Teollisen internetin soveltaminen kunnossapidon tietotuotteissa
Nikkola, Mika (2016)
Nikkola, Mika
2016
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-08-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608044391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608044391
Tiivistelmä
Koneellistumisen ja automaation myötä sitoutunut pääoma laitteissa ja tuotantolaitoksissa on lisääntynyt. Tehokas kunnossapidon ohjaus ja hallinta on täten elintärkeää kannattavan liiketoiminnan ja laitteiden hyvän käyntivarmuuden saavuttamiseksi. Kunnossapidon hallinnassa kustannuksia pyritään minimoimaan tehokkaalla töiden ja resurssien ohjauksella tavoitellen mahdollisimman korkeaa käyttöastetta. Kunnossapidon prosesseja ohjataan toiminnanohjausjärjestelmien ja tietotuotteiden avulla. Tiedon määrän lisääntyessä tietotuotteiden rooli on yhä tärkeämmässä roolissa, jotta teknologian ja teollisen internetin hyödyt pystytään realisoimaan. Teollisen internetin ympäristössä tietotuotteet sisältävät toiminnanohjausjärjestelmien ja analyysimallien lisäksi reaaliaikaista tietoa laitteiden antureista. Haasteena on korkealle jalostetun tiedon esittäminen loppukäyttäjälle mahdollisimman relevantissa ja ymmärrettävässä muodossa.
Työssä selvitettiin, minkälainen kunnossapidon tietotuote palvelee sen käyttäjiään parhaiten teollisen internetin ympäristössä. Alatutkimuskysymyksien avulla selvitettiin, miten tällaisen tietotuotteen avulla pystytään vaikuttamaan yrityksen kunnossapitoon ja miten tällainen tietotuote palvelee päätöksenteon ja työnteon tukena sekä johtajan että kunnossapitotyöntekijän näkökulmasta. Työn kohdeyrityksenä toimi IFS:n tytäryhtiö MainIoT Software Oy. Kirjallisuuskatsauksen avulla luotiin olemassa olevan teorian pohjalta teoreettinen tietotuotekonsepti. Teoreettiseen tietotuotekonseptiin pyrittiin kokoamaan mahdollisimman kattavasti tietotuotteeseen liittyviä huomioita. Tutkimuksen empiirisessä osassa pyrittiin haastattelujen avulla täydentämään tietotuotekonseptia hyödyntäen eri sidosryhmiä. Haastatteluja toteutettiin kohdeyrityksessä, toimittajayrityksissä ja asiakasyrityksissä. Haastattelujen tuloksien pohjalta luotiin itsenäinen empiirinen tietotuotekonsepti.
Lopullinen tietotuotekonsepti muodostettiin teoreettisen ja empiirisen tietotuotekonseptin pohjalta. Tietotuotekonsepti jaettiin neljään alueeseen: tietotuotteen sisältö ja muoto, tietotuotteen suunnittelu ja toteutus, tietotuotteen yhdistäminen teolliseen internetiin ja tietotuotteen vaikutukset kunnossapitoon. Tietotuotteen sisältö ja muoto jaettiin vielä kolmeen osa-alueeseen: tietosisältö, esitystapa ja käytettävyys. Tärkeimmiksi tuloksiksi voidaan nostaa havainnot, millainen tietotuotteen sisällön ja muodon tulisi olla sekä miten tietotuote tulisi yhdistää teolliseen internetiin.
Työssä selvitettiin, minkälainen kunnossapidon tietotuote palvelee sen käyttäjiään parhaiten teollisen internetin ympäristössä. Alatutkimuskysymyksien avulla selvitettiin, miten tällaisen tietotuotteen avulla pystytään vaikuttamaan yrityksen kunnossapitoon ja miten tällainen tietotuote palvelee päätöksenteon ja työnteon tukena sekä johtajan että kunnossapitotyöntekijän näkökulmasta. Työn kohdeyrityksenä toimi IFS:n tytäryhtiö MainIoT Software Oy. Kirjallisuuskatsauksen avulla luotiin olemassa olevan teorian pohjalta teoreettinen tietotuotekonsepti. Teoreettiseen tietotuotekonseptiin pyrittiin kokoamaan mahdollisimman kattavasti tietotuotteeseen liittyviä huomioita. Tutkimuksen empiirisessä osassa pyrittiin haastattelujen avulla täydentämään tietotuotekonseptia hyödyntäen eri sidosryhmiä. Haastatteluja toteutettiin kohdeyrityksessä, toimittajayrityksissä ja asiakasyrityksissä. Haastattelujen tuloksien pohjalta luotiin itsenäinen empiirinen tietotuotekonsepti.
Lopullinen tietotuotekonsepti muodostettiin teoreettisen ja empiirisen tietotuotekonseptin pohjalta. Tietotuotekonsepti jaettiin neljään alueeseen: tietotuotteen sisältö ja muoto, tietotuotteen suunnittelu ja toteutus, tietotuotteen yhdistäminen teolliseen internetiin ja tietotuotteen vaikutukset kunnossapitoon. Tietotuotteen sisältö ja muoto jaettiin vielä kolmeen osa-alueeseen: tietosisältö, esitystapa ja käytettävyys. Tärkeimmiksi tuloksiksi voidaan nostaa havainnot, millainen tietotuotteen sisällön ja muodon tulisi olla sekä miten tietotuote tulisi yhdistää teolliseen internetiin.