Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yritysyhteistyöprojektin kehittämistutkimus perusopetuksen vuosiluokan 9 matematiikassa

Hirn, Iida (2016)

 
Avaa tiedosto
Hirn.pdf (2.193Mt)
Lataukset: 



Hirn, Iida
2016

Teknis-luonnontieteellinen koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-10-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609214537
Tiivistelmä
Koulumaailmassa opetus on ollut perinteisesti opettajajohtoista, kun taas nykyaikainen matematiikan opetus korostaa oppilasta aktiivisena toimijana. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 nostavat esille opetuksessa laaja-alaisen osaamisen, eheyttämisen, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen sekä työelämätaidot ja yrittäjyyden. Vastauksena niihin ja moneen muuhun uuden opetussuunnitelman tavoitteeseen on projektioppiminen.

Diplomityöni sisältää yritysyhteistyöprojektien kehittämistutkimuksen. Suunnittelemieni yritysyhteistyöprojektien tarkoituksena on kannustaa ja motivoida oppilaita matematiikan oppimiseen. Projekteissa on yhteistyöyrityksenä mukana Metsä Group, jolloin saadaan tulevaisuuden työelämä ja yrittäjyys linkittymään oppilaiden elämään uuden perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. Kehittämistutkimuksen myötä saadaan luotua opettajille opetustyöhön käytännönläheistä ja helposti hyödynnettävää tietoa. Diplomityöni kehittämistutkimus toteutettiin kahdessa kehittämissyklissä. Ensimmäisessä kehittämissyklissä valmistettiin viisi yritysyhteistyöprojektia. Toisessa kehittämissyklissä tuotettuja projekteja kehitettiin kurssilla toteutetun havainnoinnin ja kyselylomakkeiden pohjalta.

Tutkimuksessa havaittiin, että opettaja ja oppilaat kokevat projektioppimisen matematiikan opetuksessa positiivisena asiana. Oppilaat pitivät erityisesti siitä, että saivat työskennellä ryhmässä. Projektioppimisen ryhmätyöskentelyn kautta työelämässäkin tärkeänä pidetyt yhteistyö -ja vuorovaikutustaidot kehittyvät. Projektioppimisen käyttöä opetuksessa kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste