Automaattisten pikkubussien hyväksyttävyys ja kustannusrakenne osana joukkoliikennettä
Huhta, Riku (2017)
Huhta, Riku
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703131163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703131163
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty osana SOHJOA-projektia, jonka tarkoituksena on testata automaattista liikennettä 6Aika-kaupungeissa. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, millainen on automaattisten bussien kustannusrakenne ja toimintamalli osana joukkoliikennettä. Alatavoitteena oli selvittää kokeilussa käytettyjen robottibussien vaikutuksia joukkoliikenteen palvelutasoon sekä selvittää mahdollisia käyttökohteita pohjautuen kolmeen kokeilualueen joukkoliikennejärjestelmään. Tutkimus koostuu kirjallisuustutkimuksesta, robottibussikokeiluista saatujen kokemusten analysoinnista, asiantuntijahaastatteluista ja -työpajasta sekä käyttäjäkyselyistä, joiden avulla tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia.
Joukkoliikenteen automaation tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta tarjoamalla paremman joukkoliikenteen palvelutason ja tekemällä bussiliikenteestä entistäkin ympäristöystävällisempää ja tehokkaampaa. Automaattisilla busseilla tähän tavoitteeseen voidaan päästä. Parhaimmillaan robottibussit voisivat tuoda uuden ratkaisun viimeisen kilometrin ongelmaan, kilpailla kasvaneella palvelutasolla henkilöautoliikenteen kanssa sekä kasvattaa ihmisten vapautta valita liikkumismuotonsa. Joukkoliikenteen palvelutason parantamista edesauttaa robottibussien kustannustehokkuus. Säästöjä saadaan erityisesti kuljettajakustannuksissa, mutta täyssähköiset ja ajonopeutensa optimoivat robottibussit säästävät myös kilometrikustannuksissa. Tulevaisuudessa robottipikkubussien hankintahinta tulee myös laskemaan sensoreiden massatuotannon yleistyessä.
Toimintamalliltaan robottibusseja hyödynnetään jatkossa lisäarvopalvelumallina yksittäisissä kohteissa, mistä siirrytään teknologian kehittyessä tilaaja-tuottajamallin mukaiseen laajempaan käyttöön. Pitemmälle tulevaisuutta katsottaessa robottibussit tulevat todennäköisesti olemaan osa kokonaisvaltaisempaa Mobility as a Service -mallia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta robottibusseilla olevan aito mahdollisuus parantaa joukkoliikenteen tehokkuutta ja toimintaa. Käyttäjät ovat kyselyiden perusteella valmiita hyödyntämään tällaista viimeisen kilometrin palvelua sekä maksamaan siitä ylimääräistä tavallisen joukkoliikenteen lisäksi. Haasteena ovat kuitenkin vielä vaikeat sääolosuhteet, muuttuvat ympäristöt sekä anturiteknologian herkkyys. Tämä työ antaa keskeistä tietoa robottibussien vaikutuspotentiaalista ja alustavia lukuja sekä suuntaviivoja päättäjille ja jatkotutkimuksille.
Joukkoliikenteen automaation tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta tarjoamalla paremman joukkoliikenteen palvelutason ja tekemällä bussiliikenteestä entistäkin ympäristöystävällisempää ja tehokkaampaa. Automaattisilla busseilla tähän tavoitteeseen voidaan päästä. Parhaimmillaan robottibussit voisivat tuoda uuden ratkaisun viimeisen kilometrin ongelmaan, kilpailla kasvaneella palvelutasolla henkilöautoliikenteen kanssa sekä kasvattaa ihmisten vapautta valita liikkumismuotonsa. Joukkoliikenteen palvelutason parantamista edesauttaa robottibussien kustannustehokkuus. Säästöjä saadaan erityisesti kuljettajakustannuksissa, mutta täyssähköiset ja ajonopeutensa optimoivat robottibussit säästävät myös kilometrikustannuksissa. Tulevaisuudessa robottipikkubussien hankintahinta tulee myös laskemaan sensoreiden massatuotannon yleistyessä.
Toimintamalliltaan robottibusseja hyödynnetään jatkossa lisäarvopalvelumallina yksittäisissä kohteissa, mistä siirrytään teknologian kehittyessä tilaaja-tuottajamallin mukaiseen laajempaan käyttöön. Pitemmälle tulevaisuutta katsottaessa robottibussit tulevat todennäköisesti olemaan osa kokonaisvaltaisempaa Mobility as a Service -mallia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta robottibusseilla olevan aito mahdollisuus parantaa joukkoliikenteen tehokkuutta ja toimintaa. Käyttäjät ovat kyselyiden perusteella valmiita hyödyntämään tällaista viimeisen kilometrin palvelua sekä maksamaan siitä ylimääräistä tavallisen joukkoliikenteen lisäksi. Haasteena ovat kuitenkin vielä vaikeat sääolosuhteet, muuttuvat ympäristöt sekä anturiteknologian herkkyys. Tämä työ antaa keskeistä tietoa robottibussien vaikutuspotentiaalista ja alustavia lukuja sekä suuntaviivoja päättäjille ja jatkotutkimuksille.