopeasti muuttuvassa ympäristössä selkeiden ja toteutettavien toimintasuunnitelmien ja strategioiden merkitys kasvaa.
Tämä tutkimustyön on tehty kohdeyritykselle tavoitteenaan liiketoiminnan laajentaminen uudelle markkina-alueelle. Koska uuden markkina-alueen kriittiset menestystekijät, kuten asiakastuntemus, poikkeavat jo toimittavan markkina-alueen vastaavista, tulee markkinan kilpailutekijät tunnistaa ensin, jotta menestykselliselle liiketoiminnalle on edellytykset.
Tutkimuksessa perehdytään strategian luomisen ja liiketoiminnan kehittämisen prosessiin sekä prosessissa huomioitaviin asioihin. Kirjallisuusosiossa perehdytään lyhyesti strategiaprosessiin, jonka jälkeen käsitellään valikoituja analyysityökaluja ja niiden käyttöä. Empiirisessä osiossa käsitellään valittujen työkalujen avulle tehtyjen analyysien tuloksia sekä muodostetaan tulosten perusteella kohdeyritykselle kehitysehdotukset uuden liiketoiminta-alueen avaamiseksi.
Liiketoiminnan kehittämisessä ja strategian luomisessa on kyse liiketoimintaan vaikuttavien valintojen ja päätösten tekemisestä. Analyysien avulla pyritään tuottamaan päätöksille pohjaa sekä havainnoimaan tulevaisuuden menestystekijöitä. Tulosten mukaan valintoja tehdessä päätetään muun muassa ne kilpailutekijät, joilla aiotaan erottautua kilpailusta ja keinot, joilla pyritään asiakkaan tarpeeseen vastata ja näin tuottaa asiakkaalle arvoa.
Strategia- ja kehitystyön tulisi olla nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä jatkuva prosessi. Jatkossa tulisi pyrkiä tuottamaan kehitystyölle viitekehys, joka tekisi kehitystyöstä jatkuvampaa kuin muutoskohdissa tai tietyin aikavälein tehtävä tutkimustyö.
Tämä tutkimustyön on tehty kohdeyritykselle tavoitteenaan liiketoiminnan laajentaminen uudelle markkina-alueelle. Koska uuden markkina-alueen kriittiset menestystekijät, kuten asiakastuntemus, poikkeavat jo toimittavan markkina-alueen vastaavista, tulee markkinan kilpailutekijät tunnistaa ensin, jotta menestykselliselle liiketoiminnalle on edellytykset.
Tutkimuksessa perehdytään strategian luomisen ja liiketoiminnan kehittämisen prosessiin sekä prosessissa huomioitaviin asioihin. Kirjallisuusosiossa perehdytään lyhyesti strategiaprosessiin, jonka jälkeen käsitellään valikoituja analyysityökaluja ja niiden käyttöä. Empiirisessä osiossa käsitellään valittujen työkalujen avulle tehtyjen analyysien tuloksia sekä muodostetaan tulosten perusteella kohdeyritykselle kehitysehdotukset uuden liiketoiminta-alueen avaamiseksi.
Liiketoiminnan kehittämisessä ja strategian luomisessa on kyse liiketoimintaan vaikuttavien valintojen ja päätösten tekemisestä. Analyysien avulla pyritään tuottamaan päätöksille pohjaa sekä havainnoimaan tulevaisuuden menestystekijöitä. Tulosten mukaan valintoja tehdessä päätetään muun muassa ne kilpailutekijät, joilla aiotaan erottautua kilpailusta ja keinot, joilla pyritään asiakkaan tarpeeseen vastata ja näin tuottaa asiakkaalle arvoa.
Strategia- ja kehitystyön tulisi olla nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä jatkuva prosessi. Jatkossa tulisi pyrkiä tuottamaan kehitystyölle viitekehys, joka tekisi kehitystyöstä jatkuvampaa kuin muutoskohdissa tai tietyin aikavälein tehtävä tutkimustyö.