Henkilönostinten lujuus- ja stabiliteettilaskentaohjelman validointi ja verifiointi
Karppi, Leena Orvokki (2016)
Karppi, Leena Orvokki
2016
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-09-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608254455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608254455
Tiivistelmä
Ajoneuvoalustaisten henkilönostinten suunnittelussa ja valmistuksessa on suuri merkitys laitteille tehtävillä stabiliteetti- ja lujuuslaskuilla. Bronto Skylift Oy Ab:lla on käytetty laskennassa apuna erityistä henkilönostinten laskentaohjelmaa. Laitteiden kehittyessä ohjelma ominaisuudet eivät enää pysty vastaamaan tarpeisiin, joten siitä päädyttiin kehittämään uusi versio. Tässä työssä on keskitytty uuden ohjelman ja sen käyttämän laskentamallin validointiin ja verifiointiin.
Työssä on aluksi esitelty henkilönostimen rakennetta ja laiteille suoritettavia stabili-teetti- ja lujuuslaskuja. Tämä jälkeen kerrotaan lyhyesti uuden ohjelman kehityksen lähtökohdista. Työn keskeisimpinä osina kuvaillaan ohjelman käyttämän laskentamallin teoreettista taustaa ja laskentamallin muokkaamista erilaisten parametrien avulla mahdollisimman hyvin todellisuutta kuvaavaksi. Parametrien määrityksessä apuna käytettiin henkilönostimelle suoritettua vetokoetta ja kaupallisella FEA-ohjelmalla tehtyjä varsiston osamalleja, jotka on myös kuvailtu osana tätä työtä. Lisäksi uuden ohjelman antamia tuloksia verrattiin vanhan ohjelman tuloksiin.
Työn tulosten perusteella voidaan sanoa, että laskentamallin parametreille pystyttiin määrittämään alustavat arvot. Näillä parametrien arvoilla laskennan tulokset vastaavat hyvin mittauksista saatuja tuloksia. Myös vertailu vanhan ohjelman antamiin tuloksiin osoitti uuden ohjelman ja sen laskentamallin toimivan halutulla tavalla.
Työssä on aluksi esitelty henkilönostimen rakennetta ja laiteille suoritettavia stabili-teetti- ja lujuuslaskuja. Tämä jälkeen kerrotaan lyhyesti uuden ohjelman kehityksen lähtökohdista. Työn keskeisimpinä osina kuvaillaan ohjelman käyttämän laskentamallin teoreettista taustaa ja laskentamallin muokkaamista erilaisten parametrien avulla mahdollisimman hyvin todellisuutta kuvaavaksi. Parametrien määrityksessä apuna käytettiin henkilönostimelle suoritettua vetokoetta ja kaupallisella FEA-ohjelmalla tehtyjä varsiston osamalleja, jotka on myös kuvailtu osana tätä työtä. Lisäksi uuden ohjelman antamia tuloksia verrattiin vanhan ohjelman tuloksiin.
Työn tulosten perusteella voidaan sanoa, että laskentamallin parametreille pystyttiin määrittämään alustavat arvot. Näillä parametrien arvoilla laskennan tulokset vastaavat hyvin mittauksista saatuja tuloksia. Myös vertailu vanhan ohjelman antamiin tuloksiin osoitti uuden ohjelman ja sen laskentamallin toimivan halutulla tavalla.