Koulujen toimivat saattoliikennejärjestelyt ja aktiivisen liikkumisen lisääminen koulumatkoilla
Sainio, Tiina (2017)
Sainio, Tiina
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091131
Tiivistelmä
Lasten kuljettaminen autokyydillä kouluun on lisääntynyt viime vuosien aikana. Tästä on seurannut ongelmia erityisesti koulupihoilla liikenteen ruuhkautuessa ja liikenneturvallisuuden heikentyessä. Työn päätavoitteena oli selvittää, millaisia ovat peruskoulujen toimivat saattoliikennejärjestelyt ja miten huoltajien saattoliikennettä voidaan vähentää lisäämällä aktiivisten kulkumuotojen eli jalankulun ja pyöräilyn käyttöä. Lisäksi tutkittiin koulujen muiden liikennejärjestelyiden toimivaa toteutusta. Toimiviksi todettuja liikenneratkaisuja sovellettiin työssä yhdeksään case-kouluun. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä työssä oli kirjallisuustutkimus, jota täydensi case-kouluille tehdyt maastokäynnit ja kyselytutkimus.
Aktiivisen koulumatkaliikkumisen edistämisessä tehokkaimmat keinot liittyvät lasten liikennekasvatukseen ja liikkumistottumusten muuttamiseen, koulun toimintatapojen kehittämiseen sekä liikenneympäristön turvallisuuden varmistamiseen. Tärkeässä roolissa näissä ovat erityisesti lasten huoltajat, koulut, kunnat ja ELY-keskukset. Erityisesti kulkutavan valintaan vaikuttaviin tekijöihin, kuten koulumatkan pituuteen ja liikenneturvallisuuteen, tulee pyrkiä vaikuttamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja myös kaavoitusprosesseissa. Tällöin vaikutusmahdollisuudet ovat vielä suuret.
Toimivat saattoliikenteen ratkaisut ovat sellaisia, joissa eri kulkumuodot on erotettu toisistaan ja etusijalla on jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus. Saattoliikenteen ja koulukuljetusten ajoreitit ja jättöpaikat tulee toteuttaa niin, että auton ei tarvitse peruuttaa ja pysäköinti järjestetään omalle alueelleen. Lisäksi koulupihalla tulee noudattaa yhtä tarkkaa liikenteen ohjausta kuin yleisillä katu- ja tiealueilla ja käytettävistä liikennejärjestelyistä on tiedotettava. Samat periaatteet koskevat myös koulun muita liikennejärjestelyitä. Saattoliikenteen ratkaisuiksi työssä esitetään kadun suuntainen jättötasku, joka voi tapauksesta riippuen olla 1- tai 2-suuntainen, sekä kääntöpaikalla sijaitseva jättöpaikka. Jatkotoimenpiteinä esitetään koulutusten järjestämistä koulujen liikennesuunnittelusta sekä valtakunnallisen suunnitteluohjeen laatimista tästä. Taking children to school by car has increased in last years. This has led to problems especially in school yards where traffic is congested and road safety deteriorates. The main goals of this thesis were to examine the status of well working commuting arrangements for elementary schools and how the amount of car traffic can be reduced by increasing active commuting to school. Additionally the implementations of other traffic arrangements were examined. Traffic arrangements that were found working well were also applied to nine schools in Finland. This thesis is based on a literary research complemented by case studies in the nine schools, including site visits, and enquiries.
The means of encouraging active commuting to school among children have to do with traffic education and changing commuting habits. The development of school rules and improving safety of the school traffic area also play a big role. Children’s guardians, schools, municipalities and the Centres for Economic Development, Transport and the Environment are mainly responsible for advancing these areas. Especially the factors affecting the mode of transport, such as the commuting distance to school and traffic safety, need to be taken into consideration in the early stages of land use planning. In functioning school run arrangements different modes of transportation are separated and priority is given to the safety of pedestrian and bicycle traffic. The driving routes and drop off areas for school run and school transport need to be arranged such that vehicles are not required to be reversed. Parking for vehicles is also arranged into a designated area. The school area needs to follow the same traffic control principles used in street and road network. The same principles also apply to the schools' other traffic arrangements. In this thesis two solutions for school run arrangements are represented. These include a drop off area that is either parallel to the traffic lane or in conjunction with a turnaround area. The parallel drop off area can be either a one-way or two-way area. As further actions education on school traffic planning and preparing national planning guidelines are proposed.
Aktiivisen koulumatkaliikkumisen edistämisessä tehokkaimmat keinot liittyvät lasten liikennekasvatukseen ja liikkumistottumusten muuttamiseen, koulun toimintatapojen kehittämiseen sekä liikenneympäristön turvallisuuden varmistamiseen. Tärkeässä roolissa näissä ovat erityisesti lasten huoltajat, koulut, kunnat ja ELY-keskukset. Erityisesti kulkutavan valintaan vaikuttaviin tekijöihin, kuten koulumatkan pituuteen ja liikenneturvallisuuteen, tulee pyrkiä vaikuttamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja myös kaavoitusprosesseissa. Tällöin vaikutusmahdollisuudet ovat vielä suuret.
Toimivat saattoliikenteen ratkaisut ovat sellaisia, joissa eri kulkumuodot on erotettu toisistaan ja etusijalla on jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus. Saattoliikenteen ja koulukuljetusten ajoreitit ja jättöpaikat tulee toteuttaa niin, että auton ei tarvitse peruuttaa ja pysäköinti järjestetään omalle alueelleen. Lisäksi koulupihalla tulee noudattaa yhtä tarkkaa liikenteen ohjausta kuin yleisillä katu- ja tiealueilla ja käytettävistä liikennejärjestelyistä on tiedotettava. Samat periaatteet koskevat myös koulun muita liikennejärjestelyitä. Saattoliikenteen ratkaisuiksi työssä esitetään kadun suuntainen jättötasku, joka voi tapauksesta riippuen olla 1- tai 2-suuntainen, sekä kääntöpaikalla sijaitseva jättöpaikka. Jatkotoimenpiteinä esitetään koulutusten järjestämistä koulujen liikennesuunnittelusta sekä valtakunnallisen suunnitteluohjeen laatimista tästä.
The means of encouraging active commuting to school among children have to do with traffic education and changing commuting habits. The development of school rules and improving safety of the school traffic area also play a big role. Children’s guardians, schools, municipalities and the Centres for Economic Development, Transport and the Environment are mainly responsible for advancing these areas. Especially the factors affecting the mode of transport, such as the commuting distance to school and traffic safety, need to be taken into consideration in the early stages of land use planning. In functioning school run arrangements different modes of transportation are separated and priority is given to the safety of pedestrian and bicycle traffic. The driving routes and drop off areas for school run and school transport need to be arranged such that vehicles are not required to be reversed. Parking for vehicles is also arranged into a designated area. The school area needs to follow the same traffic control principles used in street and road network. The same principles also apply to the schools' other traffic arrangements. In this thesis two solutions for school run arrangements are represented. These include a drop off area that is either parallel to the traffic lane or in conjunction with a turnaround area. The parallel drop off area can be either a one-way or two-way area. As further actions education on school traffic planning and preparing national planning guidelines are proposed.