Sähköautojen latausverkosto Oulun kaupungin alueella
Alaluusua, Tarja (2016)
Alaluusua, Tarja
2016
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264185
Tiivistelmä
EU:n tavoite on rajoittaa huomattavasti kasvihuonepäästöjä, joista liikenne tuottaa viidenneksen. Tavanomaisia polttoaineita käyttävien autojen määrä halutaan puolittaa kaupunkiliikenteessä vuoteen 2030 mennessä ja poistaa kaupungeista asteittain vuoteen 2050 mennessä Samalla vähennetään terveydelle haitallisia ilmansaasteita ja meluhaittoja. EU velvoittaa jäsenmaitaan rakentamaan riittävän määrän vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkauspisteitä määräaikaan.
Oulu kehittää sähköautojen latausverkostoa vuorovaikutuksessa asukkaiden ja sähköauton käyttäjien kanssa. Syksyllä 2015 tehtiin asukkaille Internet-kysely ja sähköautoilijoille kirjekysely, joissa kartoitettiin kaupunkilaisten asenteita, käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä liikennöinnistä.
Asenteet olivat myönteisiä. Ympäristönäkökohtia ja alhaisia käyttökustannuksia arvostettiin, mutta akkuteknologian kehitystä ja hankintahinnan alennuksia sekä toimivaa latausverkostoa vielä odoteltiin ennen hankintaa. Käyttäjät olivat erittäin tyytyväisiä autoihinsa., mutta riittämätön julkinen latausverkosto esti pitkille matkoille lähdön Suomessa. Yleisin latauspaikka oli koti. Ladattavien autojen yleistymisen pullonkaula onkin muodostumassa kotilatausmahdollisuuden puuttumiseen. Latausinfrastruktuuri on todettu parhaaksi sähköautojen yleistymistä ennustavaksi tekijäksi tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin 30 maan sähköautomarkkinoita.
Norja on maailman mallimaa sähköistä liikennettä rakennettaessa. Puolet Euroopan sähköautoista on Norjassa. Siellä uusista ostetuista ajoneuvoista 23% on sähkökäyttöisiä. Norja on halunnut edistää sähköistä liikennöintiä ja tarjoaa sähköautoilijoille merkittäviä etuja mm. vapautusta arvonlisäverosta, tietulleista ja pysäköintimaksuista, ilmaista latausta sekä mahdollisuutta käyttää joukkoliikennekaistoja. Latausverkoston rakentaminen on tavoitteellista ja käyttö sujuvaa. Norjan tavoitteena on toteuttaa koko tieverkon kattava latauspisteverkosto, jossa on sijoitettuna latausasemia 50 kilometrin välein. Tiheys olisi silloin yksi latauspiste 10 sähköautoa kohden vuoteen 2020 mennessä.
Oulun latausverkostoston yleissuunnitelma on Norjan mallin mukainen. Asukaslukuun suhteutettuna määrä olisi n. 150 julkista tai puolijulkista latauspistettä v. 2020 mennessä. Sitä laadittaessa on huomioitu latausverkoston maantieteellinen kattavuus, matkaketjujen tukeminen, Oulun asema TEN-T-verkossa, latauspisteiden laajennettavuus sekä latauspisteiden tuoma mahdollinen imagohyöty. Oulun kaupunki ei toteuta infrastruktuuria eikä toimi operaattorina. Energiayhtiöt ja muut alan toimijat sekä latauspisteen tarvitsijat rakentavat latauspisteet tarvelähtöisesti.
Kun akkuteknologia kehittyy ja energiana käytetään tuuli - tai aurinkovoimaa, voidaan sähköinen henkilöautoliikenne hoitaa tulevaisuudessa lähes nollapäästöin. Poliittiset päätökset sähköautoilun kannustimista puuttuvat vielä Suomessa. Oulun suunniteltu latausverkosto luo jo hyvät edellytykset sähköautoilulle alueella.
Oulu kehittää sähköautojen latausverkostoa vuorovaikutuksessa asukkaiden ja sähköauton käyttäjien kanssa. Syksyllä 2015 tehtiin asukkaille Internet-kysely ja sähköautoilijoille kirjekysely, joissa kartoitettiin kaupunkilaisten asenteita, käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä liikennöinnistä.
Asenteet olivat myönteisiä. Ympäristönäkökohtia ja alhaisia käyttökustannuksia arvostettiin, mutta akkuteknologian kehitystä ja hankintahinnan alennuksia sekä toimivaa latausverkostoa vielä odoteltiin ennen hankintaa. Käyttäjät olivat erittäin tyytyväisiä autoihinsa., mutta riittämätön julkinen latausverkosto esti pitkille matkoille lähdön Suomessa. Yleisin latauspaikka oli koti. Ladattavien autojen yleistymisen pullonkaula onkin muodostumassa kotilatausmahdollisuuden puuttumiseen. Latausinfrastruktuuri on todettu parhaaksi sähköautojen yleistymistä ennustavaksi tekijäksi tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin 30 maan sähköautomarkkinoita.
Norja on maailman mallimaa sähköistä liikennettä rakennettaessa. Puolet Euroopan sähköautoista on Norjassa. Siellä uusista ostetuista ajoneuvoista 23% on sähkökäyttöisiä. Norja on halunnut edistää sähköistä liikennöintiä ja tarjoaa sähköautoilijoille merkittäviä etuja mm. vapautusta arvonlisäverosta, tietulleista ja pysäköintimaksuista, ilmaista latausta sekä mahdollisuutta käyttää joukkoliikennekaistoja. Latausverkoston rakentaminen on tavoitteellista ja käyttö sujuvaa. Norjan tavoitteena on toteuttaa koko tieverkon kattava latauspisteverkosto, jossa on sijoitettuna latausasemia 50 kilometrin välein. Tiheys olisi silloin yksi latauspiste 10 sähköautoa kohden vuoteen 2020 mennessä.
Oulun latausverkostoston yleissuunnitelma on Norjan mallin mukainen. Asukaslukuun suhteutettuna määrä olisi n. 150 julkista tai puolijulkista latauspistettä v. 2020 mennessä. Sitä laadittaessa on huomioitu latausverkoston maantieteellinen kattavuus, matkaketjujen tukeminen, Oulun asema TEN-T-verkossa, latauspisteiden laajennettavuus sekä latauspisteiden tuoma mahdollinen imagohyöty. Oulun kaupunki ei toteuta infrastruktuuria eikä toimi operaattorina. Energiayhtiöt ja muut alan toimijat sekä latauspisteen tarvitsijat rakentavat latauspisteet tarvelähtöisesti.
Kun akkuteknologia kehittyy ja energiana käytetään tuuli - tai aurinkovoimaa, voidaan sähköinen henkilöautoliikenne hoitaa tulevaisuudessa lähes nollapäästöin. Poliittiset päätökset sähköautoilun kannustimista puuttuvat vielä Suomessa. Oulun suunniteltu latausverkosto luo jo hyvät edellytykset sähköautoilulle alueella.