Pienyrityksen laadunhallintajärjestelmän ja siihen liittyvän tiedonhallinnan kehittäminen laatustandardin päivittyessä
Karjalainen, Sanna (2017)
Karjalainen, Sanna
2017
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214907
Tiivistelmä
Valmistavassa yrityksessä sertifioitu laatujärjestelmä on keino vakuuttaa asiakkaat siitä, että tietty laadunhallinnan taso on saavutettu. Laatustandardiin ISO 9001 on tehty merkittävä päivitys vuonna 2015. Päivitys muuttaa standardin luonnetta yhä pidemmälle käsitteelliseen suuntaan ja jättää enemmän tilaa tulkinnalle. Erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten rajallisten resurssien puitteissa kuvailevien vaatimusten puuttuminen tekee laatujärjestelmän päivittämisestä haasteellista. Aiemmassa tutkimuksessa ei kuitenkaan tarjota konkreettisia työkaluja tai suuntaviivoja pk-yritysten laatujärjestelmien päivittämisen tueksi. Tämän työn tavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle standardin ISO 9001:2015 mukainen kevyt, mutta sertifioitava laadunhallintajärjestelmä sekä mallintaa kohdeyrityksen nykyprosessit. Työssä kartoitettiin, millä tavalla laadunhallintajärjestelmän päivittäminen revisiota 2015 vastaavaksi voidaan toteuttaa pk-yrityksissä. Yleisenä tavoitteena oli luoda konkreettinen työkalu pk-yrityksen laatujärjestelmän päivittämisen tueksi.
Kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin aiemman empiirisen tutkimuksen pohjalta vaatimuksia ja tarpeita, joita kohdistuu pk-yrityksen laatujärjestelmään sekä siihen liittyvään tiedonhallintaan. Standardin muutosten sekä kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin koonti ISO 9001:2015:n merkittävimmistä muutoksista sekä niiden aiheuttamista kehitystarpeista laadunhallintajärjestelmälle. Empiirinen tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena yhdessä pienyrityksessä.
Haastattelujen ja havainnoinnin pohjalta kehitettiin vaihelistaus, jota hyödynnettiin kohdeyrityksen laatujärjestelmän päivittämisessä. Ensimmäisessä vaiheessa mallinnettiin kohdeyrityksen pääprosessit yhdessä työntekijöiden kanssa. Vuokaavioihin lisättiin värikoodaus kertomaan toimiin ja dokumentteihin liittyvistä vastuista. Seuraavaksi kartoitettiin tietämystä, laadittiin dokumentteja ja tehtiin riskienhallintaa. Vaiheiden tuloksena syntyi kohdeyrityksen päivitetty ISO 9001:2015:n mukainen laadunhallintajärjestelmä sekä yleisemmin konkreettinen viitekehys pk-yrityksen laatujärjestelmän päivittämisen tueksi. Viitekehys sisältää yleiset vaiheet, jotka läpikäymällä pk-yritys voi päivittää nykyisen laatujärjestelmänsä vastaamaan vuoden 2015 revisiota. Viitekehys jätettiin yleiseksi, koska tehokkaan ja toimivan laatujärjestelmän luominen vaatii sitä, että yritys tulkitsee standardia omista lähtökohdistaan.
Kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin aiemman empiirisen tutkimuksen pohjalta vaatimuksia ja tarpeita, joita kohdistuu pk-yrityksen laatujärjestelmään sekä siihen liittyvään tiedonhallintaan. Standardin muutosten sekä kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin koonti ISO 9001:2015:n merkittävimmistä muutoksista sekä niiden aiheuttamista kehitystarpeista laadunhallintajärjestelmälle. Empiirinen tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena yhdessä pienyrityksessä.
Haastattelujen ja havainnoinnin pohjalta kehitettiin vaihelistaus, jota hyödynnettiin kohdeyrityksen laatujärjestelmän päivittämisessä. Ensimmäisessä vaiheessa mallinnettiin kohdeyrityksen pääprosessit yhdessä työntekijöiden kanssa. Vuokaavioihin lisättiin värikoodaus kertomaan toimiin ja dokumentteihin liittyvistä vastuista. Seuraavaksi kartoitettiin tietämystä, laadittiin dokumentteja ja tehtiin riskienhallintaa. Vaiheiden tuloksena syntyi kohdeyrityksen päivitetty ISO 9001:2015:n mukainen laadunhallintajärjestelmä sekä yleisemmin konkreettinen viitekehys pk-yrityksen laatujärjestelmän päivittämisen tueksi. Viitekehys sisältää yleiset vaiheet, jotka läpikäymällä pk-yritys voi päivittää nykyisen laatujärjestelmänsä vastaamaan vuoden 2015 revisiota. Viitekehys jätettiin yleiseksi, koska tehokkaan ja toimivan laatujärjestelmän luominen vaatii sitä, että yritys tulkitsee standardia omista lähtökohdistaan.