Hypesyklin tunnistaminen tietyistä jätteenkäsittelyteknologioista
Rantanen, Otto (2016)
Rantanen, Otto
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609234546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609234546
Tiivistelmä
Uusilla ja ensimmäistä kertaa ilmestyvillä teknologioilla voi olla suuri vaikutus yksittäisiin yrityksiin ja toimialoihin, sillä ne voivat tuoda nykyisille markkinoille uusia yrityksiä tai luoda kokonaan uusia markkinoita. Molemmat vaativat muutoksia yritysten välisiin arvoketjuihin. Näiden teknologioiden tunnistaminen ja niiden edistyksen tarkkaileminen perus- ja soveltavasta tutkimuksesta markkinoille tuloon ja sen jälkeiseen käyttöönottoon on siksi erittäin tärkeää. Tätä kutsutaan teknologiseksi ennustamiseksi. Bibliometriikka on kirjoitettujen teosten tutkimusta, kuten esimerkiksi patentit, vertaisarvioidut tiedejulkaisut tai uutiset. Näitä lähteitä voidaan käyttää epäsuorina mittareina teknologisen muutoksen seurannassa.
Uudet ja kokeilemattomat teknologiat yleensä vaativat myönteisiä odotuksia joko niiden teknisestä suorituskyvystä tai suoriutumisesta markkinoilla saadakseen tarpeeksi resursseja ja muuta tukea kehitykseen. Joskus nämä mahdollisesti katteettomat odotukset ylittävät todellisen suorituskyvyn, jonka seurauksena on voimakas vastareaktio ja kielteisiä odotuksia. Tätä ilmiötä kutsutaan hypesykliksi konsulttiyhtiö Gartnerin mukaan.
Aiemmat tutkimukset ovat joko keskittyneet vain muutamaan teknologiaan, maantieteelliseen alueeseen tai vain lyhyelle ajanjaksolle. Tässä tutkimuksessa tutkitaan 16 teknologiaa tai läheistä konseptia Yhdysvalloissa, Saksassa, ja Brasiliassa ensimmäisestä saatavilla olleesta uutisartikkelista marraskuun 31. päivään vuonna 2015. Artikkelit kerättiin LexisNexis-palvelusta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mahdollisten hypesyklien esiintyminen artikkelien metadatan perusteella bibliometrisin metodein.
Yleisesti median kiinnostus tutkittuihin teknologioihin lisääntyi huomattavasti vuoden 2000 jälkeen useimpien teknologioiden tapauksessa Yhdysvalloissa ja Saksassa. Artikkelien vähäinen määrä Brasiliassa esti tarkemman analyysin, ja vain yhdestä teknologiasta ei löytynyt yhtään artikkelia. Vahva yhdennäköisyys hypesykliin löytyi kahdesta teknologiasta Yhdysvalloista ja kahdesta toisesta teknologiasta Saksasta. Kolme muuta teknologiaa saattaa olla nousemassa mediahuomion huipulle. New and emerging technologies can have a significant impact on individual companies and industries, as they can bring new entrants to existing markets, or create whole new markets, both of which require changes in existing value networks. Recognizing these technologies and tracking their progress from basic or applied research to market introduction and their subsequent adoption is therefore extremely important. This study of technologies is called technological forecasting. Bibliometrics is the study of written works, such as patents, peer-reviewed research or newspaper articles. These works can function as indirect indicators for tracking technological change.
Emerging and untested technologies generally need positive expectations about their performance in both technical and market aspects before they are introduced to the market in order to gain enough resources and support for development. Sometimes these possibly unsubstantiated expectations far exceed the actual performance of the technology, which results in negative expectations and backlash. This phenomenon was named the hype cycle by the consulting group Gartner.
Previous studies have either concentrated on a small number of technologies, geographical areas, or short time scales. In this study 16 different technologies or related concepts were studied in the United States, Germany, and Brazil from the time of the first published article available up until March 31st 2015. These articles were gathered from LexisNexis. The purpose of this study is to find signs of an existing, previous, or upcoming hype cycles using article metadata as secondary indicators.
Generally, there seems to have been an increase in media interest for most of the technologies in the United States and Germany after year 2000. A lack of articles in Brazil may be due to LexisNexis’ source selection, but still prevents any trend analysis. Only one technology was found to have gained no media interest. A strong resemblance to the hype cycle curve was found for two technologies in the United States and for two other technologies in Germany. Three other technologies were found to be possibly reaching a peak phase in the hype cycle.
Uudet ja kokeilemattomat teknologiat yleensä vaativat myönteisiä odotuksia joko niiden teknisestä suorituskyvystä tai suoriutumisesta markkinoilla saadakseen tarpeeksi resursseja ja muuta tukea kehitykseen. Joskus nämä mahdollisesti katteettomat odotukset ylittävät todellisen suorituskyvyn, jonka seurauksena on voimakas vastareaktio ja kielteisiä odotuksia. Tätä ilmiötä kutsutaan hypesykliksi konsulttiyhtiö Gartnerin mukaan.
Aiemmat tutkimukset ovat joko keskittyneet vain muutamaan teknologiaan, maantieteelliseen alueeseen tai vain lyhyelle ajanjaksolle. Tässä tutkimuksessa tutkitaan 16 teknologiaa tai läheistä konseptia Yhdysvalloissa, Saksassa, ja Brasiliassa ensimmäisestä saatavilla olleesta uutisartikkelista marraskuun 31. päivään vuonna 2015. Artikkelit kerättiin LexisNexis-palvelusta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mahdollisten hypesyklien esiintyminen artikkelien metadatan perusteella bibliometrisin metodein.
Yleisesti median kiinnostus tutkittuihin teknologioihin lisääntyi huomattavasti vuoden 2000 jälkeen useimpien teknologioiden tapauksessa Yhdysvalloissa ja Saksassa. Artikkelien vähäinen määrä Brasiliassa esti tarkemman analyysin, ja vain yhdestä teknologiasta ei löytynyt yhtään artikkelia. Vahva yhdennäköisyys hypesykliin löytyi kahdesta teknologiasta Yhdysvalloista ja kahdesta toisesta teknologiasta Saksasta. Kolme muuta teknologiaa saattaa olla nousemassa mediahuomion huipulle.
Emerging and untested technologies generally need positive expectations about their performance in both technical and market aspects before they are introduced to the market in order to gain enough resources and support for development. Sometimes these possibly unsubstantiated expectations far exceed the actual performance of the technology, which results in negative expectations and backlash. This phenomenon was named the hype cycle by the consulting group Gartner.
Previous studies have either concentrated on a small number of technologies, geographical areas, or short time scales. In this study 16 different technologies or related concepts were studied in the United States, Germany, and Brazil from the time of the first published article available up until March 31st 2015. These articles were gathered from LexisNexis. The purpose of this study is to find signs of an existing, previous, or upcoming hype cycles using article metadata as secondary indicators.
Generally, there seems to have been an increase in media interest for most of the technologies in the United States and Germany after year 2000. A lack of articles in Brazil may be due to LexisNexis’ source selection, but still prevents any trend analysis. Only one technology was found to have gained no media interest. A strong resemblance to the hype cycle curve was found for two technologies in the United States and for two other technologies in Germany. Three other technologies were found to be possibly reaching a peak phase in the hype cycle.