Teknisten varasto-ohjautuvien tuotteiden hyllyynkantopalvelun analysointi ja kehittäminen
Hyttinen, Juha, Tapani (2016)
Hyttinen, Juha, Tapani
2016
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611044683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611044683
Tiivistelmä
Parker Hannifin Oy tarjoaa asiakkailleen hyllyynkantopalvelua kolmessa toimipisteessä Suomessa. Tämä tutkimus keskittyy kyseisen palvelun prosessien kehittämiseen. Prosessien kehittämisen lähtökohtana on nykytilan selvittäminen ja ymmärtäminen. Lähtökohdan saavuttamiseksi tämän tutkimuksen empiirinen osuus alkoi hyllyynkantopalvelun nykytila-analyysilla. Nykytilan ymmärrystä lisäsivät useat keskustelut, joita käytiin toimeksiantajan työntekijöiden ja allekirjoittaneen välillä. Hyllyynkantopalvelulle esitettiin kehitysehdotuksia nykytila-analyysin ja ajan myötä lisääntyneen ymmärryksen pohjalta. Diplomityö rajattiin koskemaan hyllyynkannon piiriin kuuluvia putkiliitin-divisioonan nimikkeitä. Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena.
Nykytila-analyysi toteutettiin muodostamalla prosessikaavio, tekemällä toimipistekohtaiset kaksiulotteiset ABC-XYZ-analyysit ja laskemalla varaston kiertonopeudet sekä nimikekohtaiset varaston riitot. Prosessikaavion aineisto kerättiin havainnoinnin ja strukturoimattomien sekä teemahaastattelujen avulla. Hyllyynkantopalveluprosessi jaettiin työvaiheisiin prosessikaavion avulla. Tässä tutkielmassa työvaiheita kutsutaan askeleiksi. Askeleista analysoitiin muun muassa niiden käyttämät resurssit, aiheutuvat kustannukset ja todellinen tarpeellisuus prosessin kannalta. ABC-XYZ-analyysiin, kuten myös varaston kiertonopeuden ja varaston riiton laskemiseen, tarvittavat tiedot kerättiin yrityksen käyttämästä ERP-järjestelmästä.
Nykytila-analyysi paljasti hyllyynkantopalvelussa olevat keskinäiset toimipaikkakohtaiset erot. Toimipaikkojen keskinäisiä eroja analysoitiin ja tulkintojen avulla pyrittiin löytämään juurisyitä toiminnan tehokkuuden vaihteluun. Juurisyyn tunnistaminen mahdollistaa ongelman korjaamisen siten, ettei se enää esiinny prosessissa. Prosessin askeleiden arvioinnin avulla löydettiin prosessin kannalta kriittisimmät kehityskohteet. Tämän pohjalta hyllyynkannon tilaus-toimitusprosessiin ja keräilyprosessiin esitettiin parannusehdotuksia. Analyysien tuloksena tehtävien kehitysehdotusten toteuttamisen jälkeen keräilyprosessista poistuvat ongelmatilanteet nopeuttavat keräilyä parhaimmillaan jopa 83 %.
Nykytila-analyysi toteutettiin muodostamalla prosessikaavio, tekemällä toimipistekohtaiset kaksiulotteiset ABC-XYZ-analyysit ja laskemalla varaston kiertonopeudet sekä nimikekohtaiset varaston riitot. Prosessikaavion aineisto kerättiin havainnoinnin ja strukturoimattomien sekä teemahaastattelujen avulla. Hyllyynkantopalveluprosessi jaettiin työvaiheisiin prosessikaavion avulla. Tässä tutkielmassa työvaiheita kutsutaan askeleiksi. Askeleista analysoitiin muun muassa niiden käyttämät resurssit, aiheutuvat kustannukset ja todellinen tarpeellisuus prosessin kannalta. ABC-XYZ-analyysiin, kuten myös varaston kiertonopeuden ja varaston riiton laskemiseen, tarvittavat tiedot kerättiin yrityksen käyttämästä ERP-järjestelmästä.
Nykytila-analyysi paljasti hyllyynkantopalvelussa olevat keskinäiset toimipaikkakohtaiset erot. Toimipaikkojen keskinäisiä eroja analysoitiin ja tulkintojen avulla pyrittiin löytämään juurisyitä toiminnan tehokkuuden vaihteluun. Juurisyyn tunnistaminen mahdollistaa ongelman korjaamisen siten, ettei se enää esiinny prosessissa. Prosessin askeleiden arvioinnin avulla löydettiin prosessin kannalta kriittisimmät kehityskohteet. Tämän pohjalta hyllyynkannon tilaus-toimitusprosessiin ja keräilyprosessiin esitettiin parannusehdotuksia. Analyysien tuloksena tehtävien kehitysehdotusten toteuttamisen jälkeen keräilyprosessista poistuvat ongelmatilanteet nopeuttavat keräilyä parhaimmillaan jopa 83 %.