Autokorjaamoalan pienyrityksen liiketoiminnan kehittäminen
Tammi, Timo Johannes (2017)
Tammi, Timo Johannes
2017
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201702081108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201702081108
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli laatia tutkimuksen kohteena olleelle ajoneuvojen korjaus- ja huoltotoimialalla toimivalle pienyritykselle kirjalliset toimintaohjeet yrityksen operatiivisen toiminnan kehittämiseksi ja toisaalta päivittäisen toiminnan tueksi. Toimintaohjeilla tähdättiin tasalaatuisen palvelun tarjoamiseen ja hyvään asiakaskokemukseen. Toiminnan kehittämisen taustalla oli tavoite asiakaskunnan laajentamisesta, liikevaihdon kasvusta ja operatiivisen toiminnan tehostamisesta. Diplomityön tutkimuskysymys keskittyi siihen, miten pienyrityksen liiketoimintaa tulisi kehittää niin, että taataan yrityksen menestyminen tulevaisuudessa.
Diplomityön tutkimus toteutettiin monimetodisena konstruktiivisena case-tutkimuksena. Itse konstruktio oli diplomityön tuloksena laaditut operatiivista toimintaa tukevat uudet toimintaohjeet yritykselle. Toimintaohjeiden myötä yrityksen operatiivinen ohjeistus on ensimmäistä kertaa dokumentoitu kirjallisesti. Toimintaohjeet perustuivat erilaisiin palveluinnovaatioihin ja kehittämistoimenpiteisiin, jotka pohjautuivat havainnointijaksojen ja haastattelun aikana havaittuihin kehittämiskohteisiin yrityksen operatiivisessa toiminnassa. Havainnoinnin lisäksi tulosten taustalla oli kohdeyrityksen yrittäjän kanssa käydyt lukuisat keskustelut, joiden yhteydessä pohdittiin, miten yrityksen toimintatapoja voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Yrittäjyyttä ja pienyrityksiä koskeva akateeminen tutkimus on monilta osin rajallista, sillä yrittäjyyden tutkiminen on haastavaa ja tutkimustulokset usein yleistettävissä vain tutkittuun yritykseen tai yritysjoukkoon tietyltä maantieteelliseltä alueelta tai toimialalta. Siksi aiempi akateeminen tutkimus ei tarjonnut Varsinais-Suomessa ajoneuvojen huolto- ja korjaustoimialalla toimivalle diplomityön kohdeyritykselle suoraan soveltuvia ohjeita ja tapoja liiketoiminnan kehittämiseen. Diplomityö räätälöitiinkin vastaamaan juuri kohdeyrityksen tarpeita kirjallisuuden näkökannat kuitenkin huomioiden. Kohdeyrityksen uniikki tarve oli esimerkiksi panostaa hyvin vahvasti asiakastyytyväisyyteen nykyisten toimitilojen ja resurssien sallimien rajojen puitteissa. Asiakaskeskeisyys huomioitiinkin vahvasti laadituissa toimintaohjeissa. Edellä kuvatuista syistä tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä muihin yrityksiin edes saman toimialan sisällä. Pienin muutoksin tuloksia voidaan kuitenkin hyödyntää muissa saman toimialan yrityksissä. Lisää akateemista tutkimusta vaaditaan juuri tarkastellun toimialan pienyritysten liiketoiminnan kehittämisestä.
Diplomityön tutkimus toteutettiin monimetodisena konstruktiivisena case-tutkimuksena. Itse konstruktio oli diplomityön tuloksena laaditut operatiivista toimintaa tukevat uudet toimintaohjeet yritykselle. Toimintaohjeiden myötä yrityksen operatiivinen ohjeistus on ensimmäistä kertaa dokumentoitu kirjallisesti. Toimintaohjeet perustuivat erilaisiin palveluinnovaatioihin ja kehittämistoimenpiteisiin, jotka pohjautuivat havainnointijaksojen ja haastattelun aikana havaittuihin kehittämiskohteisiin yrityksen operatiivisessa toiminnassa. Havainnoinnin lisäksi tulosten taustalla oli kohdeyrityksen yrittäjän kanssa käydyt lukuisat keskustelut, joiden yhteydessä pohdittiin, miten yrityksen toimintatapoja voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Yrittäjyyttä ja pienyrityksiä koskeva akateeminen tutkimus on monilta osin rajallista, sillä yrittäjyyden tutkiminen on haastavaa ja tutkimustulokset usein yleistettävissä vain tutkittuun yritykseen tai yritysjoukkoon tietyltä maantieteelliseltä alueelta tai toimialalta. Siksi aiempi akateeminen tutkimus ei tarjonnut Varsinais-Suomessa ajoneuvojen huolto- ja korjaustoimialalla toimivalle diplomityön kohdeyritykselle suoraan soveltuvia ohjeita ja tapoja liiketoiminnan kehittämiseen. Diplomityö räätälöitiinkin vastaamaan juuri kohdeyrityksen tarpeita kirjallisuuden näkökannat kuitenkin huomioiden. Kohdeyrityksen uniikki tarve oli esimerkiksi panostaa hyvin vahvasti asiakastyytyväisyyteen nykyisten toimitilojen ja resurssien sallimien rajojen puitteissa. Asiakaskeskeisyys huomioitiinkin vahvasti laadituissa toimintaohjeissa. Edellä kuvatuista syistä tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä muihin yrityksiin edes saman toimialan sisällä. Pienin muutoksin tuloksia voidaan kuitenkin hyödyntää muissa saman toimialan yrityksissä. Lisää akateemista tutkimusta vaaditaan juuri tarkastellun toimialan pienyritysten liiketoiminnan kehittämisestä.