Liikenteen rauhoittaminen Helsingin kantakaupungissa
Hakala, Emilia (2016)
Hakala, Emilia
2016
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-08-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608024359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608024359
Tiivistelmä
Tämä työ on tehty Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston toimeksiantona ja tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli löytää sopivia liikenteen rauhoittamiskeinoja Helsingin kantakaupunkiin. Lisäksi alatavoitteet olivat selvittää mitä liikenteen rauhoittaminen tarkoittaa, missä ja miten liikennettä on tarve rauhoittaa, kuinka liikenteen rauhoittamista kannattaa toteuttaa yleisellä ja paikallisella tasolla, millainen vaikutus liikenteen rauhoittamisella on eri kulkumuotoihin ja mitä muita vaikutuksia liikenteen rauhoittamisella on sekä selvittää, mikä edistää ja mikä estää rauhoittamistoimenpiteiden toteutumista. Tutkimus koostui kirjallisuusselvityksestä ja asiantuntijahaastatteluista, joiden avulla liikenteen rauhoittamista analysoitiin, tehtiin suosituksia hyvistä liikennettä rauhoittavista toimenpiteistä sekä määriteltiin tarvittavia jatkotoimenpiteitä ja –tutkimuksia.
Liikenteen rauhoittamisen tavoitteena on liikenteestä aiheutuvien haittojen ehkäisy ja minimointi, kestävien kulkumuotojen edistäminen sekä kaupunkielämän ja –ympäristön laadun parantaminen erilaisin keinoin ja käytännön toimenpitein. Lisäksi tavoitteena on tehostaa kaupunkitilan käyttöä sekä parantaa liikenneturvallisuutta ja turvallisuudentunnetta. Keinoja liikenteen rauhoittamiseksi ovat esimerkiksi moottoriajoneuvoliikenteen ajonopeuksien sovittaminen ympäristöön ja autoliikenteen määrään vaikuttaminen. Käytännön toimenpiteistä erityisen tärkeä on katuverkon luokittelu ja luokittelun tukeminen rakenteellisesti, jolloin käyttäjät ymmärtävät, miten heidän odotetaan katutilassa toimivan. Liikenteen rauhoittamista kannattaa toteuttaa katuverkon alemman luokan kaduille niin, että kadut muodostavat yhtenäisiä liikenteeltä rauhoitettuja paikalliskatualueita. Katuverkon luokittelua voidaan tukea rakenteellisesti esimerkiksi rakentamalla eri katuluokkiin kuuluvien katujen liittymissä ylijatkettuja jalkakäytäviä alemman katuluokan kadun yli.
Helsingissä katuverkko on jo luokiteltu ja kantakaupungissa on tilankäytön tehostamisen vuoksi erityisen tärkeää alkaa toteuttaa katuverkkoluokitusta myös rakenteen tasolla. Yhtenäiset tavoitteet ja suunnitteluohjeet ovat toteutuksessa tärkeässä asemassa, jotta toteutuksesta tulee johdonmukaista ja käyttäjälle helposti ymmärrettävää. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa tarvitaan liikenteen rauhoittamisen toimenpideohjelma, jossa on määritelty yhtenäiset hyväksytyt tavoitteet ja toimenpiteet liikenteen rauhoittamiseksi. Tässä työssä on tehty liikenteen rauhoittamisen toimenpideohjelmaluonnos, jota voi käyttää pohjatietona toimenpideohjelman tekemisessä.
Liikenteen rauhoittamisen tavoitteena on liikenteestä aiheutuvien haittojen ehkäisy ja minimointi, kestävien kulkumuotojen edistäminen sekä kaupunkielämän ja –ympäristön laadun parantaminen erilaisin keinoin ja käytännön toimenpitein. Lisäksi tavoitteena on tehostaa kaupunkitilan käyttöä sekä parantaa liikenneturvallisuutta ja turvallisuudentunnetta. Keinoja liikenteen rauhoittamiseksi ovat esimerkiksi moottoriajoneuvoliikenteen ajonopeuksien sovittaminen ympäristöön ja autoliikenteen määrään vaikuttaminen. Käytännön toimenpiteistä erityisen tärkeä on katuverkon luokittelu ja luokittelun tukeminen rakenteellisesti, jolloin käyttäjät ymmärtävät, miten heidän odotetaan katutilassa toimivan. Liikenteen rauhoittamista kannattaa toteuttaa katuverkon alemman luokan kaduille niin, että kadut muodostavat yhtenäisiä liikenteeltä rauhoitettuja paikalliskatualueita. Katuverkon luokittelua voidaan tukea rakenteellisesti esimerkiksi rakentamalla eri katuluokkiin kuuluvien katujen liittymissä ylijatkettuja jalkakäytäviä alemman katuluokan kadun yli.
Helsingissä katuverkko on jo luokiteltu ja kantakaupungissa on tilankäytön tehostamisen vuoksi erityisen tärkeää alkaa toteuttaa katuverkkoluokitusta myös rakenteen tasolla. Yhtenäiset tavoitteet ja suunnitteluohjeet ovat toteutuksessa tärkeässä asemassa, jotta toteutuksesta tulee johdonmukaista ja käyttäjälle helposti ymmärrettävää. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa tarvitaan liikenteen rauhoittamisen toimenpideohjelma, jossa on määritelty yhtenäiset hyväksytyt tavoitteet ja toimenpiteet liikenteen rauhoittamiseksi. Tässä työssä on tehty liikenteen rauhoittamisen toimenpideohjelmaluonnos, jota voi käyttää pohjatietona toimenpideohjelman tekemisessä.