Sirkustaide matematiikan opetuksessa
Hakala, Veera (2017)
Hakala, Veera
2017
Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Teknis-luonnontieteellinen tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214898
Tiivistelmä
Sirkusta kokeiltiin opetusmenetelmänä Tampereen normaalikoulun lukion pitkän matematiikan kolmannella kurssilla. Kokeilujakso kesti noin 8 oppituntia. Tuntien aiheet olivat ympyrä ja sen tangentti, kehäkulma, suorakulmainen särmiö, kulma avaruudessa, lieriö, kartio ja pallo. Sirkus näkyi opetuksessa muun muassa videoiden, laskuesimerkkien ja sirkusaiheisten toiminnallisten työpajojen muodossa. Kurssin aikana opiskelijat tekivät sirkusta ja matematiikka yhdistävän projektityön. Luokassa oli sirkusvälineitä, joita opiskelijat saivat käyttää vapaasti. Näitä välineitä olivat muun muassa hulavanteet, jonglöörauspallot, pedalo sekä tasapainopallo.
Suurin osa opiskelijoista koki sirkuksen positiivisena lisänä matematiikan opiskelussa. Kyselyyn (n=19) vastanneista 72% viittasi sirkuksen kasvattaneen motivaatiota tai tuoneen positiivista vaihtelua. Myös opetusta seuranneet opetusharjoittelijat kokivat sirkuksen motivoineen opiskelijoita, tuoneen konkretiaa oppitunneille ja helpottaneen hahmottamista. Sirkus opetusmenetelmänä auttoi opiskelijoita tuomaan koulussa opitut tiedot myös arkielämän sovelluksiin. Sirkus opetusmenetelmänä toteuttaa erinomaisesti uutta, syksyllä 2016 voimaan astunutta opetussuunnitelmaa.
Sirkusta opetusmenetelmänä tutkittiin kurssin opiskelijoiden, tutkimuksen suorittaneen opetusharjoittelijan sekä tunteja seuranneiden opetusharjoittelijoiden antaman palautteen perusteella. Sirkuksen vaikutusta oppimiseen ja matematiikan osaamiseen tutkittiin vertailemalla opiskelijoiden koesuoritusta edellisen vuoden vastaavan ryhmän suorituksiin. Sirkuksen avulla opiskelleet opiskelijat (n=21) pärjäsivät vertailuryhmää (n=31) paremmin kurssikokeessa, mutta erityisesti sen haastavimmissa tehtävissä, joissa opiskelijalta vaadittiin muutakin kuin matemaattisten kaavojen ulkoa muistamista. Näissä tehtävissä tarvittiin erityisesti oivaltamista sekä ongelmanratkaisun ja matemaattisen ajattelun taitoja. Sirkusta voidaan pitää onnistuneena opetuskokeiluna, jonka kehittämistä kannattaa jatkaa ja tutkimista syventää. Tämä tutkimus tarjoaa valmiin projektityöoppimateriaalin.
Suurin osa opiskelijoista koki sirkuksen positiivisena lisänä matematiikan opiskelussa. Kyselyyn (n=19) vastanneista 72% viittasi sirkuksen kasvattaneen motivaatiota tai tuoneen positiivista vaihtelua. Myös opetusta seuranneet opetusharjoittelijat kokivat sirkuksen motivoineen opiskelijoita, tuoneen konkretiaa oppitunneille ja helpottaneen hahmottamista. Sirkus opetusmenetelmänä auttoi opiskelijoita tuomaan koulussa opitut tiedot myös arkielämän sovelluksiin. Sirkus opetusmenetelmänä toteuttaa erinomaisesti uutta, syksyllä 2016 voimaan astunutta opetussuunnitelmaa.
Sirkusta opetusmenetelmänä tutkittiin kurssin opiskelijoiden, tutkimuksen suorittaneen opetusharjoittelijan sekä tunteja seuranneiden opetusharjoittelijoiden antaman palautteen perusteella. Sirkuksen vaikutusta oppimiseen ja matematiikan osaamiseen tutkittiin vertailemalla opiskelijoiden koesuoritusta edellisen vuoden vastaavan ryhmän suorituksiin. Sirkuksen avulla opiskelleet opiskelijat (n=21) pärjäsivät vertailuryhmää (n=31) paremmin kurssikokeessa, mutta erityisesti sen haastavimmissa tehtävissä, joissa opiskelijalta vaadittiin muutakin kuin matemaattisten kaavojen ulkoa muistamista. Näissä tehtävissä tarvittiin erityisesti oivaltamista sekä ongelmanratkaisun ja matemaattisen ajattelun taitoja. Sirkusta voidaan pitää onnistuneena opetuskokeiluna, jonka kehittämistä kannattaa jatkaa ja tutkimista syventää. Tämä tutkimus tarjoaa valmiin projektityöoppimateriaalin.