Etähallintapalvelu toimitilakiinteistön ylläpidossa
Nieminen, Jesse (2017)
Nieminen, Jesse
2017
Automaatiotekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703131145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703131145
Tiivistelmä
Teollinen internet sekä esineiden ja asioiden internet ovat maailmanlaajuisia megatrendejä. Erilaisten verkkoon liitettyjen koneiden, laitteiden ja järjestelmien määrä kasvaa kovalla vauhdilla. Mahdollistajana näissä asioissa ovat laajalle levinneet nopeat verkkoyhteydet, joiden avulla yritykset voivat tuottaa uudenlaisia palveluita.
Etähallintapalvelut yleistyvät monilla aloilla nopeasti. Palvelujen kautta yritykset luovat uutta liiketoimintaa ja tarjoavat asiakkailleen lisäarvoa. Kiinteistöjen teknisten järjestelmien etähallinnalla voidaan tuottaa järjestelmien valvontaa ja ohjaamista kustannustehokkaasti. Talokeskuksen etähallintapalvelu on uusi palvelu, jolla kiinteistön omistajalle tarjotaan pitkäaikainen asiantuntijakumppani huolehtimaan kiinteistön olosuhteiden laadusta sekä teknisten järjestelmien oikeasta ja energiatehokkaasta toiminnasta.
Tämän työn tarkoituksena on kartoittaa etähallintapalvelun toteutustapoja, vaatimuksia ja potentiaalia toimitilakiinteistöjen markkinassa. Kartoitustyössä on tutkittu markkinoilla jo olevia palvelujen muotoja sekä käyty keskusteluja alalla kauan toimineiden asiantuntijoiden kanssa. Teoriaosuudessa on käyty läpi eri vaihtoehtoja kiinteistöjen automaatiokeskusten liittämiseksi etähallintapalveluun. Työn käytännön osiossa on raportoitu havaintoja palvelun tuottamisesta nykyisillä työkaluilla.
Keskustelujen sekä käytännön havaintojen perusteella on hahmoteltu palvelun kuvaus sekä tulevaisuuden visiot. Etähallintapalvelun tehokkaan toiminnan kannalta tärkeä tulevaisuuden suunta on pilvipalvelinpohjainen ratkaisu, jossa kaikki kiinteistöiltä saatava tieto on tallessa. Suuri datamäärä mahdollistaa erilaisten algoritmien ja keinoälyn tehokkaan toiminnan. Raportoinnin tavoitteena on tuottaa suuresta datamäärästä helppolukuinen ja havainnollinen raportti asiakkaalle.
Etähallintapalvelut yleistyvät monilla aloilla nopeasti. Palvelujen kautta yritykset luovat uutta liiketoimintaa ja tarjoavat asiakkailleen lisäarvoa. Kiinteistöjen teknisten järjestelmien etähallinnalla voidaan tuottaa järjestelmien valvontaa ja ohjaamista kustannustehokkaasti. Talokeskuksen etähallintapalvelu on uusi palvelu, jolla kiinteistön omistajalle tarjotaan pitkäaikainen asiantuntijakumppani huolehtimaan kiinteistön olosuhteiden laadusta sekä teknisten järjestelmien oikeasta ja energiatehokkaasta toiminnasta.
Tämän työn tarkoituksena on kartoittaa etähallintapalvelun toteutustapoja, vaatimuksia ja potentiaalia toimitilakiinteistöjen markkinassa. Kartoitustyössä on tutkittu markkinoilla jo olevia palvelujen muotoja sekä käyty keskusteluja alalla kauan toimineiden asiantuntijoiden kanssa. Teoriaosuudessa on käyty läpi eri vaihtoehtoja kiinteistöjen automaatiokeskusten liittämiseksi etähallintapalveluun. Työn käytännön osiossa on raportoitu havaintoja palvelun tuottamisesta nykyisillä työkaluilla.
Keskustelujen sekä käytännön havaintojen perusteella on hahmoteltu palvelun kuvaus sekä tulevaisuuden visiot. Etähallintapalvelun tehokkaan toiminnan kannalta tärkeä tulevaisuuden suunta on pilvipalvelinpohjainen ratkaisu, jossa kaikki kiinteistöiltä saatava tieto on tallessa. Suuri datamäärä mahdollistaa erilaisten algoritmien ja keinoälyn tehokkaan toiminnan. Raportoinnin tavoitteena on tuottaa suuresta datamäärästä helppolukuinen ja havainnollinen raportti asiakkaalle.