Teollisten palvelutuotteiden konfigurointi
Hintikka, Jussi Petteri (2017)
Hintikka, Jussi Petteri
2017
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214888
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnan merkitys teollisuusyritysten liiketoiminnassa on kasvanut, minkä seurauksena yritykset pyrkivät kehittämään teollisuuden palvelutuotteista kannattavampia ja kilpailukykyisempiä. Yleisesti tuotteiden modularisoinnin ja konfiguroinnin on havaittu olevan tehokas keino parantaa räätälöitävien asiakasratkaisujen kustannustehokkuutta. Teollisten palvelutuotteiden osalta modulaarisuutta ja konfiguroitavuutta on kuitenkin tutkittu suhteellisen vähän. Tämä tutkimus pyrkii osaltaan vastaamaan syntyneeseen kysyntään.
Työssä tutkittiin asiakaskohtaisesti räätälöitävien palvelutuotteiden modularisointia ja konfigurointia teknologiayrityksen liiketoimintayksikössä, jonka myynti- ja toimitusprosessien tehokkuudessa oli havaittu kehitettävää. Ensisijaisena tavoitteena oli luoda kohdeorganisaation hallinnoimille palvelutuotteille konfiguroitavat rakenteet, joiden mukaisesti palvelutuotteiden sisällöt voidaan konfiguroida vakioidulla tavalla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kaupallisten konfigurointijärjestelmien hyödynnettävyyttä kohdeorganisaatiolle tyypillisten palvelutuotteiden konfiguroinnissa.
Diplomityö toteutettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin pääosin kohdeorganisaation sisällä tehdyillä avoimilla haastatteluilla ja kokouksilla. Lisäksi aineiston keräämiseen käytettiin kohdeorganisaation sisällä tapahtunutta havainnointia ja sisäisiä dokumentteja. Työn aikana kohdeorganisaatiossa toteutettiin palvelutuotteita ja niiden konfigurointia koskeva nykytilan selvitys. Selvitys osoitti, että kohdeorganisaatiossa palvelutuotteita konfiguroidaan vaihtelevin tavoin ja menetelmin, mikä aiheuttaa haasteita myynti- ja toimitusprosessien hallittavuuteen ja seurattavuuteen. Konfigurointitapojen yhtenäistämiseksi kahdelle projektityypille luotiin ehdotukset palvelutuoterakenteista. Näihin rakenteisiin määritettyjen elementtien avulla asiakasratkaisut on mahdollista konfiguroida yhtenäisellä tavalla sisällöstä riippumatta.
Diplomityössä toteutettiin myös kaupallisten konfigurointijärjestelmien pilotointi. Pilotointi havainnollisti, että markkinoilla olevat konfigurointijärjestelmät soveltuvat tietyin edellytyksin palvelutuotteiden konfigurointiin ja niiden käyttö auttaa myyntiprosessin läpiviennissä. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että modularisoinnin ja konfiguroinnin edut eivät rajoitu vain fyysisiin tuotteisiin, vaan niiden avulla voidaan selkeyttää ja yhtenäistää myös teollisten palvelutuotteiden myynti- ja toimitusprosesseja.
Työssä tutkittiin asiakaskohtaisesti räätälöitävien palvelutuotteiden modularisointia ja konfigurointia teknologiayrityksen liiketoimintayksikössä, jonka myynti- ja toimitusprosessien tehokkuudessa oli havaittu kehitettävää. Ensisijaisena tavoitteena oli luoda kohdeorganisaation hallinnoimille palvelutuotteille konfiguroitavat rakenteet, joiden mukaisesti palvelutuotteiden sisällöt voidaan konfiguroida vakioidulla tavalla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kaupallisten konfigurointijärjestelmien hyödynnettävyyttä kohdeorganisaatiolle tyypillisten palvelutuotteiden konfiguroinnissa.
Diplomityö toteutettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto kerättiin pääosin kohdeorganisaation sisällä tehdyillä avoimilla haastatteluilla ja kokouksilla. Lisäksi aineiston keräämiseen käytettiin kohdeorganisaation sisällä tapahtunutta havainnointia ja sisäisiä dokumentteja. Työn aikana kohdeorganisaatiossa toteutettiin palvelutuotteita ja niiden konfigurointia koskeva nykytilan selvitys. Selvitys osoitti, että kohdeorganisaatiossa palvelutuotteita konfiguroidaan vaihtelevin tavoin ja menetelmin, mikä aiheuttaa haasteita myynti- ja toimitusprosessien hallittavuuteen ja seurattavuuteen. Konfigurointitapojen yhtenäistämiseksi kahdelle projektityypille luotiin ehdotukset palvelutuoterakenteista. Näihin rakenteisiin määritettyjen elementtien avulla asiakasratkaisut on mahdollista konfiguroida yhtenäisellä tavalla sisällöstä riippumatta.
Diplomityössä toteutettiin myös kaupallisten konfigurointijärjestelmien pilotointi. Pilotointi havainnollisti, että markkinoilla olevat konfigurointijärjestelmät soveltuvat tietyin edellytyksin palvelutuotteiden konfigurointiin ja niiden käyttö auttaa myyntiprosessin läpiviennissä. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että modularisoinnin ja konfiguroinnin edut eivät rajoitu vain fyysisiin tuotteisiin, vaan niiden avulla voidaan selkeyttää ja yhtenäistää myös teollisten palvelutuotteiden myynti- ja toimitusprosesseja.