Verkkotunnuspalvelun tarkastelu ITIL-viitekehyksessä
Mäenpää, Petri (2017)
Mäenpää, Petri
2017
Tietotekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704201315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704201315
Tiivistelmä
Nimipalvelut ja niihin liittyvät verkkotunnukset ovat olennainen osa Internetin toimintaa. Niiden ympärille on muodostunut myös merkittävää palveluliiketoimintaa. Palvelun käyttäjä odottaa saavansa vastinetta palveluun käyttämälleen rahalle ja tähän vastatakseen palveluntarjoaja hallinnoi palveluja prosessiensa mukaisesti. Palvelunhallinnan merkitys korostuu palvelujen muuttuessa. ITIL (Information Technology Infrastructure Library) on kokoelma parhaita käytäntöjä palvelunhallinnan järjestelemiseen palveluiden koko elinkaaren ajan.
Diplomityössä esitellään nimipalveluiden teknistä toimintaa ja verkkotunnusjärjestelmän rakennetta yleisellä tasolla. Samalla käydään läpi verkkotunnuksien rekisteröintiin ja muuhun hallinnollisiin toimenpiteisiin liittyviä osapuolia.
Tietoturvakysymykset kulkevat tietoteknisten palvelujen kanssa käsi kädessä. Diplomityön yhtenä lähtökohtana on suomalaiseen fi-verkkotunnukseen ja sen taustalla olevaan lainsäädäntöön tehty uudistus, jossa korostetaan tietoturva-asioita merkittävissä määrin. Tämän myötä käsitellään myös nimipalvelun tietoturvaan liittyviä näkökulmia.
Diplomityön tarkoituksena on verrata DNA Oyj:n verkkotunnustuotteeseen liittyvän muutosprojektin kulkua ITIL-viitekehykseen ja etsiä kehityskohteita palvelunhallinnan parantamiseksi. Muutosprojektin eri vaiheita verrataan ITIL-viitekehyksen elinkaarimalliin. Koska ITIL-viitekehys on kokoelma parhaita käytäntöjä, on luonnollista, että monet osa-alueet projektimallissa ovat rinnasteisia ITIL-prosesseihin. Vertailussa voidaan kuitenkin havaita kohteita, joissa palvelunhallintaa voisi nykyisestään kehittää.
Muutosprojektin tarkastelussa havaitaan, että projektin resursseja käytetään siihen suoraan kuulumattomien tehtävien tekemiseen. Erityisesti tietoturvaan liittyvät asiat osoittautuvat raskaaksi projektimallille. ITIL-viitekehyksen mukaisesti järjestelty palvelunhallinta siirtäisi hallinnollisia tehtäviä pois projektin vastuulta ja mahdollistaisi keskittymisen kohteena olevaan palveluun. Name services and domain names are integral part of the Internet functionality. There is also significant business activity related to domain name services. Customers using a service expect to have value for their money. To accommodate this, service provider manages its services according to set of processes. Value of service management is emphasized when the services are subject to change.
This thesis presents the technical functionality of the name services as well as the structure of domain name system in general. Parties that are involved in registration and other administrative aspects are also introduced.
Security is tightly integrated with IT services. One of the starting points for this thesis is the change made to the Finnish top level domain and the legislation behind it. IT security matters are highly emphasized in the new model and, therefore, also reflect to this thesis as well.
The purpose of this thesis is to compare a domain name related product development project carried out within DNA Plc to ITIL-framework and search for ways enhance service management. Project phases are compared to ITIL life cycle model. As ITIL is collection of best industry practices, it's obvious that many aspects of project model are in parallel with ITIL processes. Comparison reveals some areas of service management that could benefit from applying ITIL processes.
The evaluation of the project reveals that resources are used on tasks that are not directly related to the project. Security related aspects especially prove to burden the project unnecessarily. IT service management according to ITIL framework would shift the administrative work off from the project and let it concentrate on the service in question.
Diplomityössä esitellään nimipalveluiden teknistä toimintaa ja verkkotunnusjärjestelmän rakennetta yleisellä tasolla. Samalla käydään läpi verkkotunnuksien rekisteröintiin ja muuhun hallinnollisiin toimenpiteisiin liittyviä osapuolia.
Tietoturvakysymykset kulkevat tietoteknisten palvelujen kanssa käsi kädessä. Diplomityön yhtenä lähtökohtana on suomalaiseen fi-verkkotunnukseen ja sen taustalla olevaan lainsäädäntöön tehty uudistus, jossa korostetaan tietoturva-asioita merkittävissä määrin. Tämän myötä käsitellään myös nimipalvelun tietoturvaan liittyviä näkökulmia.
Diplomityön tarkoituksena on verrata DNA Oyj:n verkkotunnustuotteeseen liittyvän muutosprojektin kulkua ITIL-viitekehykseen ja etsiä kehityskohteita palvelunhallinnan parantamiseksi. Muutosprojektin eri vaiheita verrataan ITIL-viitekehyksen elinkaarimalliin. Koska ITIL-viitekehys on kokoelma parhaita käytäntöjä, on luonnollista, että monet osa-alueet projektimallissa ovat rinnasteisia ITIL-prosesseihin. Vertailussa voidaan kuitenkin havaita kohteita, joissa palvelunhallintaa voisi nykyisestään kehittää.
Muutosprojektin tarkastelussa havaitaan, että projektin resursseja käytetään siihen suoraan kuulumattomien tehtävien tekemiseen. Erityisesti tietoturvaan liittyvät asiat osoittautuvat raskaaksi projektimallille. ITIL-viitekehyksen mukaisesti järjestelty palvelunhallinta siirtäisi hallinnollisia tehtäviä pois projektin vastuulta ja mahdollistaisi keskittymisen kohteena olevaan palveluun.
This thesis presents the technical functionality of the name services as well as the structure of domain name system in general. Parties that are involved in registration and other administrative aspects are also introduced.
Security is tightly integrated with IT services. One of the starting points for this thesis is the change made to the Finnish top level domain and the legislation behind it. IT security matters are highly emphasized in the new model and, therefore, also reflect to this thesis as well.
The purpose of this thesis is to compare a domain name related product development project carried out within DNA Plc to ITIL-framework and search for ways enhance service management. Project phases are compared to ITIL life cycle model. As ITIL is collection of best industry practices, it's obvious that many aspects of project model are in parallel with ITIL processes. Comparison reveals some areas of service management that could benefit from applying ITIL processes.
The evaluation of the project reveals that resources are used on tasks that are not directly related to the project. Security related aspects especially prove to burden the project unnecessarily. IT service management according to ITIL framework would shift the administrative work off from the project and let it concentrate on the service in question.