Sisäisen laadun kehittäminen suurivolyymisessa tuotannossa
Värpiö, Viivi (2017)
Värpiö, Viivi
2017
Materiaalitekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703221214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703221214
Tiivistelmä
Työ koskee suurivolyymisen tuotannon laadunhallintaa ja erityisesti sisäisen laadun kehittämistä. Suurivolyymisen tuotannon haasteita ovat muun muassa linjojen automaatio, sekä laadun tarkistus satunnaisilla näytteillä. Huono sisäinen laatu aiheuttaa paljon lisätyötä ja kustannuksia. Sen vaikutuksia asiakkaaseen ovat muun muassa mahdollinen toimitusaikojen venyminen, sekä huonon laadun kulkeutuminen loppuasiakkaalle asti.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli kehittää elintarvikepakkauksia valmistavan yrityksen sisäistä laatua ja sen hallintaa. Sisäisessä laadussa oli paljon ongelmia erityisesti pikareita valmistavilla muotoilulinjoilla, joten tutkimus keskittyi näiden linjojen toimintaan. Laadusta kerättävä tieto ja sen jako olivat puutteellisia, mikä vaikutti ongelmien paikantamista ja korjaavien toimenpiteiden kohdistamista oikeisiin toimintoihin.
Tutkimuksen aikana kerättiin kaikki mahdollinen tieto tutkittavista pikarilinjoista ja erityisesti niiden laadusta. Kerättyä dataa analysoitiin ja etsittiin syitä huonolle laadulle yhdessä tuotannon työntekijöistä kootun tiimin kanssa. Löydetyille ongelman aiheuttajille suunniteltiin vastatoimia, joista osa ehdittiin toteuttaa tämän työn puitteissa. Toisena osa–alueena oli tiedonkulun parantaminen sisäisen laadun osalta. Työn aikana huomattiin, että tuotannosta kerättävän tiedon puutteellisuus nousi isommaksi ongelmaksi kuin alussa osattiin kuvitella. Tuotannon sähköisen tiedonkeruujärjestelmän hukan laskennan ja lajittelun raportointia kehitettiin paremman datan saavuttamiseksi tulevaisuudessa. Myös laatuhavaintojen kirjaamista muutettiin, jotta niissä näkyvä tieto olisi helpommin saatavilla ja vastaavanlaisten parannusprojektien aloittaminen olisi jatkossa helpompaa.
Sähköisen tiedonkeruun muutoksen myötä kehitettiin pilotti sähköisestä visuaalisesta laatumittarista pikarilinjoille. Tiimin kanssa suunniteltuja vastatoimia sisäisen laadun parantamiseksi tullaan ottamaan käyttöön käytännössä, jonka jälkeen mahdollisten parantuneiden tulosten tulisi näkyä uudessa laatumittarissa. Tämän työn jälkeen kohdeyrityksellä on paremmat keinot sisäisen laadun kehittämiseen sen kaikilla linjaryhmillä.
Työ osoittaa kerätyn tiedon tärkeyden suurivolyymisessa tuotannossa. Kun jokaista tuotetta ei ole yksitellen mahdollista tarkistaa, täytyy laadunhallinnan perustua tilastoihin. Datan keräämisessä on tärkeää löytää juuri omalle tuotannolle oleelliset mittauskohteet. Myös muoto, jossa tiedot kerätään ja jälkeenpäin jaetaan, on erittäin tärkeä käytettävyyden kannalta.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli kehittää elintarvikepakkauksia valmistavan yrityksen sisäistä laatua ja sen hallintaa. Sisäisessä laadussa oli paljon ongelmia erityisesti pikareita valmistavilla muotoilulinjoilla, joten tutkimus keskittyi näiden linjojen toimintaan. Laadusta kerättävä tieto ja sen jako olivat puutteellisia, mikä vaikutti ongelmien paikantamista ja korjaavien toimenpiteiden kohdistamista oikeisiin toimintoihin.
Tutkimuksen aikana kerättiin kaikki mahdollinen tieto tutkittavista pikarilinjoista ja erityisesti niiden laadusta. Kerättyä dataa analysoitiin ja etsittiin syitä huonolle laadulle yhdessä tuotannon työntekijöistä kootun tiimin kanssa. Löydetyille ongelman aiheuttajille suunniteltiin vastatoimia, joista osa ehdittiin toteuttaa tämän työn puitteissa. Toisena osa–alueena oli tiedonkulun parantaminen sisäisen laadun osalta. Työn aikana huomattiin, että tuotannosta kerättävän tiedon puutteellisuus nousi isommaksi ongelmaksi kuin alussa osattiin kuvitella. Tuotannon sähköisen tiedonkeruujärjestelmän hukan laskennan ja lajittelun raportointia kehitettiin paremman datan saavuttamiseksi tulevaisuudessa. Myös laatuhavaintojen kirjaamista muutettiin, jotta niissä näkyvä tieto olisi helpommin saatavilla ja vastaavanlaisten parannusprojektien aloittaminen olisi jatkossa helpompaa.
Sähköisen tiedonkeruun muutoksen myötä kehitettiin pilotti sähköisestä visuaalisesta laatumittarista pikarilinjoille. Tiimin kanssa suunniteltuja vastatoimia sisäisen laadun parantamiseksi tullaan ottamaan käyttöön käytännössä, jonka jälkeen mahdollisten parantuneiden tulosten tulisi näkyä uudessa laatumittarissa. Tämän työn jälkeen kohdeyrityksellä on paremmat keinot sisäisen laadun kehittämiseen sen kaikilla linjaryhmillä.
Työ osoittaa kerätyn tiedon tärkeyden suurivolyymisessa tuotannossa. Kun jokaista tuotetta ei ole yksitellen mahdollista tarkistaa, täytyy laadunhallinnan perustua tilastoihin. Datan keräämisessä on tärkeää löytää juuri omalle tuotannolle oleelliset mittauskohteet. Myös muoto, jossa tiedot kerätään ja jälkeenpäin jaetaan, on erittäin tärkeä käytettävyyden kannalta.