Palveluiden tuotteistaminen ja uusien palveluiden kehittäminen teollisuusyrityksessä
Silvennoinen, Mika (2016)
Silvennoinen, Mika
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-08-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608024360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608024360
Tiivistelmä
Palvelut ovat nousseet yhä tärkeämmiksi osa-alueiksi teollisuusyritysten liiketoiminnassa. Teollisuusyritykset ovat alkaneet etsiä kysynnän vaihtelun tasaajaa sekä kasvua palveluliiketoiminnasta. Perinteisesti teollisuusyrityksissä palveluita on aiemmin tuotettu vain ydintuotteiden tueksi, mutta tänä päivänä niiden ympärille rakennetaan jo vakavaraista liiketoimintaa.
Tämän diplomityön tarkoitus on selkeyttää kohdeyrityksen tällä hetkellä tarjottavia palveluita tuotteistamisen avulla. Palveluiden tuotteistamisen tarkoituksena on tehdä aineettomasta palvelusta enemmän aineellinen. Samalla se selkeyttää kaikille palvelun kanssa tekemisessä oleville henkilöille palvelun oleellisimman sisällön ja tarkoituksen. Tutkimuksen tavoite on lisätä palveluiden tasalaatuisuutta sekä niiden tietoisuutta koko kohdeyrityksen henkilöstölle. Tutkimustyön toisena pääkohtana on luoda kohdeyritykselle uuden palvelun kehittämisprosessimalli, jota voidaan hyödyntää, kun kokonaan uusia palveluita aletaan systemaattisesti yrityksessä kehittää.
Tutkimustyö on tapaustutkimus, jonka teoriaosaan syvennytään käsiteanalyyttistä tutkimusotetta hyödyntäen. Työn tavoitteiden saavuttamiseksi, tutkimustyön aiheeseen tutustuttiin kirjallisuuslähteiden avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin palveluiden tuotteistamiseen sekä uusien palveluiden kehittämiseen liittyviin osa-alueisiin. Työn empiirinen osa sen sijaan toteutettiin paneutumalla kohdeyrityksen organisaation toimintatapoihin sekä sisäisiin prosesseihin ja sitä käsitellään toiminta-analyyttisen tutkimusotteen mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksena luotiin kohdeyritykselle kaksi erilaista prosessikaaviota sekä valmiit palvelupaketit, joita yritys voi sellaisenaan tarjota asiakkailleen. Ensimmäinen kaavio oli tuotteistamiseen liittyvä. Tämän avulla yritys voi tuotteistaa tällä hetkellä tarjottavat palvelunsa. Toinen prosessikaavio on kehitetty uuden palvelun kehittämiseen. Sen avulla kohdeyritys voi kehittää kokonaan uusia palveluita. Prosessin läpikäytyään palvelut ovat samalla tuotteistettu, joten erillistä tuotteistamista ei uusille palveluille tarvitse enää toteuttaa. Kohdeyrityksen seuraavana toimenpiteenä on ottaa käyttöön palveluiden tuotteistamisprosessi sekä uuden palvelun kehittämiseen suunniteltu prosessi. Kehitettyjen prosessikaavioiden avulla kohdeyrityksen palveluista saadaan tasalaatuisempia ja selkeämpiä.
Tämän diplomityön tarkoitus on selkeyttää kohdeyrityksen tällä hetkellä tarjottavia palveluita tuotteistamisen avulla. Palveluiden tuotteistamisen tarkoituksena on tehdä aineettomasta palvelusta enemmän aineellinen. Samalla se selkeyttää kaikille palvelun kanssa tekemisessä oleville henkilöille palvelun oleellisimman sisällön ja tarkoituksen. Tutkimuksen tavoite on lisätä palveluiden tasalaatuisuutta sekä niiden tietoisuutta koko kohdeyrityksen henkilöstölle. Tutkimustyön toisena pääkohtana on luoda kohdeyritykselle uuden palvelun kehittämisprosessimalli, jota voidaan hyödyntää, kun kokonaan uusia palveluita aletaan systemaattisesti yrityksessä kehittää.
Tutkimustyö on tapaustutkimus, jonka teoriaosaan syvennytään käsiteanalyyttistä tutkimusotetta hyödyntäen. Työn tavoitteiden saavuttamiseksi, tutkimustyön aiheeseen tutustuttiin kirjallisuuslähteiden avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin palveluiden tuotteistamiseen sekä uusien palveluiden kehittämiseen liittyviin osa-alueisiin. Työn empiirinen osa sen sijaan toteutettiin paneutumalla kohdeyrityksen organisaation toimintatapoihin sekä sisäisiin prosesseihin ja sitä käsitellään toiminta-analyyttisen tutkimusotteen mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksena luotiin kohdeyritykselle kaksi erilaista prosessikaaviota sekä valmiit palvelupaketit, joita yritys voi sellaisenaan tarjota asiakkailleen. Ensimmäinen kaavio oli tuotteistamiseen liittyvä. Tämän avulla yritys voi tuotteistaa tällä hetkellä tarjottavat palvelunsa. Toinen prosessikaavio on kehitetty uuden palvelun kehittämiseen. Sen avulla kohdeyritys voi kehittää kokonaan uusia palveluita. Prosessin läpikäytyään palvelut ovat samalla tuotteistettu, joten erillistä tuotteistamista ei uusille palveluille tarvitse enää toteuttaa. Kohdeyrityksen seuraavana toimenpiteenä on ottaa käyttöön palveluiden tuotteistamisprosessi sekä uuden palvelun kehittämiseen suunniteltu prosessi. Kehitettyjen prosessikaavioiden avulla kohdeyrityksen palveluista saadaan tasalaatuisempia ja selkeämpiä.