Tuotekehitysprosessin kehittäminen Lean-toimintaperiaatteita hyödyntäen
Ulla, Albert (2016)
Ulla, Albert
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609204518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609204518
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää, miten tuotekehitysprosessia voidaan kehittää Lean-toimintaperiaatteita hyödyntäen. Työssä tarkasteltiin Kauttualla Satakunnassa toimivan Jujo Thermal Oy:n tuotekehitysprosessia. Jujo Thermal on yksi maailman johtavia lämpöherkän paperin valmistajia. Työ tehtiin osana Tekesin rahoittamaa Liideri-ohjelmaa. Jujo Thermalissa on koettu oma tuotekehitystoiminta hitaana. Jujo Thermalissa uskotaan, että yrityksessä on tarvittava osaaminen ja resurssit tehokkaampaan tuotekehitystoimintaan. Kuitenkin tuotekehitysprojektien eteneminen koetaan hitaaksi eivätkä muiden osastojen avainhenkilöt ole tietoisia meneillä olevista tuotekehitysprojekteista. Jujo Thermalissa ei ole selkeää systemaattista lähestymistapaa, jolla päätetään yrityksessä toteutettavat projektit. Tutkimuskysymyksenä työlle on, miten tuotekehityksen toimintaa voidaan kehittää tehokkaammaksi. Työn tavoitteena on luoda Jujo Thermalille uusi prosessimalli tuotekehitystoiminnan johtamiseen.
Työssä suoritettiin teoreettinen tarkastelu, jossa tutkittiin Lean-johtamisfilosofiaa ja sen soveltamista tuotekehitysprosessin kehittämiseen. Teoreettisen tarkastelun lisäksi suoritettiin asiakashaastattelut, joissa haastateltiin yrityksen avainasiakkaiden tärkeimpiä edustajia tuotekehityksen näkökulmasta. Asiakashaastatteluissa tutkittiin, mitkä asiat asiakkaan näkökulmasta tuottavat arvoa tuotekehitysprosessissa. Lisäksi haastatteluissa tutkittiin, miten Jujo Thermalin tuotekehitysprosessi suoriutuu kilpailijoihinsa nähden. Asiakashaastatteluiden aikana työpajatyöskentelyn avulla luotiin tuotekehitysprosessin arvovirtakartta sekä tehtiin benchmarking-arviointi yhteen Suomen suurimpaan tuotekehityslaboratorioon.
Työn tuloksena Jujo Thermaliin luotiin toisen sukupolven Stage-Gate-prosessimallia mukaileva tuotekehitysprosessi. Tuotekehitysprosessille muodostettiin ohjausryhmä, jonka tehtävänä on johtaa tuotekehitysprosessia Lean-toimintaperiaatteiden mukaisesti. Haastatteluista saatu asiakasnäkökulmasta tullut palaute Jujo Thermalin tuotekehitysprosessin toiminnasta koettiin yrityksessä arvokkaana tuotekehitysprosessin luoman asiakasarvon ymmärtämisessä. Kehitetty tuotekehitysprosessi toimii Jujo Thermalille pohjana jatkuvan parantamisen mukaiseen toimintaan.
Työssä suoritettiin teoreettinen tarkastelu, jossa tutkittiin Lean-johtamisfilosofiaa ja sen soveltamista tuotekehitysprosessin kehittämiseen. Teoreettisen tarkastelun lisäksi suoritettiin asiakashaastattelut, joissa haastateltiin yrityksen avainasiakkaiden tärkeimpiä edustajia tuotekehityksen näkökulmasta. Asiakashaastatteluissa tutkittiin, mitkä asiat asiakkaan näkökulmasta tuottavat arvoa tuotekehitysprosessissa. Lisäksi haastatteluissa tutkittiin, miten Jujo Thermalin tuotekehitysprosessi suoriutuu kilpailijoihinsa nähden. Asiakashaastatteluiden aikana työpajatyöskentelyn avulla luotiin tuotekehitysprosessin arvovirtakartta sekä tehtiin benchmarking-arviointi yhteen Suomen suurimpaan tuotekehityslaboratorioon.
Työn tuloksena Jujo Thermaliin luotiin toisen sukupolven Stage-Gate-prosessimallia mukaileva tuotekehitysprosessi. Tuotekehitysprosessille muodostettiin ohjausryhmä, jonka tehtävänä on johtaa tuotekehitysprosessia Lean-toimintaperiaatteiden mukaisesti. Haastatteluista saatu asiakasnäkökulmasta tullut palaute Jujo Thermalin tuotekehitysprosessin toiminnasta koettiin yrityksessä arvokkaana tuotekehitysprosessin luoman asiakasarvon ymmärtämisessä. Kehitetty tuotekehitysprosessi toimii Jujo Thermalille pohjana jatkuvan parantamisen mukaiseen toimintaan.