Markkinoiden segmentointi liiketoiminnan kannattavan kasvun suunnittelussa
Kemppainen, Harri (2016)
Kemppainen, Harri
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611154710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611154710
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin kohdeyrityksen asiakasmarkkinoita sekä niiden kehitysmahdollisuuksia ja annettiin ehdotus jatkotoimenpiteistä, sekä myöhemmin toteutettavista kehitystoimenpiteistä. Työn taustalla on suomalainen pumppuja valmistava teollisuusyritys, sekä sen yksi liiketoiminta-alue. Tutkimuksessa haluttiin varmistus liiketoiminnan nykytilasta, -asiakkaista sekä liiketoiminnan kannattavuudesta.
Työn teoriaosuudessa kartoitettiin asiakasmarkkinoiden segmentointia, ja myös valittuja hinnoitteluperiaatteita tutkittiin. Käytetyn segmentointiprosessin sisältö käsittää työssä kolme osaa, joita ovat segmentointi, kohdistus ja asemointi. Näiden kolmen vaiheen luoman viitekehyksen avulla asiakasmarkkinat jaettiin osiin myöhempää päätöksentekoa varten.
Lisäksi työssä tutkittiin tunnistettujen segmenttien myyntejä ja kannattavuuksia. Niillä tiedoilla pyrittiin löytämään yritykselle tärkeimmät ja tuottavimmat asiakkaat, joihin yrityksen kannattaisi jatkossa keskittyä. Jatkoehdotus sekä mahdolliset mietinnät siitä, kenen kanssa liiketoimintaa tulisi jatkaa, kuuluvat segmentointiprosessin toiseen, eli kohdistusvaiheeseen. Työssä laadittiin tekijän ehdotus siitä, miten tässä vaiheessa sekä myös jatkossa voitaisiin toimia.
Hinnoittelunäkökulma ja siihen liittyvät tekijät ovat kaupankäynnissä aina tärkeitä ja olennainen osa kannattavuustarkastelua. Näitä asioita pidettiin myös työssä mukana tehtäessä ehdotusta liiketoiminnan jatkosta, samoin kuin myyntimääriä asiakkaittain sekä näihin liittyviä tuotekannattavuuksia. Ehdotus kohdistukseen perustuu kuitenkin enimmäkseen myynti- ja kannattavuustietoihin, joista ei löytynyt merkitsevästi odotuksista poikkeavia tuloksia.
Havaintoihin perustuen liiketoiminta on tasaisen kannattavaa eri segmenttien välillä, joten kehitysehdotus jatkotoimiksi keskittyy aluksi kannattamattoman liiketoiminnan tarkempaan kartoittamiseen, hinnoitteluvirheiden korjaamiseen sekä suurempien potentiaalisten asiakkaiden kanssa tehtävään liiketoiminnan kehittämiseen.
Työn teoriaosuudessa kartoitettiin asiakasmarkkinoiden segmentointia, ja myös valittuja hinnoitteluperiaatteita tutkittiin. Käytetyn segmentointiprosessin sisältö käsittää työssä kolme osaa, joita ovat segmentointi, kohdistus ja asemointi. Näiden kolmen vaiheen luoman viitekehyksen avulla asiakasmarkkinat jaettiin osiin myöhempää päätöksentekoa varten.
Lisäksi työssä tutkittiin tunnistettujen segmenttien myyntejä ja kannattavuuksia. Niillä tiedoilla pyrittiin löytämään yritykselle tärkeimmät ja tuottavimmat asiakkaat, joihin yrityksen kannattaisi jatkossa keskittyä. Jatkoehdotus sekä mahdolliset mietinnät siitä, kenen kanssa liiketoimintaa tulisi jatkaa, kuuluvat segmentointiprosessin toiseen, eli kohdistusvaiheeseen. Työssä laadittiin tekijän ehdotus siitä, miten tässä vaiheessa sekä myös jatkossa voitaisiin toimia.
Hinnoittelunäkökulma ja siihen liittyvät tekijät ovat kaupankäynnissä aina tärkeitä ja olennainen osa kannattavuustarkastelua. Näitä asioita pidettiin myös työssä mukana tehtäessä ehdotusta liiketoiminnan jatkosta, samoin kuin myyntimääriä asiakkaittain sekä näihin liittyviä tuotekannattavuuksia. Ehdotus kohdistukseen perustuu kuitenkin enimmäkseen myynti- ja kannattavuustietoihin, joista ei löytynyt merkitsevästi odotuksista poikkeavia tuloksia.
Havaintoihin perustuen liiketoiminta on tasaisen kannattavaa eri segmenttien välillä, joten kehitysehdotus jatkotoimiksi keskittyy aluksi kannattamattoman liiketoiminnan tarkempaan kartoittamiseen, hinnoitteluvirheiden korjaamiseen sekä suurempien potentiaalisten asiakkaiden kanssa tehtävään liiketoiminnan kehittämiseen.