Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Automaattisten pikkubussien hyväksyttävyys ja kustannusrakenne osana joukkoliikennettä

Huhta, Riku (2017)

 
Avaa tiedosto
Huhta.pdf (5.624Mt)
Lataukset: 



Huhta, Riku
2017

Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703131163
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty osana SOHJOA-projektia, jonka tarkoituksena on testata automaattista liikennettä 6Aika-kaupungeissa. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, millainen on automaattisten bussien kustannusrakenne ja toimintamalli osana joukkoliikennettä. Alatavoitteena oli selvittää kokeilussa käytettyjen robottibussien vaikutuksia joukkoliikenteen palvelutasoon sekä selvittää mahdollisia käyttökohteita pohjautuen kolmeen kokeilualueen joukkoliikennejärjestelmään. Tutkimus koostuu kirjallisuustutkimuksesta, robottibussikokeiluista saatujen kokemusten analysoinnista, asiantuntijahaastatteluista ja -työpajasta sekä käyttäjäkyselyistä, joiden avulla tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia.

Joukkoliikenteen automaation tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta tarjoamalla paremman joukkoliikenteen palvelutason ja tekemällä bussiliikenteestä entistäkin ympäristöystävällisempää ja tehokkaampaa. Automaattisilla busseilla tähän tavoitteeseen voidaan päästä. Parhaimmillaan robottibussit voisivat tuoda uuden ratkaisun viimeisen kilometrin ongelmaan, kilpailla kasvaneella palvelutasolla henkilöautoliikenteen kanssa sekä kasvattaa ihmisten vapautta valita liikkumismuotonsa. Joukkoliikenteen palvelutason parantamista edesauttaa robottibussien kustannustehokkuus. Säästöjä saadaan erityisesti kuljettajakustannuksissa, mutta täyssähköiset ja ajonopeutensa optimoivat robottibussit säästävät myös kilometrikustannuksissa. Tulevaisuudessa robottipikkubussien hankintahinta tulee myös laskemaan sensoreiden massatuotannon yleistyessä.

Toimintamalliltaan robottibusseja hyödynnetään jatkossa lisäarvopalvelumallina yksittäisissä kohteissa, mistä siirrytään teknologian kehittyessä tilaaja-tuottajamallin mukaiseen laajempaan käyttöön. Pitemmälle tulevaisuutta katsottaessa robottibussit tulevat todennäköisesti olemaan osa kokonaisvaltaisempaa Mobility as a Service -mallia.

Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta robottibusseilla olevan aito mahdollisuus parantaa joukkoliikenteen tehokkuutta ja toimintaa. Käyttäjät ovat kyselyiden perusteella valmiita hyödyntämään tällaista viimeisen kilometrin palvelua sekä maksamaan siitä ylimääräistä tavallisen joukkoliikenteen lisäksi. Haasteena ovat kuitenkin vielä vaikeat sääolosuhteet, muuttuvat ympäristöt sekä anturiteknologian herkkyys. Tämä työ antaa keskeistä tietoa robottibussien vaikutuspotentiaalista ja alustavia lukuja sekä suuntaviivoja päättäjille ja jatkotutkimuksille.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40064]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste