Sähköinen saavutettavuus ja siihen liittyvät palvelut yritystoiminnan tukena
Jaakkola, Jari Tapani (2017)
Jaakkola, Jari Tapani
2017
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704201314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201704201314
Tiivistelmä
Yhteiskunnan digitalisoituminen ja sen nopea kasvu on luonut ympärillemme niin mahdollisuuksia kuin haasteitakin. Tietoverkkojen kasvu, palvelujen sähköistyminen ja pilvipalveluiden lisääntyminen koskettaa yhä useampaa henkilöä sekä yrityksissä että julkisessa organisaatiossa. Käsillämme on ennennäkemätön määrä tietoa, joka vain odottaa käyttöönottoa. Tietovarantojen avaaminen osana hallituspoliittisia toimia on tuonut eteemme uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta niiden täysmittaiseen hyödyntämiseen on yrityspuolella vielä matkaa. Jotta yritykset pysyisivät kehityksen matkassa, tulee niiden tarkastella omaa sähköistä saavutettavuuttaan realistisesti. Selviytyäkseen sähköisten palveluiden maailmassa ja parantaakseen omaa tuottavuuttaan yrityksen pitää pystyä pysymään ajan hermolla sen suhteen, mitä kuluttajat haluavat ja miten ja missä kauppaa käydään.
Tämä tutkimus pohjautuu Varsinais-Suomen ELY-keskuksen rahoittamaan ja Tampereen teknillisen yliopiston toteuttamaan selvitykseen, jossa keskityttiin tutkimaan Valtatie 2:n varrella sijaitsevien yritysten sähköisen saavutettavuuden tilaa. Tutkimus jakaantui kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa selvitettiin sellaisten yritysten osuutta, joilla on omat kotisivut ja Facebook-profiili, sekä sitä, miten hyvin yritys näkyi sähköisissä karttapalveluissa. Jälkimmäisessä osassa puolestaan tutkittiin yritysten aktiivisuutta avoimen ja maksullisen datan tietokantojen käyttöä kohtaan, sekä niiden omia näkemyksiään näkyvyydestään. Lisäksi selvitettiin, olisivatko yritykset halukkaita parantamaan osaamistaan sähköisen saavutettavuuden alueella, ja minkälaiset tukitoimet sille parhaiten soveltuisivat.
Tutkimuksesta keskeisinä havaintoina todettiin, että yrityksen koko sekä liikevaihdon että työntekijöiden määrän osalta on suorassa suhteessa yrityksen sähköisen saavutettavuuden tasoon. Mitä pienempi yritys oli, sitä heikommin se oli panostanut sähköiseen saavutettavuuteensa, kun taas suuremmat yritykset olivat selkeästi panostaneet enemmän. Vaikka sähköistä näkyvyyttä pidettiin suhteellisen tärkeänä, vain harva yritys tiesi, millainen juuri oman yrityksen sähköisen saavutettavuuden tila todellisuudessa oli. Toinen tärkeä havainto oli, että yritykset eivät juurikaan osaa hyödyntää avoimia tietokantoja, vaikka tietäisivätkin niiden olemassaolosta. Myös tiedon tuottaminen ja jakaminen internetissä koettiin vieraana. Suurin osa yrityksistä oli kuitenkin valmis tulevaisuudessa panostamaan löydettävyyteensä enemmän ja oli halukkaita ottamaan vastaan koulutusta aiheesta. Ne myös toivoivat nykyistä laajempaa tietokantojen avaamista, erityisesti yritys- ja lakitietoon liittyvissä asioissa.
Tämä tutkimus pohjautuu Varsinais-Suomen ELY-keskuksen rahoittamaan ja Tampereen teknillisen yliopiston toteuttamaan selvitykseen, jossa keskityttiin tutkimaan Valtatie 2:n varrella sijaitsevien yritysten sähköisen saavutettavuuden tilaa. Tutkimus jakaantui kahteen osaan, joista ensimmäisessä osassa selvitettiin sellaisten yritysten osuutta, joilla on omat kotisivut ja Facebook-profiili, sekä sitä, miten hyvin yritys näkyi sähköisissä karttapalveluissa. Jälkimmäisessä osassa puolestaan tutkittiin yritysten aktiivisuutta avoimen ja maksullisen datan tietokantojen käyttöä kohtaan, sekä niiden omia näkemyksiään näkyvyydestään. Lisäksi selvitettiin, olisivatko yritykset halukkaita parantamaan osaamistaan sähköisen saavutettavuuden alueella, ja minkälaiset tukitoimet sille parhaiten soveltuisivat.
Tutkimuksesta keskeisinä havaintoina todettiin, että yrityksen koko sekä liikevaihdon että työntekijöiden määrän osalta on suorassa suhteessa yrityksen sähköisen saavutettavuuden tasoon. Mitä pienempi yritys oli, sitä heikommin se oli panostanut sähköiseen saavutettavuuteensa, kun taas suuremmat yritykset olivat selkeästi panostaneet enemmän. Vaikka sähköistä näkyvyyttä pidettiin suhteellisen tärkeänä, vain harva yritys tiesi, millainen juuri oman yrityksen sähköisen saavutettavuuden tila todellisuudessa oli. Toinen tärkeä havainto oli, että yritykset eivät juurikaan osaa hyödyntää avoimia tietokantoja, vaikka tietäisivätkin niiden olemassaolosta. Myös tiedon tuottaminen ja jakaminen internetissä koettiin vieraana. Suurin osa yrityksistä oli kuitenkin valmis tulevaisuudessa panostamaan löydettävyyteensä enemmän ja oli halukkaita ottamaan vastaan koulutusta aiheesta. Ne myös toivoivat nykyistä laajempaa tietokantojen avaamista, erityisesti yritys- ja lakitietoon liittyvissä asioissa.