Matalalämpöasfaltti - selvitys vaahdotusmenetelmän käytöstä
Hujanen, Pekka Tapani (2016)
Hujanen, Pekka Tapani
2016
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605264179
Tiivistelmä
Matalalämpöasfaltin valmistuksessa asfaltin valmistuslämpötilaa pudotetaan normaalia alhaisemmaksi erilaisin keinoin. Yksi suosituimpia matalalämpöasfaltin valmistusmenetelmiä on bitumin vaahdotus. Vaahdotetun bitumin viskositeetti pienenee, kiviaineksen peittyvyys paranee ja valmiin asfaltin ominaisuudet ovat paremmat matalammassa lämpötilassa. Lemminkäinen Infra Oy on tutkinut bitumin vaahdotusta 1980-luvulta alkaen ja nykyään vaahdotusmenetelmän asfaltinvalmistuksessa käyttö on kasvussa. Menetelmän käytöllä pyritään alentamaan asfaltin valmistuskustannuksia, vähentämään asfaltinvalmistuksen päästöjä ja parantamaan työolosuhteita.
Tässä tutkimuksessa luodaan katsaus matalalämpöasfaltin historiaan ja erilaisiin menetelmiin valmistaa matalalämpöasfalttia. Erityisesti keskitytään vaahdotustekniikan arviointiin. Lemminkäinen Infra Oy:n tekemistä vaahdotusasfalttikokeista ja -kohteista tehdään kooste ja käydään läpi yrityksen henkilöstön kokemuksia vaahdotusasfaltin valmistukseen liittyen. Aikaisempien kokemusten ja tutkimustulosten perusteella suunnitellaan ja toteutetaan päällystyskoe matalalämpöasfaltilla. Kokeen tuloksina vertaillaan vaahdotusasfaltin ominaisuuksia normaalilla tavalla valmistettuun asfalttiin. Erityisesti pyritään tutkimaan kierrätysasfaltin vaikutusta matalalämpöasfaltin laatuun. Lisäksi arvioidaan matalalämpöasfaltin taloudellisia vaikutuksia ja työolosuhteiden paranemista.
Tutkimuksen perusteella kierrätysasfalttia voidaan valmistaa matalalämpöisenä tietyin rajoituksin. Asfalttirouhepitoisuuden kasvaessa ja valmistuslämpötilan pudotessa asfalttipäällysteen tyhjätilat nousevat. Matalalämpöasfaltin valmistuksella voidaan säästää asfalttiaseman energiankulutuksessa. Polttoainesäästöjä syntyy valmistuslämpötilan pudottamisesta jo, vaikka varsinaisiin matalalämpöihin alle 150 celsiusasteen ei päästäisikään. Työskentelyolosuhteet kohenevat päällystystyömaalla ja asfalttiasemalla vähentyneiden asfalttihuurujen ja -höyryjen sekä alhaisemman lämpötilan ansiosta. Näiden positiivisten vaikutusten myötä kiinnostus matalalämpöasfalttiin tulee todennäköisesti kasvamaan myös tilaajapuolella lähitulevaisuudessa.
Tässä tutkimuksessa luodaan katsaus matalalämpöasfaltin historiaan ja erilaisiin menetelmiin valmistaa matalalämpöasfalttia. Erityisesti keskitytään vaahdotustekniikan arviointiin. Lemminkäinen Infra Oy:n tekemistä vaahdotusasfalttikokeista ja -kohteista tehdään kooste ja käydään läpi yrityksen henkilöstön kokemuksia vaahdotusasfaltin valmistukseen liittyen. Aikaisempien kokemusten ja tutkimustulosten perusteella suunnitellaan ja toteutetaan päällystyskoe matalalämpöasfaltilla. Kokeen tuloksina vertaillaan vaahdotusasfaltin ominaisuuksia normaalilla tavalla valmistettuun asfalttiin. Erityisesti pyritään tutkimaan kierrätysasfaltin vaikutusta matalalämpöasfaltin laatuun. Lisäksi arvioidaan matalalämpöasfaltin taloudellisia vaikutuksia ja työolosuhteiden paranemista.
Tutkimuksen perusteella kierrätysasfalttia voidaan valmistaa matalalämpöisenä tietyin rajoituksin. Asfalttirouhepitoisuuden kasvaessa ja valmistuslämpötilan pudotessa asfalttipäällysteen tyhjätilat nousevat. Matalalämpöasfaltin valmistuksella voidaan säästää asfalttiaseman energiankulutuksessa. Polttoainesäästöjä syntyy valmistuslämpötilan pudottamisesta jo, vaikka varsinaisiin matalalämpöihin alle 150 celsiusasteen ei päästäisikään. Työskentelyolosuhteet kohenevat päällystystyömaalla ja asfalttiasemalla vähentyneiden asfalttihuurujen ja -höyryjen sekä alhaisemman lämpötilan ansiosta. Näiden positiivisten vaikutusten myötä kiinnostus matalalämpöasfalttiin tulee todennäköisesti kasvamaan myös tilaajapuolella lähitulevaisuudessa.