Arvontuoton optimointi Lean Startup metodiikassa
Latva-Valkama, Janette (2017)
Latva-Valkama, Janette
2017
Konetekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091138
Tiivistelmä
Teknologian nopea kehitys ja digitaalisuus ovat uusien mahdollisuuksien ohella tuoneet yrityksille myös yhä suuremmat haasteet markkinoilla menestymiseen. Asiakaskokemuksen merkityksen kasvamisen myötä, asiakasymmärrys on noussut yhdeksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä tämän päivän markkinoilla. Uudet tuotteet ja palvelut sekä asiakkaiden kasvaneet odotukset ovat synnyttäneet tarpeen uudenlaiselle johtamiselle ja mittaamiselle. Kokemukset osoittavat Lean Startup metodien mukaisen iteratiivisen, kokeilevan toimintamallin olevan onnistunut keino toteuttaa asiakaslähtöistä nopeasyklistä palvelukehitystä.
Tutkimuksen kohteena ovat suomalaisen tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluntarjoajan uudet digitaaliset palvelut. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää miten palveluiden kehitystä ja asiakkaalle tuotettua arvoa voidaan mitata ja johtaa kestävän kasvun saavuttamiseksi. Tutkimuksen teoriaosuus tutustuttaa Lean Startup metodologian periaatteisiin ja esittelee metodien mukaisia keinoja mitata kasvuvaiheen palveluiden kehitystä. Lisäksi käsitellään asiakasarvon muodostumista ja mittaamista tutkimuksen konseptin mukaisesti. Empiirinen tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kohdeorganisaatiossa havainnoinnin ja teemahaastattelujen avulla. Lähtökohtana kasvupalveluiden mittaamisen toteuttamiksesi oli selvittää Lean Startup metodologian ja arvontuoton optimoinnin haasteita ja mahdollisuuksia tutkimuksen kohteena olevien palveluiden näkökulmasta.
Kestävän kasvun saavuttaminen muuttuvassa digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä vaatii systemaattista jatkuvaa asiakaslähtöistä mittaamista. Tulosten perusteella merkittävä rooli on systemaattisen toimintamallin toteuttamisella, joka mahdollistaa toistettavan ja skaalautuvan liiketoimintamallin luomisen sekä organisaation oppimisen. Tutkimuksen mukaan haasteita Lean Startup metodien laajentamisella ovat metodien eritasoinen osaaminen sekä organisaatiorakenteen ja -kulttuurin aiheuttamat ristiriidat. Metodien ja mittaamisen toteuttamiselle päivittäisessä työssä kitkaa aiheuttavat yhteistyön ja tiedonkulun puute sekä toiminnallisen tason haasteet tiedonhallinnan ja järjestelmien saralla.
Empiirisen tutkimuksen ja teorian pohjalta muodostettiin kasvupalveluiden tarpeita vastaava mittaristo sekä toimenpide-ehdotukset jatkuvan systemaattisen mittaamisen toteuttamiseksi osana yrityksen toimintaa. Yhtenäiset mittauskäytännöt tukevat tuotepäälliköiden päätöksen tekoa sekä helpottavat palveluista kommunikointia yrityksen sisällä. Tutkimus tarjoaa uusia näkemyksiä uusien lanseerattujen palveluiden kasvun ja arvontuoton optimoinnista B2B-kontekstissa.
Tutkimuksen kohteena ovat suomalaisen tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluntarjoajan uudet digitaaliset palvelut. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää miten palveluiden kehitystä ja asiakkaalle tuotettua arvoa voidaan mitata ja johtaa kestävän kasvun saavuttamiseksi. Tutkimuksen teoriaosuus tutustuttaa Lean Startup metodologian periaatteisiin ja esittelee metodien mukaisia keinoja mitata kasvuvaiheen palveluiden kehitystä. Lisäksi käsitellään asiakasarvon muodostumista ja mittaamista tutkimuksen konseptin mukaisesti. Empiirinen tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kohdeorganisaatiossa havainnoinnin ja teemahaastattelujen avulla. Lähtökohtana kasvupalveluiden mittaamisen toteuttamiksesi oli selvittää Lean Startup metodologian ja arvontuoton optimoinnin haasteita ja mahdollisuuksia tutkimuksen kohteena olevien palveluiden näkökulmasta.
Kestävän kasvun saavuttaminen muuttuvassa digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä vaatii systemaattista jatkuvaa asiakaslähtöistä mittaamista. Tulosten perusteella merkittävä rooli on systemaattisen toimintamallin toteuttamisella, joka mahdollistaa toistettavan ja skaalautuvan liiketoimintamallin luomisen sekä organisaation oppimisen. Tutkimuksen mukaan haasteita Lean Startup metodien laajentamisella ovat metodien eritasoinen osaaminen sekä organisaatiorakenteen ja -kulttuurin aiheuttamat ristiriidat. Metodien ja mittaamisen toteuttamiselle päivittäisessä työssä kitkaa aiheuttavat yhteistyön ja tiedonkulun puute sekä toiminnallisen tason haasteet tiedonhallinnan ja järjestelmien saralla.
Empiirisen tutkimuksen ja teorian pohjalta muodostettiin kasvupalveluiden tarpeita vastaava mittaristo sekä toimenpide-ehdotukset jatkuvan systemaattisen mittaamisen toteuttamiseksi osana yrityksen toimintaa. Yhtenäiset mittauskäytännöt tukevat tuotepäälliköiden päätöksen tekoa sekä helpottavat palveluista kommunikointia yrityksen sisällä. Tutkimus tarjoaa uusia näkemyksiä uusien lanseerattujen palveluiden kasvun ja arvontuoton optimoinnista B2B-kontekstissa.