EHealth-ratkaisujen asiakasarvo julkisille kotihoito-organisaatioille
Mäkelä, Markus (2017)
Mäkelä, Markus
2017
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704211334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704211334
Tiivistelmä
Jatkuvasti kasvava ikääntyneiden väestö haastaa päättäjät miettimään tapoja, joilla sosiaali- ja terveyspalveluita järjestetään. Perinteisillä työvoimaintensiivisillä menetelmillä ei pystytä taloudellisten rajoitteiden vuoksi kattamaan ikääntyvän väestön kasvavaa palveluntarvetta. Sen vuoksi teknologiaan ja automaatioon perustuvat eHealth-ratkaisut ovat kasvavan mielenkiinnon kohteena.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miten eHealth-ratkaisut luovat asiakasarvoa julkisille kotihoito-organisaatioille. Tutkimus keskittyi vaikutuksiin, joita eHealth-ratkaisuilla voi olla kotihoidon prosesseihin, ja näistä vaikutuksista kumpuavaan asiakasarvoon.
Tutkimuksen teoreettinen keskustelu pohjautui gerontologia- ja asiakasarvokirjallisuuteen sekä ikääntyneiden hoitoa Suomessa käsitteleviin julkaisuihin. Kirjallisuuskatsauksen ja lähes kolmen vuoden intervention havaintojen pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys, jolla mallinnettiin eHealth-ratkaisujen asiakasarvon muodostumista kotihoidon toimintakentässä. Viitekehystä sovellettiin määrittämällä, miten case-yrityksen eHealth-ratkaisun asiakasarvo muodostui case-asiakkaan kohdalla. Asiakasarvo määri-tettiin kotihoito-organisaation näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostui case-asiakkaan kolmessa eri hoitotiimissä tehdyistä teemahaastatteluista.
EHealth-ratkaisun asiakasarvo julkisille kotihoito-organisaatioille muodostuu useiden sidosryhmien asiakasarvokokemusten yhteisvaikutuksesta. Kotihoito-organisaation asiakasarvoon vaikuttavat ainakin kotihoidon asiakkaan, kotihoito-organisaation henkilöstön ja terveydenhuollon rahoittajien kokemukset. EHealth-ratkaisut luovat asiakasarvoa aikaansaamalla muutoksia hoitoprosesseihin. Näistä muutoksista seuraa sidosryhmille asiakasarvoa taloudellisten ja psykologisten hyötyjen ja uhrausten kautta. EHealth-ratkaisut voivat luoda kotihoito-organisaatioille asiakasarvoa muun muassa vapauttamalla hoitajien työaikaa, lisäämällä hoitotyön joustavuutta, parantamalla hoitotyön laatua tai tehostamalla informaation kulkua.
Asiakasarvon psykologiset elementit olivat suuressa roolissa määritettäessä case-asiakkaan kokemaa asiakasarvoa. EHealth-ratkaisun asiakasarvon taloudelliset elementit ovat alisteisia psykologisille elementeille. Taloudellista hyötyä voidaan saavuttaa vasta, kun psykologiset tekijät ovat keskeisten sidosryhmien keskuudessa riittäväl-lä tasolla, eli eHealth-ratkaisu hyväksytään vakituiseen käyttöön.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miten eHealth-ratkaisut luovat asiakasarvoa julkisille kotihoito-organisaatioille. Tutkimus keskittyi vaikutuksiin, joita eHealth-ratkaisuilla voi olla kotihoidon prosesseihin, ja näistä vaikutuksista kumpuavaan asiakasarvoon.
Tutkimuksen teoreettinen keskustelu pohjautui gerontologia- ja asiakasarvokirjallisuuteen sekä ikääntyneiden hoitoa Suomessa käsitteleviin julkaisuihin. Kirjallisuuskatsauksen ja lähes kolmen vuoden intervention havaintojen pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys, jolla mallinnettiin eHealth-ratkaisujen asiakasarvon muodostumista kotihoidon toimintakentässä. Viitekehystä sovellettiin määrittämällä, miten case-yrityksen eHealth-ratkaisun asiakasarvo muodostui case-asiakkaan kohdalla. Asiakasarvo määri-tettiin kotihoito-organisaation näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostui case-asiakkaan kolmessa eri hoitotiimissä tehdyistä teemahaastatteluista.
EHealth-ratkaisun asiakasarvo julkisille kotihoito-organisaatioille muodostuu useiden sidosryhmien asiakasarvokokemusten yhteisvaikutuksesta. Kotihoito-organisaation asiakasarvoon vaikuttavat ainakin kotihoidon asiakkaan, kotihoito-organisaation henkilöstön ja terveydenhuollon rahoittajien kokemukset. EHealth-ratkaisut luovat asiakasarvoa aikaansaamalla muutoksia hoitoprosesseihin. Näistä muutoksista seuraa sidosryhmille asiakasarvoa taloudellisten ja psykologisten hyötyjen ja uhrausten kautta. EHealth-ratkaisut voivat luoda kotihoito-organisaatioille asiakasarvoa muun muassa vapauttamalla hoitajien työaikaa, lisäämällä hoitotyön joustavuutta, parantamalla hoitotyön laatua tai tehostamalla informaation kulkua.
Asiakasarvon psykologiset elementit olivat suuressa roolissa määritettäessä case-asiakkaan kokemaa asiakasarvoa. EHealth-ratkaisun asiakasarvon taloudelliset elementit ovat alisteisia psykologisille elementeille. Taloudellista hyötyä voidaan saavuttaa vasta, kun psykologiset tekijät ovat keskeisten sidosryhmien keskuudessa riittäväl-lä tasolla, eli eHealth-ratkaisu hyväksytään vakituiseen käyttöön.