Suunnitelma valmistavan teollisuuden pk-yrityksen palvelullistumiseen
Luotonen, Martti Jalmari (2016)
Luotonen, Martti Jalmari
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609164509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609164509
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnan merkityksestä ja palvelullistumisesta valmistavan teollisuuden toimialoilla puhutaan tällä hetkellä paljon, koska palveluliiketoiminnassa nähdään paljon potentiaalisia hyötyjä. Palvelullistumista on tutkittu jo useiden suuryritysten avulla, mutta pk-yrityksistä tehtyjä tutkimuksia on huomattavasti vähemmän. Erityistä pk-yritysten palvelullistumisesta voivat tehdä muun muassa rajallisemmat resurssit sekä suppeampi asiakaskunta. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä suunnitelma pk-yrityksen palvelullistumiseen, ja tutkimuskysymykseksi asetettiin: Millä tavoin valmistavan teollisuuden pk-yrityksen kannattaa huomioida palveluliiketoiminnan mahdollisuudet omassa toiminnassaan?
Tutkimus keskittyy yhteen suomalaiseen teknologiateollisuuden pk-yritykseen, joka on kiinnostunut kartoittamaan palveluliiketoiminnan mahdollisuuksia omassa tällä hetkellä tuotekeskeisessä liiketoiminnassaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista kartoittavaa tutkimusta. Empiirinen aineisto kerättiin työpajojen ja puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla, joista työpajoihin osallistui yhteensä 14 kohdeyrityksen työntekijää ja haastatteluihin yhteensä 3 asiakasyritysten edustajaa. Työpajoista ja haastatteluista koottu aineisto analysoitiin tutkimuksen kannalta oleellisten teemojen näkökulmasta.
Tutkimuksen pohjalta luotiin toimintasuunnitelma, jonka avulla kohdeyritys voi lähteä toteuttamaan palvelullistumista. Tärkeimmät alkuvaiheen toimenpiteet ovat erillisen Service-puolen jatkokehittäminen sekä nykyisen toiminnan selkeyttäminen, ja ensimmäisen vuoden jälkeen tavoitteena on myös luoda kokonaan uusia palveluita markkinoille. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että rahallisten tuottojen sijaan organisaation sisällä tärkeimmäksi hyödyksi palveluiden tarjoamisesta koettiin asiakastyytyväisyys. Palvelutoiminnan eriyttämistä omaksi osastokseen pidettiin myös hyvänä asiana, koska sen koettiin selkeyttävän omaa toimintaa. Samankaltaiseen tulokseen ovat aikaisemmassa kirjallisuudessa päätyneet myös Oliva ja Kallenberg (2003).
Tutkimus keskittyy yhteen suomalaiseen teknologiateollisuuden pk-yritykseen, joka on kiinnostunut kartoittamaan palveluliiketoiminnan mahdollisuuksia omassa tällä hetkellä tuotekeskeisessä liiketoiminnassaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista kartoittavaa tutkimusta. Empiirinen aineisto kerättiin työpajojen ja puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla, joista työpajoihin osallistui yhteensä 14 kohdeyrityksen työntekijää ja haastatteluihin yhteensä 3 asiakasyritysten edustajaa. Työpajoista ja haastatteluista koottu aineisto analysoitiin tutkimuksen kannalta oleellisten teemojen näkökulmasta.
Tutkimuksen pohjalta luotiin toimintasuunnitelma, jonka avulla kohdeyritys voi lähteä toteuttamaan palvelullistumista. Tärkeimmät alkuvaiheen toimenpiteet ovat erillisen Service-puolen jatkokehittäminen sekä nykyisen toiminnan selkeyttäminen, ja ensimmäisen vuoden jälkeen tavoitteena on myös luoda kokonaan uusia palveluita markkinoille. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että rahallisten tuottojen sijaan organisaation sisällä tärkeimmäksi hyödyksi palveluiden tarjoamisesta koettiin asiakastyytyväisyys. Palvelutoiminnan eriyttämistä omaksi osastokseen pidettiin myös hyvänä asiana, koska sen koettiin selkeyttävän omaa toimintaa. Samankaltaiseen tulokseen ovat aikaisemmassa kirjallisuudessa päätyneet myös Oliva ja Kallenberg (2003).