Avointen oppimisympäristöjen ääniolosuhteet
Saarelainen, Janne (2017)
Saarelainen, Janne
2017
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612214887
Tiivistelmä
Avoimet oppimisympäristöt ovat Suomessa yleistymässä oppilaitosten uudisrakennushankkeissa ja osin myös peruskorjaushankkeissa. Määräyksiä, ohjeita tai vakiintuneita käytäntöjä avointen oppimisympäristöjen suunnittelemiseksi ei ole toistaiseksi olemassa eikä avointen oppimisympäristöjen akustisista olosuhteista ole Suomessa tehty laajempaa tieteellistä tutkimusta.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää tutkimuskirjallisuuden perusteella, mitkä akustiset ilmiöt avoimissa oppimisympäristöissä ovat merkittäviä. Tämän jälkeen huoneakustisella tietokonemallinnuksella tutkittiin, miten tunnistettuihin ilmiöihin voidaan erilaisilla suunnitteluratkaisuilla vaikuttaa. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää huoneakustisin mittauksin, millaisia jo käyttöön otettujen avointen oppimisympäristöjen ääniolosuhteet ovat. Lisäksi tehtiin opettajille kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää heidän käsityksiään avointen oppimisympäristöjen ääniolosuhteista.
Tutkimuskirjallisuuden perusteella keskeinen akustinen ilmiö avoimissa oppimisympäristöissä on opetusryhmien välisen yksityisyyden vähäisyys ja äänen leviäminen tilassa vapaasti eli vaatimaton leviämisvaimennus. Huoneakustisen tietokonemallinnuksen perusteella suurin vaikutus äänen leviämisvaimennukseen on tilanjakajilla, kuten seinäkkeillä. Mallinnuksen perusteella todettiin, että merkittäviä vaikutuksia äänen leviämiseen voidaan saavuttaa myös kevyemmillä ratkaisuilla, kuten verhoilla. Häiritsevyyden kannalta merkittävä tekijä on peiteääni. Mallinnuksen perusteella 30 dB taustaäänitaso ei riitä peittämään puheen äänitasoa suurillakaan etäisyyksillä. Sitä vastoin 40 dB peiteäänitaso lyhentää huomattavasti puheen häiritsevyyssädettä.
Syksyllä 2016 käyttöön otetuissa avoimissa oppimisympäristöissä tehdyt mittaukset osoittivat, että rakennuksen teknisten järjestelmien tuottama taustaäänitaso avoimiin oppimisympäristöihin on tavallisesti erittäin hiljainen. Suurimmassa osasta tiloja taustaäänitaso oli alle 35 dB ja joissakin tiloissa jopa alle 25 dB. Suurimmat leviämisvaimennuksen arvot mitattiin tilassa, jossa oli eniten tilanjakajia. Muissa tiloissa leviämisvaimennuksen arvot olivat selvästi pienempiä. Häiritsevyyssäteen arvot olivat peiteäänen ja tilanjakajien puuttuessa varsin suuria.
Kyselyyn vastanneet opettajat olivat tunnistaneet tutkimuskirjallisuudessa selostetut avoimelle oppimisympäristölle tyypilliset ilmiöt ja osin ratkaisumallitkin, sillä he esittivät ehdotuksia tilanjakajien järjestämisestä tilaan. Yleisesti ottaen opettajat olivat uusiin tiloihin tyytyväisiä.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää tutkimuskirjallisuuden perusteella, mitkä akustiset ilmiöt avoimissa oppimisympäristöissä ovat merkittäviä. Tämän jälkeen huoneakustisella tietokonemallinnuksella tutkittiin, miten tunnistettuihin ilmiöihin voidaan erilaisilla suunnitteluratkaisuilla vaikuttaa. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää huoneakustisin mittauksin, millaisia jo käyttöön otettujen avointen oppimisympäristöjen ääniolosuhteet ovat. Lisäksi tehtiin opettajille kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää heidän käsityksiään avointen oppimisympäristöjen ääniolosuhteista.
Tutkimuskirjallisuuden perusteella keskeinen akustinen ilmiö avoimissa oppimisympäristöissä on opetusryhmien välisen yksityisyyden vähäisyys ja äänen leviäminen tilassa vapaasti eli vaatimaton leviämisvaimennus. Huoneakustisen tietokonemallinnuksen perusteella suurin vaikutus äänen leviämisvaimennukseen on tilanjakajilla, kuten seinäkkeillä. Mallinnuksen perusteella todettiin, että merkittäviä vaikutuksia äänen leviämiseen voidaan saavuttaa myös kevyemmillä ratkaisuilla, kuten verhoilla. Häiritsevyyden kannalta merkittävä tekijä on peiteääni. Mallinnuksen perusteella 30 dB taustaäänitaso ei riitä peittämään puheen äänitasoa suurillakaan etäisyyksillä. Sitä vastoin 40 dB peiteäänitaso lyhentää huomattavasti puheen häiritsevyyssädettä.
Syksyllä 2016 käyttöön otetuissa avoimissa oppimisympäristöissä tehdyt mittaukset osoittivat, että rakennuksen teknisten järjestelmien tuottama taustaäänitaso avoimiin oppimisympäristöihin on tavallisesti erittäin hiljainen. Suurimmassa osasta tiloja taustaäänitaso oli alle 35 dB ja joissakin tiloissa jopa alle 25 dB. Suurimmat leviämisvaimennuksen arvot mitattiin tilassa, jossa oli eniten tilanjakajia. Muissa tiloissa leviämisvaimennuksen arvot olivat selvästi pienempiä. Häiritsevyyssäteen arvot olivat peiteäänen ja tilanjakajien puuttuessa varsin suuria.
Kyselyyn vastanneet opettajat olivat tunnistaneet tutkimuskirjallisuudessa selostetut avoimelle oppimisympäristölle tyypilliset ilmiöt ja osin ratkaisumallitkin, sillä he esittivät ehdotuksia tilanjakajien järjestämisestä tilaan. Yleisesti ottaen opettajat olivat uusiin tiloihin tyytyväisiä.